Запис Детальніше

Репрезентативна рефлексія та рефлексивна ємність середовища спілкування як механізми і процедура профорієнтації при впровадженні Національної рамки кваліфікацій

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/710538/
http://www.ispp.org.ua/bibl_4.htm
 
Title Репрезентативна рефлексія та рефлексивна ємність середовища спілкування як механізми і процедура профорієнтації при впровадженні Національної рамки кваліфікацій
Representative reflection and reflective capacity of communication environment as the mechanisms and procedure of vocational guidance when implementing NQF
 
Creator Найдьонов, Михайло Іванович
Григоровська, Любов Володимирівна
Найдьонова, Л. А.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description Проблемне поле дослідження утворюють суперечності в традиційних підходах до профорієнтації, диспропорції в практиці реалізації компетентністного підходу в Україні і Європі та відірваність інструменту Національної рамки кваліфікацій від участі адресних суб’єктів у її запровадженні. Як спосіб розв’язання проблеми пропонується зміна парадигми вхідної відповідності у профорієнтаційній роботі на накопичувальну через реалізацію процедур репрезентативної рефлексії, які “запускають” механізм рефлексії. Наскрізним контекстом для рефлексування стають вхідна інформація про доказовість загальних даних, на фоні яких розглядаються дані персональні, та показник рефлексивної ємності середовища спілкування (РЄСС), важливість якого засвідчують результати зіставлення з ним даних у широкому діапазоні використаних показників, отриманих у ході всеукраїнського опитування. Представлено опис технології отримання даних у порів-няльному форматі у формі динамічного довідкового бюлетеня.
The problem field of our research is formed by the contradictions in tradi-tional approaches to career guidance, disparities in practice of the competency approach implementation in Ukraine and Europe, and isolation of the National Qualifications Framework as an instrument from the address subjects` participa-tion in its implementation. To solve these problems it is offered in the way of replacing the input matching (initial congruence) paradigm in vocational work by the cumulative competence one through the implementation of procedures of representative reflection that start-up the mechanism of reflection. Through con-text for reflexive process form input information concerning representative status of general data against which personal data are examined and indicator of reflex-ive capacity of communication environment (RCCE). Its importance is confirmed by the results of comparing it with data on a wide range of used indicators ob-tained in all-Ukrainian poll. Description of technology for data in comparative format in the form of a dynamic informational bulletin is presented.
Key words: input matching (initial congruence), cumulative competence, representative reflection, reflective capacity of communication environment, National Qualifications Framework, dynamic informational bulletin.
 
Publisher Міленіум
 
Date 2016
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/710538/1/2016_1.pdf
- Найдьонов, Михайло Іванович, Григоровська, Любов Володимирівна and Найдьонова, Л. А. (orcid.org/0000-0002-1222-295X <http://orcid.org/0000-0002-1222-295X>) (2016) Representative reflection and reflective capacity of communication environment as the mechanisms and procedure of vocational guidance when implementing NQF Наукові студії із соціальної та політичної психології, 37 (40). pp. 218-245.