Запис Детальніше

Methodological support of teaching of artificial intelligence technologies in high schools on the basis of knowledge unification

Журнал "Новітні комп'ютерні технології"

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Methodological support of teaching of artificial intelligence technologies in high schools on the basis of knowledge unification
Методологічне забезпечення викладання у ЗВО технологій штучного інтелекту на основі уніфікації знань
 
Creator Котов, Ігор Анатолійович
Дудченко, Дмитро Миколайович
 
Description The aim of the study is to develop methodological support for a formal structural and logical model of the unification of forms of knowledge representation in artificial intelligence systems. The paper considers the use of forms of representation of professional knowledge to automate the adoption of managerial decisions. The objectives of the study are to substantiate and develop models for using the formal linguistic approach to unify the knowledge representation in decision support systems. Theoretical development and practical implementation of a unified model of representation of professional knowledge in decision support systems is an urgent scientific problem. The object of research is the process of modeling and building intelligent systems for supporting solutions based on the use of unified forms of knowledge representation. The subject of research is formal models of the unification of knowledge representation in intelligent decision support systems. The necessity of development of unified software systems based on knowledge, for decision-making management is grounded. With this approach, each used form of knowledge representation should be considered a separate case (a particular form) of the general model. The results of the study are to develop a model of a unified system-dialectical approach to incorporation the representation of professional knowledge. The proposed structural and logical model of representation of professional knowledge can be used as a methodological support for teaching of artificial intelligence technologies in the universities based on the knowledge unification. A formal model for representation of knowledge at the level of graphs and formal language has been developed. A formal model of ontology has been created, which regulates the mechanism for constructing knowledge bases of declarative nature.
Метою дослідження є розробка методологічного забезпечення формальної структурно-логічної моделі уніфікації форм подання знань в системах штучного інтелекту. В роботі розглядається використання форм подання професійних знань для автоматизації прийняття управлінських рішень. Задачами дослідження є обґрунтування та розробка моделей уніфікації подання знань в системах підтримки рішень з використанням формально-лінгвістичного підходу. Теоретична розробка і практичне впровадження уніфікованої моделі репрезентації професійних знань у системах підтримки рішень є актуальною науковою проблемою. Об’єктом дослідження є процес моделювання і побудови інтелектуальних систем підтримки рішень на основі використання уніфікованих форм подання знань. Предметом дослідження є формальні моделі уніфікації подання знань в інтелектуальних системах підтримки прийняття рішень. Обґрунтовується необхідність розробки уніфікованих програмних систем, заснованих на знаннях, для автоматизації процесів керування прийняттям рішень. При такому підході кожна використовувана форма представлення знань повинна розглядатися окремим випадком (частковою формою) загальної моделі. Результати дослідження полягають у розробці моделі єдиного системно-діалектичного підходу до інкорпорації подання професійних знань. Запропонована структурно-логічна модель подання професійних знань може використовуватися в якості методологічного забезпечення викладання у ЗВО технологій штучного інтелекту на основі уніфікації знань. Розроблена формальна модель подання знань на рівні графів і рівні формальної мови. Створена формальна модель онтології, що регламентує механізм побудови баз знань декларативного характеру.
 
Publisher State institution of higher education «Kryvyi Rih National University»
 
Date 2018-05-14
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
 
Format application/pdf
 
Identifier http://ccjournals.eu/ojs/index.php/nocote/article/view/813
 
Source New computer technology; Vol 16 (2018); 36-40
Новітні комп'ютерні технології; Том 16 (2018); 36-40
Новые компьютерные технологии; Том 16 (2018); 36-40
2309-1460
 
Language ukr
 
Relation http://ccjournals.eu/ojs/index.php/nocote/article/view/813/843