Запис Детальніше

Прояв професійних компетентностей викладачів з полярними проявами справедливості в процесі навчальної взаємодії зі студентами

Dspace iRKNEU

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Прояв професійних компетентностей викладачів з полярними проявами справедливості в процесі навчальної взаємодії зі студентами
The manifestation of professional competence of teachers with polar manifestations of justice in the process of educational interaction with students
Проявление профессиональных компетентностей преподавателей с полярными проявлениями справедливости в процессе учебного взаимодействия со студентами
 
Creator Музичко, Людмила Володимирівна
Muzychko, Lyudmyla
Музычко, Людмила Владимировна
Гераймович, Людмила Василівна
Geraymovych, Liudmyla
Нілов, Сергій
Nilov, Serhiy
Нилов, Сергей
Северина, Надія
Severyna, Nadiia
Северина, Надежда
 
Subject competence
construct
injustice
repertoire array (J. A. Kelly)
justice
компетентность
констракт
несправедливость
репертуарная решетка (Дж. А. Келли)
справедливость
159.923.2
 
Description The article represents the results of empirical research of realisation of the different models of high school teachers’ professional competences which reveal opposite exertions of justice in the structure of their own personality in the process of educational interaction. The results of contemporary research prove the existence of interest to the problems of the teacher’s personality, and his professional competencies. Surveys conducted among student youth revealed a list of personality traits of a teacher which are most appreciated. It is important to understand the psychological portray of a ‘perfect’ teacher, whom students would like to see as their partner in educational and professional activities and within business communication outside of the classroom. It is cleared up that the traits which create psychological comfort among students in the educational process are distinguished.
This again draws attention to the psychological component of the learning process, in particular to the quality of the pedagogical communication, and reveals
the necessity to study the interdependence between the revealed ‘ideal’ personal
traits of a teacher plus his level of professionalism and the effectiveness of his
mutual educational activity with the students.
At this stage of the research we see the feasibility to focus on the peculiarities of
this relationship, analyzing the performance of teachers, personality structure of which manifest the notion of ‘justice’ in different ways. As a teacher’s justice
gains significant importance in the process of educational interaction with students,
the answer on the question of whether this quality determines the manifestation
of certain professional competencies remains worth investigating.
As a result of the performed research some qualitative discrepancies in the
structure of teachers’ professional competencies who are classified by students
as just and unjust are revealed.
В статье представлены результаты эмпирического исследования реализации в учебном взаимодействии со студентами моделей профессиональной компетентности преподавателей высшей школы, которые демонстрируют полярные проявления справедливости в структуре собственной личности. Выявлены качественные отличия структуры профессиональной компетентности преподавателей, которых студенты квалифицируют как справедливых и несправедливых.
 
Publisher ДВНЗ «Київський національний університет імені Вадима Гетьмана»
 
Date 2016-06-16T07:57:47Z
2016-06-16T07:57:47Z
2016
 
Type Article
 
Identifier Прояв професійних компетентностей викладачів з полярними проявами справедливості в процесі навчальної взаємодії зі студентами / Л. Музичко, Л. Гераймович, С. Нілов, Н. Северина // Університетська кафедра. Культурологія. Аксіологія. Філософія. Етнологія. Дискусії. Рецензії. Анотації : альм. / М-во освіти і науки України ; ДВНЗ "Київ. нац. екон. ун-т ім. В. Гетьмана" ; Ін-т приклад. та проф. етики ; [голов. ред. Ю. Вільчинський]. – Київ : КНЕУ, 2016. – № 5. – С. 161–172.
2227-1503
http://ir.kneu.edu.ua/handle/2010/18575
 
Language uk