Мотивація персоналу: соціально-економічний аспект
Dspace iRKNEU
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
Мотивація персоналу: соціально-економічний аспект
Motivation of the personnel: socio-economic dimension Мотивация персонала: социально-економический аспект |
|
Creator |
Гриненко, Анатолій Михайлович
Grinenko, Anatoliy Гриненко, Анатолий Михайлович |
|
Subject |
мотивація
мотиваційний механізм економічні фактори соціальні фактори соціальна політика внутрішньофірмовий механізм мotivation motivational mechanism economic factors social factors social policy intra mechanism мотивация мотивационный механизм экономические факторы социальные факторы социальная политика внутрифирменный механизм 331.101.3 |
|
Description |
У статті досліджено та ідентифіковано соціальну складову мотиваційного механізму персоналу підприємства, розглянуто та погруповано основні соціальні фактори, що здійснюють вплив на цей механізм. Проаналізовано систему управління соціальними факторами на прикладі німецьких компаній.
The article studied and formulated the social component of motivation mechanism of the personnel. It acts as an organized system for effective implementation of social and economic goals of the employee and the company and their coordination through the use of methods and means of control. Economic factors as the basis of intra mechanism of motivation are always associated with social motives. And when basic material needs are met, human activities are increasingly defined by the social reasons. As part of social motivation the factors are identified by two groups. The first group of factors formed the company and aims to develop employee by the company itself. In the second group (the highest level of motivation) the effective role of the worker is traced who starts to do something for the company over a minimum due to labor agreement. This is evident in the management of analyzed social factors on the example of German companies in which the majority of employees of enterprises alienated from property of the companies and therefore requires a serious social motivation. The Ukrainian reality is that almost all of the total capital of the company is in the hands of the shareholders, and not always effectively functions as opposed to German one. Therefore, in modern Ukrainian economy, one of the specific features of intra motivation mechanism must be adaptive, mobilizing role as to market conditions, and only social factors of motivation can perform this role. В статье исследованы и идентифицированы социальную составляющую мотивационного механизма персонала предприятия, рассмотрены и сгруппированы основные социальные факторы, оказывающие влияние на этот механизм. Проанализирована система управления социальными факторами на примере немецких компаний. |
|
Publisher |
ДВНЗ «Київський національний університет імені Вадима Гетьмана»
|
|
Date |
2016-06-08T09:06:17Z
2016-06-08T09:06:17Z 2016 |
|
Type |
Article
|
|
Identifier |
Гриненко А. М. Мотивація персоналу: соціально-економічний аспект / А. М. Гриненко // Соціально-трудові відносини: теорія і практика : зб. наук. пр. / М-во освіти і науки України ; ДВНЗ "Київ. нац. екон. ун-т ім. Вадима Гетьмана" ; Ін-т соц.-труд. відносин ; редкол.: А. М. Колот (голова) [та ін.]. – Київ : КНЕУ, 2016. – Вип. 1. – С. 98–105.
2410-4752 http://ir.kneu.edu.ua/handle/2010/18334 |
|
Language |
uk
|
|