Запис Детальніше

Емпіричне дослідження особливостей саногенного мислення студентської молоді (Empirical study of students’ sanogenic thinking)

Цифровий архів НаУОА

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://eprints.oa.edu.ua/6859/
 
Title Емпіричне дослідження особливостей
саногенного мислення студентської молоді
(Empirical study of students’ sanogenic thinking)
 
Creator Гільман, А. (A. Hilman)
 
Subject Psychology
 
Description У статті описано результати констатувального етапу дослідження саногенного мислення у студентської
молоді. Автором визначено переважаючий тип мислення у студентів, досліджено рівень наполегливості та
самовладання як вольових характеристик, виявлено рівень рефлексивності як особистісної особливості, ха-
рактеристики опірності до стресу та нервово-психічну стійкість у студентів тощо. Проаналізовано
взаємозв’язки саногенного мислення із показниками за шкалами «ригідність», «мотивація на досягнення
успіху», «опірність стресу», «рефлексивніть».
(The article deals with the issue of sanogenic thinking diagnostics in students. Changes in the modern society, intense
scientific and technological progress result in the increase of nervous tension which frequently leads to mental and
nervous disorders in young people. The style of thinking in the process of perceiving, assessing and experiencing difficult
life situations sometimes affects human health, promotes or hinders the success and different kinds of relationships.
The peculiarities of students’ sanogenic thinking manifestation have been revealed. The experiment involving 175 students
aged from 17 to 24 was conducted during 2014-2016. The experiment has shown that the students’ dominant type
of thinking is pathogenic thinking, which speaks for students’ negative emotions (fear, rage, sadness) causing tension,
stresses, depressions, etc. Students with the low level of mental tolerance to stresses are prone to nervous breakdowns
conditioned by physical and psychic overexertions. Mental tolerance to stresses may be caused by a number of psychological
and social factors. As a result of the experiment it has been revealed that the most of the surveyed students have
the trigger level of mental tolerance to stresses. Sanogenic thinking is directly dependant from personal needs for
achieving success and avoiding failures, the ability to be psychologically stable under unfavorable conditions, from
such character traits as respect for social standards, the desire to behave according to these standards. High stress tolerance
determines sanogenic thinking. The more expressed insufficient adaptability of thinking towards changing environment
is, the less expressed is sanogenic thinking helping to overcome difficult situations.)
 
Date 2016
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://eprints.oa.edu.ua/6859/1/Hilman.pdf
Гільман, А. (A. Hilman) (2016) Емпіричне дослідження особливостей саногенного мислення студентської молоді (Empirical study of students’ sanogenic thinking). "Наука і освіта" (№2-3). pp. 5-9.