Запис Детальніше

Освітні потреби жителів Запорізької області: стан і потенціал для розвитку регіону, що навчається

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/706552/
http://scienceandeducation.pdpu.edu.ua/uk/articles/2017-2-doc/2017-2-st17
 
Title Освітні потреби жителів Запорізької області: стан і потенціал для розвитку регіону, що навчається
ducational needs of Zaporizhzhia region residents: state and potential for the learning region development
Образовательные потребности жителей Запорожской области: состояние и потенциал для развития обучающегося региона
 
Creator Прийма, Сергій Миколайович
Орлов, Андрій Володимирович
Аніщенко, Олена Валеріївна
Кучина, Катерина Олегівна
 
Subject 304 Social questions. Social practice. Cultural practice. Way of life (Lebensweise)
311 Statistics as a science. Statistical theory
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
374 Education and training out of school. Further education
 
Description Конкурентоспроможність будь-якої держави, регіону чи міста в умовах глобалізації визначається їх здатністю до навчання. Теоретичне обґрунтування, розробка та експериментальна перевірка концептуальних засад регіональної освітньої політики потребує ретельного аналізу як освітнього потенціалу регіону, так і дослідження освітніх потреб жителів області. З метою виявлення освітніх потреб жителів Запорізького регіону та рівня їх задоволеності було проведено опитування 400 респондентів, яке проводилось у формі стан-дартизованого інтерв’ю за методом «face to face» за місцем проживання респондентів, із використанням спеціально розробленого інструментарію (анкета), яка включала в себе 20 основних запитань. Аналіз результатів опитування дозволив установити фактори, що впливають на розвиток освіти в регіоні, а саме: доступність і взаємозв’язок різних рівнів і форм освіти; необхідність кооперації та співпраці між усіма учас-никами процесу регіонального розвитку, спільне використання ресурсів; потреба в постійному діалозі та використанні механізмів зворотного зв’язку при розробці і реалізації регіональних програм і стратегій розвит-ку; необхідність стимулювання розвитку соціального партнерства за допомогою встановлення постійних зв’язків між різними установами та організаціями формальної та неформальної освіти; потреба розширення волонтерського руху в області неформальної освіти; необхідність створення експериментальних пілотних проектів як перспективних ресурсних центрів з проблем управління освітнім регіональним розвитком.
The competitiveness of any country, region or city under conditions of globalization is determined by their ability to learn. The idea of the “learning city or region” has recently become widespread in the global theory of regional de-velopment. The “learning city or region” acts as a marker of the successful socio-economic development of a city or a region, the development of its human potential, the basis of the regional education policy. The theoretical rationale, design and experimental verification of the conceptual grounds of the regional education policy requires a careful anal-ysis of both the educational potential of the region and the study of the educational needs of its residents. In order to identify the educational needs of Zaporizhzhia region residents and the level of their satisfaction 400 respondents have been surveyed. The experiment was conducted in the form of a standardized interview using “face-to-face” method by means of a questionnaire which included 20 questions. It was designed according to the specific features of the respon-dents and was divided into conventional blocks making possible to identify the current state of the education services market in the region and assess its strengths and weaknesses; to analyze the structure of the education services market in the region; to determine educational needs and the needs of the region residents to sort out priorities concerning the opportunities for the education services market development. The analysis of the survey results has revealed the follow-ing factors influencing education development in the region: the availability and interrelation of different levels and forms of education; the need for cooperation and collaboration among all stakeholders of regional development, the resources sharing; the need for constant dialogue and use of feedback mechanisms in the development and implementa-tion of regional programs and development strategies; the need to encourage the development of social partnership by establishing permanent links between various agencies and organizations of formal and informal education; the need to expand volunteer movement in informal education; the need to establish pilot projects as prospective resource centers for issues of education regional development management.
Конкурентоспособность любого государства, региона или города в условиях глобализации определяется их способностью к обучению. Теоретическое обоснование, разработка и экспериментальная проверка концептуальных основ региональной образовательной политики требует тщательного анализа как образовательного потенциала региона, так и исследования образовательных потребностей жителей области. С целью выявления образовательных потребностей жителей Запорожского региона и уровня их удовлетворенности был проведен опрос 400 респондентов, которое проводилось в форме стандартизованого интервью по методу «face to face» по месту жительства респондентов, с использованием специально разработанного инструментария (анкета), которая включала в себя 20 основных вопросов. Анализ результатов опроса позволил установить факторы, влияющие на развитие образования в регионе, а именно: доступность и взаимосвязь различных уровней и форм образования; необходимость кооперации и сотрудничества между всеми участниками процесса регионального развития, совместное использование ресурсов; потребность в постоянном диалоге и использовании механизмов обратной связи при разработке и реализации региональных программ и стратегий разви-тия; необходимость стимулирования развития социального партнерства посредством установления постоянных связей между различными учреждениями и организациями формального и неформального образования; необходимость расширения волонтерского движения в области неформального образования; необходимость создания экспериментальных пилотных проектов как перспективных ресурсных центров по проблемам управления образовательным региональным развитием.
 
Publisher Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського.
 
Date 2017
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/706552/1/%D0%9E%D1%81%D0%B2%D1%96%D1%82%D0%BD%D1%96%20%D0%BF%D0%BE%D1%82%D1%80%D0%B5%D0%B1%D0%B8%20%D0%B6%D0%B8%D1%82%D0%B5%D0%BB%D1%96%D0%B2%20%D0%97%D0%B0%D0%BF%D0%BE%D1%80%D1%96%D0%B7%D1%8C%D0%BA%D0%BE%D1%97%20%D0%BE%D0%B1%D0%BB%D0%B0%D1%81%D1%82%D1%96.pdf
- Прийма, Сергій Миколайович (orcid.org/0000-0002-2654-5610 <http://orcid.org/0000-0002-2654-5610>), Орлов, Андрій Володимирович, Аніщенко, Олена Валеріївна (orcid.org/0000-0002-6145-2321 <http://orcid.org/0000-0002-6145-2321>) and Кучина, Катерина Олегівна (2017) ducational needs of Zaporizhzhia region residents: state and potential for the learning region development Наука і освіта, 2. pp. 95-111. ISSN 2414-4665