Запис Детальніше

Внутренний краудсорсинг: анализ с точки зрения политической экономии

Dspace iRKNEU

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Внутренний краудсорсинг: анализ с точки зрения политической экономии
Internal crowdsourcing: an analysis form the point of view of political economy
Внутрішній краудсорсінг: аналіз з точки зору політичної економії
 
Creator Котляров, И. Д.
Kotliarov, І.
Котляров, І. Д.
 
Subject Нетрадиционные формы занятости
трудовые отношения
отчуждение
внутренний краудсорсинг
Non-traditional forms of employment
labor relations
alienation
internal crowdsourcing
Нетрадиційні форми зайнятості
трудові відносини
відчуження
внутрішній краудсорсінг
331.1
 
Description В статье дан анализ внутреннего краудсорсинга с точки зрения его потенциала как инструмента снижения отчуждения. Показано, что внутренний краудсорсинг позволяет работнику сформировать вовлеченность, однако снижение отчуждения
является иллюзорным. Тем не менее, значимость факторов, формирующих вовлеченность, обуславливают привлекательность внутреннего краудсорсинга в глазах работника.
The current approach towards analysis of internal crowdsourcing is mostly based on management approach. Internal crowdsourcing is analyzed as a tool of increase of effectiveness both for personnel and for the company. An analysis from the point of view
of economic theory has not been proposed.
The present paper analyzes the internal crowdsourcing form the point of view of Marxist political economy. The basis of analysis is the evaluation of potential of internal crowdsourcing as a tool of elimination of alienation that is typical for traditional capitalist employment.
It is demonstrated that internal crowdsourcing helps to build up inclusion of employees thanks to the following factors: participation in creation of intellectual capital, non-routine tasks, possibility to transmit employees’ voice to managers and clear final product.
However, this inclusion is not synonymous to elimination of alienation. Alienation is not
eliminated, however, there is an illusion of such elimination.
However, despite the fact that alienation continues to exist, factors that form inclusion insure attractiveness of internal crowdsourcing for employees.
У статті подано аналіз внутрішнього краудсорсингу з точки зору його потенціалу як інструменту зниження відчуження. Показано, що внутрішній краудсорсінг дозволяє працівнику сформувати залученість, однак зниження відчуження є ілюзорним. Проте, значимість чинників, що формують залученість, обумовлюють привабливість внутрішнього краудсорсингу в очах працівника.
 
Publisher ДВНЗ «Київський національний економічний університет імені Вадима Гетьмана»
 
Date 2016-09-19T11:31:48Z
2016-09-19T11:31:48Z
2016
 
Type Article
 
Identifier Котляров И. Д. Внутренний краудсорсинг: анализ с точки зрения политической экономии / И. Д. Котляров // Соціально-трудові відносини: теорія і практика : зб. наук. пр. / М-во освіти і науки України ; ДВНЗ «Київ. нац. екон. ун-т ім. В. Гетьмана» ; Ін-т соц.-труд. відносин ; редкол.: А. М. Колот (голова) [та ін.]. – Київ : КНЕУ, 2016. – Вип. 2. – С. 294–300.
http://ir.kneu.edu.ua/handle/2010/19455
 
Language ru