Запис Детальніше

Учитель как субъект педагогической коммуникации

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/710232/
 
Title Учитель как субъект педагогической коммуникации
Учитель як суб'єкт педагогічної комунікації
Teacher as a subject of pedagogical communication
 
Creator Мусатов, Сергій Олександрович
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
304 Social questions. Social practice. Cultural practice. Way of life (Lebensweise)
373 Kinds of school providing general education
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description Статья посвящена проблемам формирования коммуникативных умений педагога, а аткже его личностных качеств, являющихся непременным условием формирования педагогического мастерства. Особую роль в этом играют коммуникативние механизмы. Именно благодаря коммуникативным механизмам возможны обучение, воспитание, формирование образа собственного "Я", психотерапевтическое влияние, заимствование образцов поведения и т.п. Понятие "коммуникация" целесообразно интерпретировать как в первую очередь психологическое, раскрывающее смысловой аспект социального взаимодействия и общения. Педагогическую функцию коммуникации можно рассмотривать как разновидность управленчиской, направленой на руководство другими людьми. Рассматриваются такие социально-профессиональные аспекти личности педагога, как дидактическая и вспомагательная функции, неформальный авторитет педагога, взаимоотношения с семьями учащихся, причастность учителя к определенным социальным группам.
Стаття присвячена проблемам формування комунікативних умінь педагога, а аткже його особистісних якостей, які є неодмінною умовою формування педагогічної майстерності. Особливу роль в цьому відіграють комунікативні механізми. Саме завдяки комунікативним механізмам можливі навчання, виховання, формування образу власного "Я", психотерапевтичний вплив, запозичення зразків поведінки і т.п. Поняття "комунікація" доцільно інтерпретувати як в першу чергу психологічний, що розкриває смисловий аспект соціальної взаємодії і спілкування. Педагогічну функцію комунікації можуть розглядатися як різновид управленчиськоє, спрямованої на керівництво іншими людьми. Розглядаються такі соціально-професійні аспекти особистості педагога, як дидактична і допоміжна функції, неформальний авторитет педагога, взаємини з сім'ями учнів, причетність вчителя до певних соціальних груп.
The article is devoted to the problems of forming the communicative skills of the teacher, and also his personal qualities, which are an indispensable condition for the formation of pedagogical skills. A special role in this is played by communicative mechanisms. It is thanks to the communicative mechanisms that education, education, the formation of the image of one's own self, psychotherapeutic influence, the borrowing of patterns of behavior, etc. are possible. The concept of "communication" should be interpreted as primarily psychological, revealing the semantic aspect of social interaction and communication. The pedagogical function of communication can be considered as a form of management, directed at the direction of other people. Such social and professional aspects of the teacher's personality as didactic and auxiliary functions are considered, the teacher's informal authority, relations with the students' families, the teacher's involvement in certain social groups.
 
Publisher Видавничий центр КДЛУ
 
Date 2001
 
Type Article
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/710232/1/%D0%A3%D1%87%D0%B8%D1%82%D0%B5%D0%BB%D1%8C%20%D0%BA%D0%B0%D0%BA%20%D1%81%D1%83%D0%B1%D1%8C%D0%B5%D0%BA%D1%82%20%D0%BF%D0%B5%D0%B4%D0%B0%D0%B3%D0%BE%D0%B3%D0%B8%D1%87%D0%B5%D1%81%D0%BA%D0%BE%D0%B9%20%D0%BA%D0%BE%D0%BC%D1%83%D0%BD%D0%B8%D0%BA%D0%B0%D1%86%D0%B8%D0%B8%20%28%D1%81%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F%2C%20%D0%9C%D1%83%D1%81%D0%B0%D1%82%D0%BE%D0%B2%20%D0%A1.%D0%90.%29.FR12.pdf
- Мусатов, Сергій Олександрович (2001) Teacher as a subject of pedagogical communication Журнал практикующего психолога, 7. pp. 153-166.