Запис Детальніше

Фундаментальність професійної освіти - потреба часу

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/710298/
 
Title Фундаментальність професійної освіти - потреба часу
Fundamentality of vocational education is a need for time
Фундаментальность профессионального образования - потребность времени
 
Creator Гончаренко, Семен Устимович
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description Криза сучасної системи освіти, яка є складовою частиною глобальної цивілізаційної кризи початку XXI ст. значною мірою зумовлена вузькодисциплінарними установками сучасної освіти, відчуженням її гуманітарних і природничо-наукових компонентів. Як наслідок цього - фрагментарність бачення людиною реальності, що в умовах народження постіндустріального інформаційного суспільства не дає людям адекватно реагувати на загострення енергетичної і екологічної кризи, девальвацію моральних норм і духовних цінностей, калейдоскопічність зміни технологій, нестабільність політичної і економічної ситуації. Сьогодні під лавиною інформації ми страждаємо від нездатності охопити комплексність проблем, зрозуміти зв'язки і взаємодії між речами, які перебувають для нашої сегментованої свідомості в різних сферах.
The crisis of modern education system, which is an integral part of the global civilizational crisis of the beginning of the XXI century. largely due to narrow disciplinary settings of modern education, the alienation of its humanities and science and science components. As a result, fragmentation of the person's vision of reality, which in the conditions of the birth of a post-industrial information society, does not allow people to respond adequately to the aggravation of the energy and ecological crisis, the devaluation of moral norms and spiritual values, the kaleidoscopic nature of technological change, and the instability of the political and economic situation. Today, under an avalanche of information, we suffer from the inability to comprehend the complexity of problems, to understand the connections and interactions between things that are for our segmented consciousness in various spheres.
Кризис современной системы образования, которая является составной частью глобальной цивилизационной кризиса начала XXI в. в значительной мере обусловлена ​​вузькодисциплинарнимы установками современного образования, отчуждением ее гуманитарных и естественно-научных компонентов. Как следствие этого - фрагментарность видения человеком реальности, в условиях рождения постиндустриального информационного общества не дает людям адекватно реагировать на обострение энергетической и экологической кризиса, девальвации нравственных норм и духовных ценностей, калейдоскопичность изменения технологий, нестабильность политической и экономической ситуации. Сегодня под лавиной информации мы страдаем от неспособности охватить комплексность проблем, понять связи и взаимодействия между вещами, которые находятся для нашей сегментированной сознания в различных сферах.
 
Publisher Педагогічна преса
 
Date 2004
 
Type Article
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/710298/1/%D1%84%D1%83%D0%BD%D0%B4%20%D0%BF%D1%80%D0%BE%D1%84%20%D0%BE%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%B8.pdf
- Гончаренко, Семен Устимович (2004) Fundamentality of vocational education is a need for time Педагогічна газета, 12 (125). p. 3.