Запис Детальніше

Майєвтика: до проблеми методів навчання в західній культурі (філософсько-етичний аспект)

Dspace iRKNEU

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Майєвтика: до проблеми методів навчання в західній культурі (філософсько-етичний аспект)
Maieutics: on the problem of educational methods in western culture (philosophical and ethical dimension)
Майевтика: к проблеме методов обучения в западной культуре (философско-этический аспект)
 
Creator Рогожа, Марія
Rohozha, Mariya
 
Subject Сократ
Ксенофонт
Платон
майєвтика
повивальне мистецтво
діалектика
чеснота
діалог
школа
Socrates
Xenophon
Platon
maieutics
midwife art
dialectics
virtue
dialogue
school
майевтика
повивальное искусство
диалектика
добродетель
диалог
17.031:177.2 (045)
 
Description У статті з’ясовано етичний потенціал майєвтики як версії діалектичного методу, представленого Сократом в якості мистецтва ведення філософської бесіди таким чином, щоб у зіткненні різних точок зору виявити істину.
The paper deals with the clarifying of ethical potential of maieutics as an educational method in the Western culture. The work with primary sources of Xenophon and Plato is mediated by their reception by the history of prominent researchers of the ancient philosophy, such as A. F. Losev, V. F. Asmus, F. Kh. Kessidyi and others. Elaborated by Socrates, the method of maieutics is exposed in prospects of its content and form (methodology). Maieutics makes possible the comprehension of the key issues for virtue life while discussing matters from real moral practice (virtue, goodness, justice, bravery, courage). The author mentions that Xenophon and Plato as disciples of Socrates give us the relevant primary sources about Socrates’ life, activity and method, although they represent them in different ways. Xenophon outlines the image of Socrates as a good-natured eccentric man, while striving for Socrates’ posthumous rehabilitation among Athenians. Instead of this, Plato represents Socrates as a rebel, who confused young people: he put a question, demonstrated its complexity, and after that he ended up in trouble. Thereafter Socrates’ interlocutor himself collapsed into embarrassment, without a ready recipe of a ‘right answer’ from Socrates, who saw his mission to help an interlocutor to comprehend oneself, to recollect one’s own hidden knowledge and to fix it. The author argues that maieutics is a version of a dialectical method that was represented by Socrates as a technique for twisting a discussion for comprehension of the truth in a clash of different opinions. Common features (humanistic themes, teaching personal and public virtues) and differences
(eristic and rhetoric instead of maieutics / dialectics, ‘ascholia’ instead of ‘schola’) of sophists’ and Socrates’ activities are outlined in the paper. The author concludes,
that it was Antiquity when and where maieutics had acquired features of invariance, and entered the ‘great time’ of culture as inevitable part of educational process.
В статье выясняется этический потенциал майевтики как версии диалектического метода, представленного Сократом в качестве искусства ведения философской беседы таким образом, чтобы в столкновении различных точек зрения выявить истину.
 
Publisher ДВНЗ «Київський національний університет імені Вадима Гетьмана»
 
Date 2017-04-19T12:27:49Z
2017-04-19T12:27:49Z
2017
 
Type Article
 
Identifier Рогожа М. Майєвтика: до проблеми методів навчання в західній культурі (філософсько-етичний аспект) / Марія Рогожа // Університетська кафедра. Культурологія. Аксіологія. Філософія. Етнологія. Дискусії. Рецензії. Анотації : альм. / М-во освіти і науки України, ДВНЗ «Київ. нац. екон. ун-т ім. В. Гетьмана», Ін-т приклад. та проф. етики ; [редкол.: Ю. Вільчинський (голов. ред.) та ін.]. – Київ : КНЕУ, 2017. – № 6. – С. 7–14.
2227-1503
http://ir.kneu.edu.ua/handle/2010/21189
 
Language uk