Запис Детальніше

Теоретичні орієнтири та концептуальні засади дослідження проблеми розвитку системи ДНЗ різних типів (друга половина ХХ ст. – початок ХХІ ст.)

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/710481/
https://www.sites.google.com/site/naukovizapiski/arhiv-nomeriv
 
Title Теоретичні орієнтири та концептуальні засади дослідження проблеми розвитку системи ДНЗ різних типів (друга половина ХХ ст. – початок ХХІ ст.)
Теоретические ориентиры и концептуальные основы исследования проблемы развития системы ДУУ разных типов (вторая половина ХХ ст. – начало ХХІ ст.)
Theoretical orientation and conceptual framework research problem development of system of different types of PEE (the second half of the twentieth century - The beginning of the XXI century)
 
Creator Васильєва, С.А.
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
37.07 Management aspects of educational institutions
 
Description У статті окреслено вибір наукових підходів та принципів, історико-типологічного методу, адекватних до вивчення об’єкта та предмета дослідження з метою здійснення історико-педагогічного дослідження розвитку системи ДНЗ різних типів в Україні (друга половина ХХ ст. – початок ХХІ ст.) зокрема, визначено доцільними для здійснення історико-педагогічного дослідження принципи: об’єктивності, сутнісного аналізу, наступності (спадкоємності), розвитку; наукові підходи (історіографічний, історичний, системний). За теоретичний орієнтир обрано наукове бачення та трактування процесу дослідження об’єкта як системи, якій притаманні цілісність, взаємозв’язки та специфічні закономірності А. Авер’янова та В. Афанасьєва.
В статье обозначен выбор научных подходов и принципов, историко-типологического метода, адекватных к изучению объекта и предмета с целью осуществления историко-педагогического исследования развития системы ДУУ различных типов в Украине (вторая половина ХХ в. – начало XXI в.) в частности, определены целесообразными для осуществления историко-педагогического исследования принципы: объективности, сущностного анализа, преемственности, развития; научные подходы (историографический, исторический, системный). Теоретическим ориентиром выбрано научное видение и трактовка процесса исследования объекта как системы, которой присущи целостность, взаимосвязи и специфические закономерности А. Аверьянова и В. Афанасьева.
The article is designated choose of scientific approaches and principles, historical and typological method, adequate to the study of the object and the subject of the purpose of the historical and pedagogical research development of system PEE different types in Ukraine (the second half of the twentieth century - the beginning of the XXI century) in particular identified viable for the historical and pedagogical research principles: objectivity, the essential analysis, succession, development; scientific approaches (historiography, historical, systemic). The theoretical orienting point chosen scientific vision and interpretation of the research process of the object as a system, which are inherent integrity, relationships and specific laws A. Averyanov and V. Afanasyev.
Accordingly, the methodological basis of our research is the philosophical doctrine of the dialectic of the origin and formation of systems based on universal laws of life: the law of dialectical opposites, the law of mutual transformation of quantitative and qualitative changes; Law-denial denial. For the purpose of the historical and pedagogical research in the framework of the dialectics of the origin and formation systems (by A. Averyanova) important was to determine reference representation in the framework of the research topic.
 
Publisher ТОВ "Нілан-ЛТД"
 
Date 2016
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/710481/1/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F%20%D0%9D%D0%B0%D1%83%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D1%96%20%D0%B7%D0%B0%D0%BF%D0%B8%D1%81%D0%BA%D0%B8%20%D0%9F%D0%B5%D0%B4%D0%B0%D0%B3%D0%BE%D0%B3%D1%96%D0%BA%D0%B0%20%D0%9F%D1%81%D0%B8%D1%85%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%8F%20%D0%92%D0%B0%D1%81%D0%B8%D0%BB%D1%8C%D1%94%D0%B2%D0%B0%20%D0%A1.%D0%90..pdf
- Васильєва, С.А. (orcid.org/0000-0002-0452-4835 <http://orcid.org/0000-0002-0452-4835>) (2016) Theoretical orientation and conceptual framework research problem development of system of different types of PEE (the second half of the twentieth century - The beginning of the XXI century) Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: Педагогіка і психологія, 48. pp. 148-153. ISSN 2415-7872