Запис Детальніше

Генезис тревожности у детей дошкольного возраста

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/709941/
http://journals.umcs.pl/en/article/view/5186
 
Title Генезис тревожности у детей дошкольного возраста
Genesis lęku przedszkolnego dzieci
Генеза тривожності у дітей дошкільного віку
Genesis of anxiety in preschool children
 
Creator Кобильченко, В.В.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
376 Education, teaching, training of special groups of persons. Special schools
 
Description Предпосылкой возникновения тревожности является гиперчувствительность. Однако не каждый ребенок с повышенной чувствительностью становится тревожным.
Тревожность возникает также в результате фиксации в эмоциональной памяти сильных испугов при встрече со всем, что олицетворяет опасность или действительно представляет
непосредственную угрозу жизни. Высокое беспокойство у детей в дошкольном возрасте могут спровоцировать такие ситуации, как возможность отделения от матери, отделение от родителей, резкое изменение привычной ситуации, приход в детский сад и многое другое.
Основными факторами формирования высокой тревожности у дошкольников могут быть как нарушения семейных отношений, так и неблагоприятные последствия социальных контактов и влияние окружающей среды, индивидуальные особенности развития ребенка. У детей старшего дошкольного возраста тревожность часто не является устойчивой чертой
характера и относительно обратима при проведении соответствующих психолого-педагогических мер, а также может значительно уменьшиться, если учителя и родители будут следовать необходимым психологическим и педагогическим рекомендациям.
Передумовою виникнення тривожності є гіперчутливість. Однак, не кожна дитина з підвищеною гіперчутливістю стає тривожною. Тривожність виникає також в результаті фіксації в емоційній памяті сильного переляку при зустрічі з усім, що втілює небезпеку для життя. Високий рівень тривожності у дітей дошкільного віку можуть спровокувати такі ситуації, як можливість відокремлення від матері та багато іншого. Основними факторами формування високої тривожності у дошкільників можуть бути порушення сімейних стосунків, так і несприятливі наслідки соціальних контактів і впливу оточуючого середовища, індивідуальні особливості розвитку дитини. У дітей старшого дошкільного віку тривожність часто не є стійкою рисою характеру та відносно зворотна при проведенні відповідних психолого-педагогічних заходів, і може суттєво знизитись за умови, якщо вчителі та батьки будуть дотримуватися необхідних психологічних і педагогічних рекомендацій.
The prerequisite for the occurrence of anxiety is hypersensitivity. However, not every child with heightened sensitivity becomes anxious. Anxiety also occurs as a result of fixation in the emotional memory of strong
fright at a meeting with everything that personifies danger or really represents immediate threat to life. High anxiety in children in preschool To provoke such situations as the possibility of separation from the mother, separation from parents, a sharp change in the habitual situation, coming to the kindergarten and much more.
The main factors in the formation of high anxiety in preschool children may be as violations of family relations, and the adverse consequences of social
contacts and the impact of the environment, the individual characteristics of the development of the child.
In children of older preschool age, anxiety is often not a stable feature character and is relatively reversible in the conduct of appropriate psychological and pedagogical measures, and can also be significantly reduced if teachers and parents are follow the necessary psychological and pedagogical recommendations.
 
Publisher Universitatis Mariae Curie-Sklodowska
 
Date 2017
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/709941/1/%D0%9A%D0%BE%D0%B1%D0%B8%D0%BB%D1%8C%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE_%D0%9F%D0%BE%D0%BB%D1%8C%D1%89%D0%B0%202017.pdf
- Кобильченко, В.В. (orcid.org/0000-0002-7717-5090 <http://orcid.org/0000-0002-7717-5090>) (2017) Genesis of anxiety in preschool children Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska. Sectio N – Educatio Nova (2). pp. 15-26. ISSN 2451-0491; e-ISSN: 2543-9340