University Autonomy as a Sociocultural Concept
Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://elibrary.kubg.edu.ua/23884/
https://farplss.org/index.php/journal |
|
Title |
University Autonomy as a Sociocultural Concept
Університетська автономія як соціокультурний концепт Университетская автономия как социокультурный концепт |
|
Creator |
Лєвіт, Дмитро Анатолійович
|
|
Subject |
Index Copernicus
Наукові (входять до інших наукометричних баз, крім перерахованих, мають ISSN, DOI, індекс цитування) Збірники наукових праць |
|
Description |
The relevance of the study is determined by the needs of practice, first of all: the change of the place and role of universities in the life of society, the intensification of international cultural and academic relations, unfolding in a modern globalized and informative society. Globalization and the information revolution intensify the cultural- developmental and cultural-educational mission of universities. While remaining the centers of science and education, universities are increasingly promoting the knowledge of peoples and cultures, their understanding, convergence, and the establishment of constructive intercultural dialogue. The author notes that the modern university is gradually established as a cultural center of the region, the state as a whole, the international community, interstate cultural discourse. Fundamental significance for the traditional culture of the university involves institutional autonomy and principle of creativity; the postulate of forming the academic community and the principle of self-government; the nature of the university mission; ethical values; the principle of service to society. The author emphasizes that autonomy plays an important role in the culture of higher education. The more important the university attaches to its traditions and position, the more important it becomes its own institutional culture. The level of development and respect for it becomes a sign of its identity and authority, as well as the degree of maturity of its academic community. The author concludes that the fundamental significance for the traditional culture of the university is: institutional autonomy and the principle of creativity; the postulate of the formation of the academic community and the principle of self-government; the nature of the mission of the university; ethical values; the principle of service to society. It is proved that university autonomy is deeply rooted in its traditions. But the need for autonomy arises from the principle of creativity, which underlies the activities of each university. The problem of the implementation and spread of university autonomy did not pass Ukraine’s higher education, especially today during the reform of education in Ukraine Актуальність дослідження визначається потребами практики, насамперед: зміною місця та ролі університетів у житті суспільства, активізацією міжнародних культурних і академічних відносин, що розгортаються в сучасному глобалізованому та інформаційному суспільстві. Глобалізація та інформаційна революція активізують культурну та культурно-освітню місію університетів. Залишаючись центрами науки та освіти, університети дедалі більше просувають знання про нації та культури, розуміння, зближення та встановлення конструктивного міжкультурного діалогу. Автор зазначає, що сучасний університет поступово створюється як культурний центр регіону, держави в цілому, міжнародне співтовариство, міждержавний культурний дискурс. Фундаментальне значення для традиційної культури університету передбачає інституційна автономія та принцип творчості; постулат про формування наукової спільноти та принцип самоврядування; характер університетської місії; етичні цінності; принцип обслуговування суспільству. Автор підкреслює, що автономія відіграє важливу роль у культурі вищої освіти. Чим важливіший університет надає своїм традиціям і становищу, тим важливіше він стає його власною інституційною культурою. Рівень розвитку та повага до нього стає ознакою його особистості та авторитету, а також ступеня зрілості його академічної спільноти. Автор робить висновок, що фундаментальне значення для традиційної культури університету є: інституційна автономія та принцип творчості; постулат про формування академічної спільноти та принцип самоврядування; характер місії університету; етичні цінності; принцип обслуговування суспільству. Доведено, що університетська автономія глибоко вкорінена у своїх традиціях. Але необхідність автономії випливає з принципу творчості, що лежить в основі діяльності кожного університету. Проблема реалізації та поширення університетської автономії не пройшла вищу освіту в Україні, особливо сьогодні під час реформи освіти в Україні Актуальность исследования определяется потребностями практики, в первую очередь: изменением места и роли университетов в жизни общества, усилением международных культурных и академических отношений, разворачивающимся в современном глобализованном и информативном обществе. Глобализация и информационная революция усиливают культурно-просветительскую и культурно-просветительскую миссию университетов. В то время, как они остаются центрами науки и образования, университеты все чаще поощряют знание народов и культур, их понимание, сближение и установление конструктивного межкультурного диалога. Автор отмечает, что современный университет постепенно создается как культурный центр региона, государство в целом, международное сообщество, межгосударственный культурный дискурс. Фундаментальное значение для традиционной культуры университета предполагает институциональная автономия и принцип творчества; постулат формирования академического сообщества и принцип самоуправления; характер миссии университета; этические ценности; принцип служения обществу. Автор подчеркивает, что автономия играет важную роль в культуре высшего образования. Чем более важный университет придает своим традициям и позициям, тем важнее становится его собственная институциональная культура. Уровень развития и уважения к нему становится признаком его самобытности и авторитета, а также степенью зрелости его академического сообщества. Автор приходит к выводу, что фундаментальное значение для традиционной культуры университета: институциональная автономия и принцип творчества; постулат формирования академического сообщества и принцип самоуправления; характер миссии университета; этические ценности; принцип служения обществу. Доказано, что университетская автономия глубоко укоренена в ее традициях. Но потребность в автономии возникает из принципа творчества, который лежит в основе деятельности каждого университета. Проблема внедрения и распространения университетской автономии не прошла высшего образования Украины, особенно сегодня во время реформы образования в Украине |
|
Date |
2018
|
|
Type |
Стаття
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
ru
|
|
Identifier |
http://elibrary.kubg.edu.ua/23884/1/D_LIEVIT_FARIPOLSS_26_2.pdf
Лєвіт, Дмитро Анатолійович (2018) Університетська автономія як соціокультурний концепт Fundamental and applied researches in practice of leading scientific schools, 26 (2). с. 42-47. ISSN 2313-7525 |
|