Запис Детальніше

Стратегічний аналіз розвитку ринку туристичних послуг в Україні

Dspace iRKNEU

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Стратегічний аналіз розвитку ринку туристичних послуг в Україні
Strategic analysis of development of the tourist market in Ukraine
Страгический анализ развития рынка туристических услуг в Украине
 
Creator Солов’янчик, Альона Володимирівна
Solovianchyk, А.
Соловьянчик, Алёна Владимировна
 
Subject стратегія
аналіз ринку
стратегічний аналіз
стратегія розвитку
ринок туристичних послуг
розвиток ринку туристичних послуг
strategy
market’s analysis
strategic analysis
strategy of development
market of tourist services
development of the market of tourist services
338.48
 
Description У статті представлено різні наукові думки щодо змісту та суті стратегічного аналізу. Виділено основні етапи та узагальнено методологічний апарат стратегічного аналізу галузі. Проведено експрес-аналіз ринку туристичних послуг із застосуванням методик п’яти конкурентних сил (за М. Портером), PEST- і SWOT-аналізу. Виділено основні перспективи та напрямки подальшого розвитку індустрії туризму в Україні.
The article is devoted to the issues of strategic development of the market of tourist services. The essence of the concept of strategic analysis is sufficiently disclosed in the scientific literature. The work is imposed by the different scientific approaches to the subject, while the concept of strategic analysis of the industry has not been sufficiently substantiated. Therefore, the main purpose of the article is a theoretical explanation of the strategic analysis of the industry as well as description of the analytical process itself. Based on this the article highlights main stages of the strategic analysis of the industry and offers specific methods for the research. On the basis of the market of
tourist services the primary industry analysis was conducted as well as the
market structure was examined and the key actors and their relation to
interact were highlighted. The procedure involved five competitive forces of
Porter to determine the key factors that affect the efficiency of the industry.
With the help of the SWOT-analysis there were identified the strengths and
weaknesses of the tourist industry. As a result of the studies there were
identified the main directions and prospects of further development of the
tourism industry in Ukraine.
Статья посвящена вопросам стратегического развития рынка туристических услуг. В научной литературе достаточно раскрыта
сущность понятия стратегического анализа, в работе наведены различные научные подходы на эту тему, при этом недостаточно обосновано понятие стратегического анализа отрасли. Поэтому основной целью статьи является
теоретическое объяснение сущности именно стратегического анализа отрасли и описание самого процесса анализа. Исходя из этого в статье выделены основные этапы проведения стратегического анализа отрасли, предложены конкретные методы для исследования. На базе рынка туристических услуг проведен первичный анализ рынка туристических услуг, рассмотрена структура рынка, выделены ключевые субъекты и связь их взаимодействий между собой. Задействована методика пяти конкурентных сил Портера для определения ключевых факторов, которые влияют на
эффективность работы отрасли. С помощью SWOT-анализа определены сильные и слабые стороны туристической индустрии. В результате исследований выделены основные перспективы и направления дальнейшего развития индустрии туризма в Украине.
 
Publisher ДВНЗ «Київський національний університет імені Вадима Гетьмана»
 
Date 2016-09-20T10:32:16Z
2016-09-20T10:32:16Z
2016
 
Type Article
 
Identifier Солов’янчик А. В. Стратегічний аналіз розвитку ринку туристичних послуг в Україні / А. В. Солов’янчик // Стратегія економічного розвитку України : зб. наук. пр. / М-во освіти і науки України, ДВНЗ «Київ. нац. екон. ун-т ім. В. Гетьмана ; редкол.: В. А. Верба (голов. ред.) [та ін.]. – Київ : КНЕУ, 2016. – Вип. 38. – С. 127–138.
http://ir.kneu.edu.ua/handle/2010/19476
 
Language uk