Запис Детальніше

Освіта дорослих у суспільстві знань

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/709970/
 
Title Освіта дорослих у суспільстві знань
Adult education in the knowledge society
 
Creator Отич, О.М.
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description Перехід людства до інноваційного типу прогресу на початку ІІІ тисячоліття ознаменувався трансформацією постіндустріального суспільства в інформаційне, яке в перспективі перетвориться на суспільство знань. У цьому суспільстві головною цінністю стануть не самі знання, а людина як їх виробник, споживач і модернізатор.
Ці характеристики зумовлюють зміну педагогічних позицій учасників освітнього процесу та стосунків між ними. Означені стосунки стають паритетними і людиноцентричними: тобто їх метою є не просто оволодіння особистістю, яка навчається, певною системою знань та інформації, а задоволення її потреби у здобутті саме того знання, яке є особистісно важливим для неї, і в засвоєнні способів його застосування на практиці. Відповідно до цього змінюється місія, роль і поле діяльності як освітніх закладів, так і викладачів-андрагогів. Таким чином, методологія й політика навчання дорослих спрямовується не стільки на озброєння їх знаннями, скільки на розвиток самостійності і критичності їхнього мислення.
The transition of humanity to an innovative type of progress at the beginning of the third millennium marked the transformation of the post-industrial society into information that in the future would be transformed into a knowledge society. In this society, the main value will not be knowledge itself, but the person as the producer, consumer and modernizer.
These characteristics lead to a change in the pedagogical position of participants in the educational process and the corresponding relationship between them. These relationships become parity and human-based: this implies, their purpose is not just mastering the personality that is learning regarding a certain system of knowledge and information, but satisfying its need for gaining the very knowledge that is personally important to it, and then mastering the methods of its application in practice. Accordingly, the mission, role and field of activity of both educational institutions and andragogue teachers varies from situation to situation. As a result, the methodology and policy of adult education is directed not so much at providing adult knowledge, but on the development of autonomy and the criticality of their thinking.
 
Publisher ЦІППО
 
Date 2017
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/709970/1/%D0%9E%D1%82%D0%B8%D1%87%20%D0%9E._%D0%9C..pdf
- Отич, О.М. (2017) Adult education in the knowledge society Професійний розвиток фахівців у системі освіти дорослих: історія, теорія, технлогії. pp. 9-10.