Запис Детальніше

Періодизація розвитку транснаціональної вищої освіти у розвинених англомовних країнах у другій половині ХХ – на початку ХХІ ст.

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/710090/
http://msu.edu.ua/visn1/?cat=355
 
Title Періодизація розвитку транснаціональної вищої освіти у розвинених англомовних країнах у другій половині ХХ – на початку ХХІ ст.
Periodization of the development of transnational higher education in developed English-speaking countries in the second half of the 20th - the beginning of the XXI century.
 
Creator Авшенюк, Н.М.
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description На підставі аналізу історичних, порівняльно-педагогічних наукових робіт доведено, що розвиток транснаціональної вищої освіти в розвинених англомовних країнах відображений у послідовній зміні чотирьох періодів упродовж другої половини ХХ – початку ХХІ століть:
ідеологічний період (середина 40-х рр. – середина 60-х рр. ХХ ст.), стратегічний період (середина 60-х рр. – кінець 70-х рр. ХХ ст.), інституційний період (початок 80-х рр. – середина 90-х рр. ХХ ст.), реформаційний період (середина 90-х рр. ХХ ст. – перше десятиліття ХХІ ст.).
On the basis of pedagogical and comparative analysis of the transnational higher education evolution, the author has developed the periodization of its development during the second half of the 20th - the beginning of the 21st centuries, namely: the ideological period (the middle of
the 1940's - the middle of the 1960's), characterized by the establishment of monocultural individual mobility within Western Europe and North America; increased interest in transnational educational activities in order to strengthen the leadership positions of developed English-speaking countries; the strategic period (the middle of the 1960’s - the end of the 1970’s), which was marked by the development of strategic documents; the
establishment of an international movement for the mutual recognition of qualifications and diplomas in the field of higher education; growth of oneway student mobility from the Southern part of the world to the North; the institutional period (the early 1980's - the middle of the 1990’s), which is characterized by the tendencies of strengthening the activities of non-state educational organizations; diversification of transnational higher education forms; creation of commercial providers of transnational educational services; the reformation period (the middle of the 1990’s - the first decade of the XXI century), characterized by the accelerated development of virtual education and the formation of an open educational environment; the consolidation of international organizations to ensure the quality of transnational higher education; the emergence of bilateral transnational individual mobility from the Southern part of the world to the North and from South to South through the establishment of Australia as the world leader of transnational higher education.
 
Publisher Мукачівський державний університет
 
Date 2017
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/710090/1/003.PDF
- Авшенюк, Н.М. (orcid.org/0000-0003-1012-005X <http://orcid.org/0000-0003-1012-005X>) (2017) Periodization of the development of transnational higher education in developed English-speaking countries in the second half of the 20th - the beginning of the XXI century. Науковий вісник Мукачівського державного університету. Серія "Педагогіка та психологія", 2 (6). pp. 15-19. ISSN 2413-3329