Запис Детальніше

Освітній простір Європи доби просвітництва: дискусії щодо гендерних параметрів навчання

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/23723/
 
Title Освітній простір Європи доби просвітництва: дискусії щодо гендерних параметрів навчання
European Educational Space in the Age of Enlightenment: Discussions on Gender Parameters of Education
 
Creator Драч, Оксана Олександрівна
 
Subject Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description У статті досліджуються гендерні параметри освітнього простору Європи доби Просвітництва в контексті становлення засад системи освіти сучасної цивілізації Заходу. Показано важливість питань освіти і виховання в ідеології просвітників. Розкрито міркування мислителів і громадськості щодо жіночої освіченості, розглянуто пропоновані проекти навчально-виховної підготовки жіноцтва.
The problem of upbringing and education of the younger generation has been drawing attention of teachers, thinkers, politicians, statesmen, and public figures from the dawn of time. The interest of national and foreign scholars to gender parameters of education is driven by formation of scientific direction “history of women” / gender studios in the last third of the 20th century. However, many social and cultural issues remain out of sight of national scholars, particularly issues of the European educational space of the modern age, and this makes study of them actual.
The goal of the article is to detect gender parameters of the educational space of Europe in the Age of Enlightenment in the context of formation of foundations of the education system of the modern civilization of the West.
Gradual destruction of previous religious practices and growing authority of thinkers in society in the Age of Enlightenment in Europe made the topic of education a popular subject of discussion. The problem of moral upbringing and education of the younger generation took an important place in works of enlighteners. Ideologues of the Enlightenment thought that the perfect society could be reached through propaganda and dissemination of knowledge, education, and imposition of high moral principles to individuals. Enlighteners considered the educational model of those times imperfect, and they proposed different reformation projects, in which a significant place was devoted to education and training of males and females. Enlighteners assumed female education exclusively as a mean required for preparation of new male generations, as a way to upgrade morality of a male society. Women were mostly limited to elementary education. It took them a whole century to reach the next level.
Images and models of female education are usually correlated with prevailing attitudes of public opinion about it. In fact, alignment of gender parameters of education in the Age of Enlightenment included not only the need for women to study, but also transformation of social ideal of female education; media, didactic literature, and housekeeping practices became markers of that.
 
Publisher Київський університет імені Бориса Грінченка
 
Date 2017
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/23723/1/Drach_O_KIS_2017_2.pdf
Драч, Оксана Олександрівна (2017) Освітній простір Європи доби просвітництва: дискусії щодо гендерних параметрів навчання Київські історичні студії (2 (5)). с. 2-9. ISSN 2524-2749