Запис Детальніше

Cистемний підхід до вивчення розвитку системи дошкільних навчальних закладів різних типів в Україні з другої половини ХХ ст. – початку ХХІ ст.

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/710480/
http://academy.ks.ua/?page_id=103
 
Title Cистемний підхід до вивчення розвитку системи дошкільних навчальних закладів різних типів в Україні з другої половини ХХ ст. – початку ХХІ ст.
Cистемный подход к изучению развития системы дошкольных учебных учреждений различных типов в Украине со второй половины ХХ в. - начала ХХІ века
Systems approach to study the development of system of pre-school educational establishments of various types in Ukraine since the second half of the twentieth ХХ v. - beginning of ХХІ century
 
Creator Васильєва, С.А.
 
Subject 37.07 Management aspects of educational institutions
37.09 Organization of instruction
 
Description у статті обгрунтовано вибір системного підходу для дослідження процесу розвитку системи ДНЗ різних типів в Україні (друга половина ХХ ст. – початок ХХІ ст.). Зокрема, у філософському аспекті, варто здійснювати дослідження розвитку системи ДНЗ різних типів з огляду на діалектико-матеріалістичну концепцію та законів буття: закону діалектичної протилежності, закону взаємного переходу кількісних і якісних змін, закону заперечення-заперечення. Даний філософський концепт дозволив звернутись до системного підходу, який представлено у наукових працях А. Аверьянова та В. Афанасьєва та обґрунтувати його доцільність щодо вивчення розвитку дошкільних навчальних закладів України як складної та цілісної системи.
в статье обоснован выбор системного подхода для исследования процесса развития системы ДУУ различных типов в Украине (вторая половина ХХ в. – начало XXI в.). В частности, в философском аспекте, следует осуществлять исследования развития системы ДУУ различных типов с учетом диалектико-материалистической концепции и законов бытия: закона диалектической противоположности, закона взаимного перехода количественных и качественных изменений, закон отрицания-отрицания. Данный философский концепт позволил обратиться к системному подходу, который представлен в научных трудах А. Аверьянова и В. Афанасьева и обосновать его целесообразность в изучении развития дошкольных учебных учреждений Украины как сложной и целостной системы.
In the article the choice of a systematic approach to the study of the development process of the system of different types of PEE in Ukraine (the second half of the twentieth century - the beginning of XXI century..). In particular, in the philosophical aspect, we should carry out research of various types of PEE system based on the dialectical materialist conception of life and the laws: the law of dialectical opposites, the law of mutual transformation of quantitative and qualitative changes, the law negation of the negation. This philosophical concept allowed to apply to the systems approach, which is presented in scientific works A. Averyanov and V. Afanasyev and justify its appropriateness to study the development of pre-school educational institutions of Ukraine as a complex and integrated system.
System PEE type considered in the context of system-structural aspects of system, integrity; in a systematic and functional aspects of system, system-communicative aspect; historical aspect systematic, integrative (management) information. It is also considered in the context of the four major classes of whole systems. Specified the notion of "system of pre-school educational institutions of different types" as a set of qualitative and identical elements - PEE type, which is inherent in the process of the contradictory unity of the origin and formation, the quantitative growth and qualitative changes, integrity, relationships and specific laws.
 
Publisher КВНЗ "Херсонська академія неперервної освіти"
 
Date 2016
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/710480/1/%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F%20%D0%9F%D0%B5%D0%B4%D0%B0%D0%B3%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%87%D0%BD%D0%B8%D0%B9%20%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D0%BC%D0%B0%D0%BD%D0%B0%D1%85%20%D0%92%D0%B0%D1%81%D0%B8%D0%BB%D1%8C%D1%94%D0%B2%D0%B0%20%D0%A1.%D0%90..pdf
- Васильєва, С.А. (orcid.org/0000-0002-0452-4835 <http://orcid.org/0000-0002-0452-4835>) (2016) Systems approach to study the development of system of pre-school educational establishments of various types in Ukraine since the second half of the twentieth ХХ v. - beginning of ХХІ century Педагогічний альманах, 32. pp. 251-258.