Запис Детальніше

Етапи розвитку комп’ютерно орієнтованого навчального середовища в умовах полікультурної освіти в країнах Європейського Союзу

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/710517/
 
Title Етапи розвитку комп’ютерно орієнтованого навчального середовища в умовах полікультурної освіти в країнах Європейського Союзу
Stages of the development of a computer-oriented learning environment in the conditions of multicultural education in the European Union countries
Этапы развития компьютерно ориентированной учебной среды в условиях поликультурного образования в странах Европейского Союза
 
Creator Іванюк, І.В.
 
Subject 004 Computer science and technology. Computing. Data processing
37 Education
 
Description Розглянуто трактування понять «полікультурна компетентність учня» і «комп’ютерно орієнтованого навчального середовища в умовах полікультурної освіти» зарубіжними й вітчизняними науковцями та наведено авторське визначення цих понять. На основі аналізу урядових документів, програм і проектів інформатизації освітнього середовища Європейського Союзу та Ради Європи визначено основні етапи розвитку комп’ютерно орієнтованого навчального середовища в умовах полікультурної освіти у країнах ЄС: інформаційно-підготовчий (1997 – 2000 рр.), інфраструктурно-забезпечувальний (2001 – 2004 рр.), педагогічно-комунікативний (2004 – 2006 рр.), проектно-забезпечувальний (2007 – 2010 рр.), компетентнісно-орієнтований (2010 – 2013 рр.), проектно-діяльнісний (2014 р. – теперішній час).
In the article, based on the results of the analysis of scientific and pedagogical works of domestic and foreign scientists, the concept of multicultural competence of the student and the concept of computer-oriented learning environment in the conditions of multicultural education are specified. The scientific search on the basis of the analysis of government documents, programs and projects of informatization of the educational environment of the European Union and the Council of Europe made it possible to identify the main stages of the development of a computer-oriented learning environment in the conditions of multicultural education of students in the EU countries: information and preparation (1997 - 2000); infrastructural and provisional (2001-2004), pedagogically communicative (2004-2006), project provisional (2007-2010), competently oriented (2010 - 2013), project activity (2014 - present and time).
В статье на основе результатов анализа научно-педагогических трудов отечественных и зарубежных ученых, уточнено понятие поликультурной компетентности ученика и понятие компьютерно ориентированной учебной среды в условиях поликультурного образования учащихся. Научный поиск на основе анализа правительственных документов, программ и проектов информатизации образовательной среды Европейского Союза и Совета Европы позволил определить основные этапы развития компьютерно ориентированной учебной среды в условиях поликультурного образования в странах ЕС информационно - подготовительный (1997 - 2000 гг.), инфраструктурно - обеспечивающий (2001 - 2004 гг.), педагогико - коммуникативный (2004 - 2006 гг.), проектно-обеспечивающий (2007 - 2010 гг.), компетентно - ориентированный (2010 - 2013 гг.), проектно - деятельностный (2014 г. - настоящее время).
 
Publisher Педагогічна преса
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/710517/1/%D0%B2%D1%96%D1%81%D0%BD%D0%B8%D0%BA%20%D0%9D%D0%90%D0%9F%D0%9D_%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F.pdf
- Іванюк, І.В. (orcid.org/0000-0003-2381-785X <http://orcid.org/0000-0003-2381-785X>) (2018) Stages of the development of a computer-oriented learning environment in the conditions of multicultural education in the European Union countries Педагогіка і психологія, 1. pp. 38-44. ISSN 2304-0629