Запис Детальніше

Дозирование трудности учебного материала как предпосылка формирования положительного отношения к учителю

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/710221/
 
Title Дозирование трудности учебного материала как предпосылка формирования положительного отношения к учителю
Дозування труднощі навчального матеріалу як передумова формування позитивного ставлення до вчителя
Dosing the difficulty of the educational material as a prerequisite for the formation of a positive attitude towards the teacher
 
Creator Мусатов, Сергій Олександрович
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
37.02 General questions of didactics and method
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
 
Description Учбова діяльність школярів розглядається автором як триєдність її аспектів (змістового, операційного та мотиваційного), при цьому саме взаємозалежності операційного і мотиваційного складу учбових дій учнів приділено основну увагу. За матеріалами спеціально проведеного дослідження визначено, що мотивотвірним фактором становлення стійкого позитивного ставлення молодших школярів до учіння є відповідність інших інтелектуальних умінь тому рівню труднощів, з якими школярі зустрічаються в ході розв'язання учбових задач (мислиневих, імажинативних, мнемічних та ін.) тобто - тим труднощам учіння, з якими даний школяр може впоратись самотужки. отже, для формування учбової діяльності в молодших школярів учитель має, дбаючи про позитивну мотивацію поступово збільшувати ці успіхи в оволодінні вмінням вчитись.
Учебная деятельность школьников рассматривается автором как триединство ее аспектов (содержательного, операционного и мотивационного), при этом именно взаимозависимости операционного и мотивационного состава учебных действий учащихся уделено основное внимание. По материалам специально проведенного исследования определено, что мотивотвирним фактором становления устойчивого положительного отношения младших школьников к учению является соответствие других интеллектуальных умений тому уровню трудностей, с которыми школьники встречаются в ходе решения учебных задач (мислиневих, имажинативний, мнемических и др.) Есть - тем трудностям учения, с которыми данный школьник может справиться самостоятельно. следовательно, для формирования учебной деятельности у младших школьников учитель должен, заботясь о положительную мотивацию постепенно увеличивать эти успехи в овладении умением учиться.
Student activity is considered by the author as a triadity of its aspects (content, operational and motivational), while the interdependence of the operational and motivational composition of the student's educational activities is focused on. According to the materials of the specially conducted research, it is determined that the motive factor for the formation of a stable positive attitude of junior pupils to the study is the correspondence of other intellectual skills to the level of difficulty with which students encounter during the solving of educational tasks (thoughtful, magical, mnemonic, etc.) the difficulties of learning that this schoolboy can handle on his own. consequently, for the formation of educational activities in junior pupils, the teacher has to take care of the positive motivation to gradually increase these successes in mastering the ability to study.
 
Publisher Издательство "Радянська школа"
 
Date 1986
 
Type Article
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/710221/1/%D0%A3%D1%87%D0%B5%D0%B1%D0%BD%D1%8B%D0%B5%20%D0%BC%D0%B0%D1%82%D0%B5%D1%80%D0%B8%D0%B0%D0%BB%D1%8B%20%D0%B8%20%D1%83%D1%87%D0%B5%D0%B1%D0%BD%D1%8B%D0%B5%20%D1%81%D0%B8%D1%82%D1%83%D0%B0%D1%86%D0%B8%D0%B8%20%28%D0%93%D0%BB%D0%B0%D0%B2%D0%B0%203%20%2B%20%D0%BB%D0%B8%D1%82%D0%B5%D1%80%D0%B0%D1%82%D1%83%D1%80%D0%B0%29.FR12.pdf
- Мусатов, Сергій Олександрович (1986) Dosing the difficulty of the educational material as a prerequisite for the formation of a positive attitude towards the teacher Учебный материал и учебные ситуации: Психологические аспекты. pp. 44-64.