Запис Детальніше

Definition of categories of environmental aspects of civil aviation enterprises (in the example of the international airport "Boryspil")

Наукові журнали НАУ

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Definition of categories of environmental aspects of civil aviation enterprises (in the example of the international airport "Boryspil")
Определение категорий экологических аспектов предприятий гражданской авиации (на примере международного аэропорта «Борисполь»)
Визначення категорій екологічних аспектів підприємств цивільної авіації (на прикладі міжнародного аеропорту «Бориспіль»)
 
Creator Маджд, С. М.
Кальницька, Д. Д.
 
Subject
airport; environmental aspect; environmental management
502/504:629.71(477.41)Бориспіль

аэропорт; экологический аспект; экологизация управления
502/504:629.71(477.41)Бориспіль

аеропорт; екологічний аспект; екологізація управління
502/504:629.71(477.41)Бориспіль
 
Description The article deals with the issues of negative influence on all components of the environmental processes of the state enterprise "Boryspil International Airport".  It has been determined that in order to increase environmental safety, it is necessary to introduce a management system that takes into account the various mechanisms and ways of environmental pollution in two stages - environmental analysis and environmental aspects. The authors for the first time developed the main categories of environmental aspects, namely, the resources that are formed when attracting environmental resources into the production system and production, which are formed in the process of production activity. In the course of the research, examples of the consequences of management were given and analyzed their scale of influence.  It is proved that the definition of environmental aspects at aviation enterprises is the basis for improving the state of environmental management of the natural environment.
В статье рассмотрены вопросы негативного влияния на все компоненты окружающей среды производственных процессов государственного предприятия «Международный аэропорт «Борисполь».  Определено, что для повышения экологической безопасности необходимо внедрять систему управления, которая учитывает различные механизмы и пути загрязнения среды в два этапа - проведение экологического анализа и определения экологических аспектов.  Авторами впервые разработаны основные категории экологических аспектов, а именно - ресурсные, которые формируются при привлечении ресурсов среды в систему производства и производственные, которые образуются в процессе производственной деятельности. В ходе исследований были приведены примеры последствий хозяйствования и проанализированы их масштабность влияния.  Доказано, что определение экологических аспектов на авиационных предприятиях есть основой для улучшения состояния экологизации управления окружающей природной средой.
У статті розглянуто питання негативного впливу на всі компоненти довкілля виробничих процесів державного підприємства «Міжнародний аеропорт «Бориспіль». Визначено, що для підвищення екологічної безпеки необхідно впроваджувати систему управління, що враховує різні механізми та шляхи забруднення середовища в два етапи – проведення екологічного аналізу і визначення екологічних аспектів. Авторами вперше розроблено основні категорії екологічних аспектів, а саме – ресурсні, які формуються під час залучення ресурсів середовища в систему виробництва та виробничі, які утворюються в процесі виробничої діяльності. В ході досліджень було наведено приклади наслідків господарювання та проаналізовано їх масштабність впливу. Доведено, що визначення екологічних аспектів на авіаційних підприємствах постає основою для покращення стану екологізації управління навколишнім природнім середовищем.
 
Publisher National Aviation University
 
Contributor


 
Date 2018-03-22
 
Type


 
Format application/pdf
 
Identifier http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/SBT/article/view/12378
10.18372/2310-5461.37.12378
 
Source Наукоємні технології; Том 37, № 1 (2018); 125-129
Science-based technologies; Том 37, № 1 (2018); 125-129
Наукоемкие технологии; Том 37, № 1 (2018); 125-129
 
Language uk