Запис Детальніше

Актуальні проблеми використання електронних іграшок у навчанні й вихованні дітей

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/710339/
 
Title Актуальні проблеми використання електронних іграшок у навчанні й вихованні дітей
Актуальные проблемы использования электронных игрушек в обучении и воспитании детей
Аctual problems of using of electronic toys in children training and education
 
Creator Горленко, В.М.
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
 
Description У даній статті розглядаються проблеми інтеграції інформаційно-комунікаційних технологій в дошкільну освіту засобами електронної іграшки. Проаналізовано тлумачення поняття «електронної іграшки». Наводяться результати дослідження стосовно розуміння важливості даної проблеми педагогами і батьками. Представлено погляди науковців, які займаються проблемою електронної іграшки. Коротко висвітлені особливості «цифрових аборигенів» – дітей, що виросли в інформаційному суспільстві, і для яких застосування електронної іграшки в навчанні і вихованні є природнім.
В статье рассматриваются проблемы интеграции информационных и коммуникационных технологий в дошкольное образование. Рассмотрены примеры толкования понятия «электронная игрушка». Приведены отдельные данные исследования относительно понимания важности данной проблемы игрушки педагогами и родителями дошкольников. Представлены взгляды ученых, которые занимаются проблемой электронной игрушки. Кратко рассмотрены особенности «цифровых аборигенов» - детей, которые родились и выросли в информационном обществе, и для которых использование электронной игрушки в процессе обучения и воспитания естественно.
The subject of information and communication technologies (ICT) integration to preschool education is widely studied in scientific practice. The theme of this article is overview of using electronic toys as ICT means in preschool education problem. The concept “electronic toy” is investigated by scientists of different countries. Let’s state that at the moment the use of such terms as “electronic toy”, “digital toy”, “programmable” and “high-tech” is simultaneous. But they all characterize one toys group only by different criteria. Data which was obtained in research on understanding of electronic toys by educators and parents was analyzed. Unfortunately most educators do not see electronic toy as ICT mean. The causation of complication of unambiguous interpretation of this type of toy was determined. My own interpretation of this toy was offered. The special role of games and toys in children life was highlighted. Features of “digital natives” – children who grew up in the information society and for which the use of electronic toys for training and education is a natural was briefly highlighted. The future direction of development of using of electronic toys in educational process was defined.
 
Publisher Інститут інноваційних технологій і змісту освіти Міністерства освіти і науки України
 
Date 2015
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/710339/1/%D0%9F%D0%9E_83_%D1%872.pdf
- Горленко, В.М. (orcid.org/0000-0003-3963-4804 <http://orcid.org/0000-0003-3963-4804>) (2015) Аctual problems of using of electronic toys in children training and education Проблеми освіти, 2 (83). pp. 88-93.