Запис Детальніше

Модель підготовки вчителів початкової школи до застосування інноваційних технологій навчання іноземних мов: технологізація процесу

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/23268/
 
Title Модель підготовки вчителів початкової школи до застосування інноваційних технологій навчання іноземних мов: технологізація процесу
The model of primary school teachers training to innovational foreign languages learning technologies usage: technologization of the process
Модель подготовки учителей начальной школы к применению инновационных технологий обучения иностранных языков: технологизация процесса
 
Creator Руднік, Юлія Вікторівна
 
Subject Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description У статті представлено модель підготовки вчителів початкової школи до застосування інноваційних технологій навчання іноземних мов та обґрунтовано її ефективність. Автором визначено структурні компоненти моделі: цільовий, змістовий, концептуальний, процесуальний та оцінювальний, виокремлення яких обумовлено специфікою підготовки вчителів початкової школи до вищезазначеного виду діяльності у вищому навчальному закладі. Визначено етапи реалізації моделі підготовки вчителів початкової школи до застосування інноваційних технологій навчання іноземних мов. Обґрунтовано рівні готовності вчителів початкової школи до вищезазначеного виду діяльності.
The model of primary school teachers` training to foreign languages innovative learning technologies usage is presented and its efficiency is proved. The main notions «model» and «modeling» are defined in the article. Author`s primary school teachers` training to foreign languages innovative learning technologies usage model consist of a target, content, conceptual, procedural and evaluating components, the formulating of which is caused by the specifics of primary school teachers` training to the above-mentioned activity in higher educational establishment. The aim, which constitutes the predicted result of the whole modeling process and belongs to the target component, is defined as primary school teachers` training to foreign languages learning technologies usage. It is extended due to the tasks, such as: innovational thinking, flexibility and creativeness formation, the skill of generating unconventional ideas; mastering the system of pedagogical and psychological, linguistic and informative knowledge based on interdisciplinary connections; mastering the system of notions and concepts about foreign languages innovative learning technologies and their usage in educational process; the development of skills of organizing foreign language lessons with the use of innovative learning technologies. Stages of the model of primary school teachers` training to foreign languages innovative learning technologies usage are determined. Theoretical principals of humanism, essentialism, behaviourism, pragmatism, cognitive constructivism and postmodernism are analyzed. The levels of primary school teachers’ readiness to the foreign languages innovative learning technologies usage are characterized. The technologization of primary school teachers` training to foreign languages innovative learning technologies usage is possible due to defined aim and stages of above-mentioned process, the tasks, content and conceptual base of it. The right choice of forms, methods, technologies and learning tools as well as the characterized organizational and pedagogical conditions of primary school teachers` training to foreign languages innovative learning technologies model realization are proved in the article.
В статье уточнены базовые понятия исследования, такие как: «модель», «моделирование». Представлена разработанная модель подготовки учителей начальной школы к применению инновационных технологий обучения иностранных языков и ее обоснована ее эффективность. Автором определены структурные компоненты модели: целевой, содержательный, концептуальный, процессуальный и оценивающий, формулировка которых обусловлена спецификой подготовки учителей начальной школы к вышеупомянутому виду деятельности в высшем учебном заведении. Определены этапы реализации модели подготовки учителей начальной школы к применению инновационных технологий обучения иностранных языков. Характеризированы уровни готовности учителей начальной школы к вышеупомянутому виду деятельности.
 
Publisher Кропивницький: РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка
 
Date 2018
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/23268/1/Rudnik_Y_NZ_SPN_2018_IMMN_PI.pdf
Руднік, Юлія Вікторівна (2018) Модель підготовки вчителів початкової школи до застосування інноваційних технологій навчання іноземних мов: технологізація процесу Наукові записки Центральноукраїнського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка. Серія: Педагогічні науки (161). с. 188-194. ISSN 2415-7988