Запис Детальніше

Розвиток інформаційно-комунікаційної компетентності вихователів дошкільних навчальних закладів: вітчизняний досвід

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/710302/
http://sbornikipto.wixsite.com/sbornik/about-us-ccjp
 
Title Розвиток інформаційно-комунікаційної компетентності вихователів дошкільних навчальних закладів: вітчизняний досвід
Развитие информационно-коммуникационной компетентности воспитателей дошкольных образовательных учреждений: отечественный опыт
Development of information and communication competence for preschool educators: domestic experience
 
Creator Горленко, В.М.
 
Subject 004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
374 Education and training out of school. Further education
 
Description На сучасному етапі розвитку суспільства професійний розвиток фахівця відбувається впродовж всього життя, що обумовлено великими темпами зростання об’єму інформації, розвитком технологій. Інформаційно-комунікаційна компетентність (ІК-компетентність) є однією з восьми ключових компетентностей, які сприяють реалізації безперервності освіти. Засвоєння педагогами основ інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) відбувається через традиційні форми організації роботи, такі як самоосвіта, навчання у вищих навчальних закладах та на курсах підвищення кваліфікації у регіональних інститутах післядипломної педагогічної освіти, а також на курсах, які проводять міжнародні ІТ-корпорації. За даними науковців, розвиток ІК-компетентності має формуватися за такими напрямами як: відбір ІКТ, використання ІКТ, створення (розробка) електронних освітніх ресурсів. В статті досліджуються шляхи розвитку ІК-компетентності вихователів дошкільних навчальних закладів на основі вивчення досліджень українських вчених, спеціальної літератури, сайтів дошкільних навчальних закладів. Розглянуто практичний досвід розвитку ІК-компетентності вихователів дошкільних навчальних закладів (ДНЗ) на декількох рівнях: загальнодержавному (навчання у вищих навчальних закладах (ВНЗ); компанії, що надають освітні послуги), регіональному (навчання в регіональних/обласних інститутах післядипломної педагогічної освіти (ОІППО), інституційному (організація заходів методичним кабінетом і керівництвом ДНЗ). Зроблено огляд окремих курсів з навчання вихователів в ОІППО Запорізької, Житомирської, Львівської, Рівненської, Сумської та Хмельницької областей. Визначено, що значну частину змісту навчання на даному етапі складає технічна грамотність. Відзначена різноманітність форм роботи з вихователями, що застосовуються у педагогічній практиці: семінари-тренінги, практикуми, конкурси тощо. Встановлено основні тенденції у розвитку ІК-компетентності вихователів ДНЗ. Визначена необхідність у розробці структури, показників та моделі розвитку ІК-компетентності вихователя ДНЗ, яка дозволить удосконалити систему безперервної професійної освіти.
На современном этапе развития общества профессиональное развитие специалиста происходит в течение всей жизни, что обусловлено большими темпами роста объема информации, развитием технологий. Информационно-коммуникационная компетентность (ИК-компетентность) является одной из восьми ключевых компетентностей, способствующих реализации непрерывности образования. Усвоение педагогами основ информационно-коммуникационных технологий (ИКТ) происходит через традиционные формы организации работы, такие как самообразование, обучение в высших учебных заведениях и на курсах повышения квалификации в региональных институтах последипломного педагогического образования, а также на курсах, которые проводят международные ИТ-компании. По данным ученых, развитие ИК-компетентности должно формироваться по таким направлениям как: отбор ИКТ, использование ИКТ, создание (разработка) электронных образовательных ресурсов. В статье исследуются пути развития ИК-компетентности воспитателей дошкольных образовательных учреждений (ДОУ) на основе изучения исследований украинских ученых, специальной литературы, сайтов дошкольных образовательных учреждений. Рассмотрен практический опыт развития ИК-компетентности воспитателей ДОУ на нескольких уровнях: общегосударственном (обучение в высших учебных заведениях (ВУЗ), компании, предоставляющие образовательные услуги), региональном (обучение в региональных / областных институтах последипломного педагогического образования (ОИППО), институциональном (организация мероприятий методическим кабинетом и руководством ДОУ). Сделан обзор отдельных курсов по обучению воспитателей в ОИППО Запорожской, Житомирской, Львовской, Ровенской, Сумской и Хмельницкой областей. Определено, что значительную часть содержания обучения на данном этапе составляет техническая грамотность. Отмечено разнообразие форм работы с воспитателями, применяемые в педагогической практике: семинары-тренинги, практикумы, конкурсы и т.д. Установлены основные тенденции в развитии ИК-компетентности воспитателей ДОУ. Определена необходимость в разработке структуры, показателей и модели развития ИК-компетентности воспитателя ДОУ, которая позволит усовершенствовать систему непрерывного профессионального образования.
In modern society the professional development is taking place throughout life due to the large growth of information volume and technologies. Information and communication competence (IC competence) is one of eight key kinds of competence which facilitate continuous education. Mastering basics of information and communication technologies by educators is occurred through traditional forms of organizational work, such as self-education, higher education, training courses in regional institutes of postgraduate education and courses conducted by international IT corporations. According to scientists, the development of IC competence should form in such areas like: the selection of ICT, use of ICT, the development of electronic educational resources. The article examines the ways to develop information and communication competence of preschool educators by studying Ukrainian researchers, specialized literature and websites of preschool education facilities. This article presents a multilevel view of practical experience of preschool educators' IC competence development: national (studying at higher education institutions, providers of educational services), regional (studying in regional institutions of postgraduate education), institutional (organization of educational events by methodologists and preschool management). The review of some educational courses for preschool educators in postgraduate courses in institutions of postgraduate education in Zaporizhzhya, Zhytomyr, Lviv, Rivne, Sumy and Khmelnytsky regions. Determined that a significant part of the training content at this stage is technological literacy. Marked the diversity of pedagogical practices for teaching preschool educators: training seminars, workshops, contests and more. Also article contains findings about main trends of IC competence development of preschool educators. Noted the need to develop structures, factors and models of development for preschool educators’ IC competence which will improve the system of continuous professional education.
 
Publisher Інститут професійно-технічної освіти Національної академії педагогічних наук України
 
Date 2016
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/710302/1/%D0%A0%D0%BE%D0%B7%D0%B2%D0%B8%D1%82%D0%BE%D0%BA%20%D0%86%D0%9A%D0%9A%20%D0%B2%D0%B8%D1%85%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D1%82%D0%B5%D0%BB%D1%8F_%D0%B4%D0%BE%D1%81%D0%B2%D1%96%D0%B4.pdf
- Горленко, В.М. (orcid.org/0000-0003-3963-4804 <http://orcid.org/0000-0003-3963-4804>) (2016) Development of information and communication competence for preschool educators: domestic experience Vocational Education: Problems and Prospects, 11. pp. 97-104. ISSN 2411-6238