Запис Детальніше

Stosunek „Ja-Inny” („Ja-Inny Ja”) w genezie uświadomionej działalności komunikatywnej

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/709935/
http://journals.umcs.pl/en/article/view/5188
 
Title Stosunek „Ja-Inny” („Ja-Inny Ja”) w genezie uświadomionej działalności komunikatywnej
The “I–the Other” (“I–the Other Self”) Relation in the Deliberated Communicative Activity Genesis
Стосунок «Я-інший» («Я-інший Я») у генезі усвідомленої комунікативної діяльності
 
Creator Omelchenko, Iryna
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
376 Education, teaching, training of special groups of persons. Special schools
 
Description The article theoretically substantiates the phenomenology of the “I–the Other” (“I–the Other Self”) relation during formation of deliberated communicative activities. The theoretical and methodological approaches to interpret the communicative “I–the Other” relation as well as transformational potential of the Other for the deliberated communication genesis are defined. The article theoretically proves that any object of a person’s external or internal activities (another personified or impersonal person, an imaginary partner, the cultural Other) can become the Other in human interactions according to the inter-subjective psychological paradigm. The article reveals that this relation evolves into a more complex relationship during the said interactions and mutual penetration of I and objects: “I (the Other)–the Other (I)” and “I (the Other in me)–I (I in the Other)”. Moreover, the Other/Others are positioned not only as
an ontological reality, but as epistemological and axiological determinacy.
W artykule teoretycznie uzasadniono fenomenologię stosunku „Ja-Inny” („Ja-Inny Ja”) w kształtowaniu uświadomionej działalności komunikatywnej. Określono teoretyczne i metodologiczne podejścia do interpretacji stosunku komunikatywnego „Ja-Inny” i transformacyjny potencjał „Innego” w genezie uświadomionej działalności komunikatywnej. Teoretycznie uzasadniono, że w systemie intersubiektywnego paradygmatu poznania psychologicznego i interakcji ludzi w roli „Innego” może być dowolny obiekt zewnętrznej lub wewnętrznej aktywności osobowości (zindywidualizowany czy bezosobowy inny człowiek, wyimaginowany partner, „Inny” w kulturze). Ujawniono, że w trakcie określonego współdziałania i wzajemnego przenikania „Ja” i obiektów aktywności ten związek ewoluuje w bardziej skomplikowane relacje „Ja (Inna)-Inne (Ja)” i „Ja (Inne w Ja)-Ja (Ja w Innym)”. „Inny”/„Inne” przy tym pozycjonowane są nie tylko jako pewnik ontologiczny, ale też jako pewność epistemologiczna i aksjologiczna.
У статті теоретично обґрунтовано феноменологію стосунку «Я-Інший» («Я-Інший Я») у становленні усвідомленої комунікативної діяльності. Визначено теоретико-методологічні підходи до потрактування комунікативного стосунку «Я-Інший» та з’ясовано трансформаційний потенціал Іншого в ґенезі усвідомленої комунікативної діяльності. Теоретично обґрунтовано, що в системі інтерсуб’єктивної парадигми психологічного пізнання і взаємодії людей в ролі Іншого може виступати будь-який об’єкт зовнішньої або внутрішньої активності особистості (персоніфікована чи знеособлена інша людина, уявний партнер, Інший в культурі). Розкрито, що в ході зазначеної взаємодії і взаємного проникнення Я і об’єктів активності даний зв’язок еволюціонує в більш складні взаємини «Я (Інша)-Інше (Я)» і «Я (Інше в Я)-Я (Я в Іншому); Інший / Інші при цьому позиціонуються не тільки як онтологічна даність, але і як гносеологічна та аксіологічна визначеність.
 
Publisher Universitatis Mariae Curie-Sklodowska
 
Date 2017
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/709935/1/%D0%9E%D0%BC%D0%B5%D0%BB%D1%8C%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE%20%D0%9F%D0%BE%D0%BB%D1%8C%D1%89%D0%B0_%D0%90%D0%BD%D0%B0%D0%BB%D0%B8%202017.pdf
- Omelchenko, Iryna (orcid.org/0000-0003-2021-7453 <http://orcid.org/0000-0003-2021-7453>) (2017) The “I–the Other” (“I–the Other Self”) Relation in the Deliberated Communicative Activity Genesis Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, sectio N – Educatio Nova (2). pp. 217-228. ISSN 2451-0491; e-ISSN: 2543-9340