Запис Детальніше

Експериментальна методика формування художніх смаків старшокласників у процесі вивчення української вокальної спадщини (кінця XIX –початку XX століття)

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/23886/
https://farplss.org/index.php/journal/info
 
Title Експериментальна методика формування художніх смаків старшокласників у процесі вивчення української вокальної спадщини (кінця XIX –початку XX століття)
Экспериментальная методика формирования художественных вкусов старшеклассников в процесе изучения украинского вокального наследия
Experimental technique of formation of artistic tastes of pupils in the process of Ukrainian vocal heritage studying (end of XIX -beginning of XX century)
 
Creator Мережко, Юлія Валеріївна
 
Subject Наукові (входять до інших наукометричних баз, крім перерахованих, мають ISSN, DOI, індекс цитування)
 
Description У статті розглянута дослідно-експериментальна робота з формування художніх смаків у старшокласників у процесі позакласної діяльності в загальноосвітній школі, за допомогою вивчення вокальної спадщини українських композиторів (кінця XIX –початку XX століття), зокрема таких як: М. В. Лисенка, С. С. Гулака-Артемовського, М. Д. Леонтовича, К. Г. Стеценка, Я. С. Степового, П. П. Сокальського та ін. Визначено мету, завдання та педагогічні умовидля опрацювання цього феномену. На підґрунті розроблених критеріїв (ступінь зацікавлення старшокласників мистецтвом, зокрема вокальною спадщиною українських композиторів, здатність до усвідомлення і оцінки змісту вокального твору, міра здатності до виразного виконання музичного твору) та показників (потреба у спілкуванні з мистецтвом та художньо-естетичними явищами; вияв бажання до вокального навчання; вияв інтересу до вивчення української вокальної музики; уміння дати словесну характеристику музичним образам вокального твору; активність емоційної реакції під час прослуховування і виконання музики, зокрема вокальної спадщини українських композиторів; вияв адекватної реакції на зміст музичного твору; цілісне відтворення художнього образу у єдності змісту і виражальних засобів вокального твору; володіння основами елементарної вокальної техніки; здатність прицільно її застосовувати у розкритті музично-поетичних образів; вияв почуття міри у сценічній інтерпретації вокальної музики) виокремлено рівні (високий, середній, низький) сформованості художніх смаків в учнів старшого шкільного віку у процесі вивчення української вокальної музики минулого. Розглянуто етапи формування означеної якості (організаційно-мотиваційний, інформаційно-оцінювальний, виконавсько-творчий) та проаналізовано результати статистичного підрахунку.Ключові слова: художній смак; старшокласники; вокальна спадщина; українські композитори.ВступЗбереження духовності української нації потребує підготовки нової генерації молоді ХХІ століття, спроможної до глибокого пізнання і художнього спілкування з музичним мистецтвом не тільки зарубіжного «ґатунку», але й з мистецтвом, що несе у собі зерно національного характеру. Сучасна музична педагогіка у стрімко змінювальній соціокультурній ситуації вимагає докорінних змін, які будуть спрямовані на формування естетичної свідомості учнів загальнооосвітніх шкіл України. В структуру естетичної свідомості, як вважають сучасні науковці увійшли: естетичні почуття, естетичний (художній) смак, естетичний ідеал, естетичні погляди. У центрі нашого дослідження –художній смак. Нас зацікавило питання його формування у старшокласників у процесі вивчення вокальної спадщини композиторів минулого на позакласних заняттях сольного співу. Як відзначають науковці Т. Г. Аболіна, Н. Є. Миропольська, юнаки та дівчата у своєму ще шкільному віці, але уже на «порозі» дорослого життя, знаходяться у активному процесі становлення особистості, пошуку ідейно-моральних принципів, смаків, ідеалів, формування світогляду. Сутність, структура, формування художнього смаку у різних вікових категоріях дітей–питання, яким цікавилися і цікавляться багато науковців як сучасного, так і минулого (Б.Асафєв, Т. Бабенко, Д. Джола, Б.Ліхачов, В. Остроменський, В. Сухомлинський, В.Шацька, А. Щербо та ін.).Важливість формування художніх смаків у старшокласників до вивчення національної вокальної спадщини підсилюється низкою існуючих суперечностей: -художніми перевагами національного мистецтва та недостатнім вивченням можливостей їхнього застосування у формуванні художньо-ціннісних орієнтирів учнів;-значенням естетичного виховання молоді у розвитку українського суспільства та недостатністю наукової розробки методики формування естетичних смаків сучасних старшокласників;-потребою «осучаснення» змісту і методів організації позакласної роботи з учнями та недостатністю науково-методичного обґрунтування вокального навчання старшокласників у позаурочний час.Отже, метою статті–є перевірка ефективності запропонованої методики формування художніх смаків у учнів старшого шкільного віку засобами вокального мистецтва.
В статье рассмотрена экспериментальная работа по формированию художественных вкусов у старшеклассников в процессе внеклассной деятельности в общеобразовательной школе, с помощью изучения вокальной наследия украинских композиторов (конца XIX-начала XX века), в том числе таких как: Н. В. Лысенко, С. С . Гулак-Артемовского, Н. Д. Леонтовича, К. Г. Стеценко, Я. С. Степного, П. П. Сокольского и др. Определены цели, задачи и педагогические условия для проработки этого феномена. На основе разработанных критериев (степень заинтересованности старшеклассников искусством, в частности вокальной наследием украинских композиторов, способность к осознанию и оценки содержания вокального произведения, степень способности к выразительному исполнению музыкального произведения) и показателей (потребность в общении с искусством и художественно-эстетическими явлениями; проявление желания к вокальному обучению; проявление интереса к изучению украинской вокальной музыки, умение дать словесную характеристику музыкальным образам вокального произведения; активность эмоциональных реакций во время прослушивания и исполнения музыки, в частности вокального наследия украинских композиторов; проявление адекватной реакции на содержание музыкального произведения; воссоздание художественного образа в единстве содержания и выразительных средств вокального произведения; владение основами элементарной вокальной техники, способность прицельно ее применять в раскрытии музыкально-поэтических образов; проявление чувства меры в сценической интерпретации вокальной музыки) выделены уровни (высокий, средний, низкий) сформированности художественных вкусов учащихся старшего школьного возраста в процессе изучения украинской вокальной музыки прошлого. Рассмотрены этапы формирования указанного качества (организационно-мотивационный, информационно-оценочный, исполнительно-творческий) и проанализированы результаты статистического подсчета.
This article deals with the research and experimental work on the formation of artistic tastes of high school students during extracurricular activities in school by studying vocal heritage of Ukrainian composers (late XIX -early XX century), such as: M.V.Lysenko, S.S.Hulak-Artemovskyi, M.D. Leontovych, K.G. Stetsenko, Y.S. Stepovyi, P.P. Sokalskyi and others. The goals, tasks and pedagogical conditions for studying this phenomenon were defined. On the grounds of elaborated criteria (the degree of interestof high school students in art, in particular the vocal heritage of Ukrainian composers, the ability to comprehend and evaluate the content of vocal composition, the measure of the capacity for expressive performance of a musical composition), indicators (the need to communicate with art and artistic and aesthetic phenomena, a desire to get a vocal education, the expression of interest in the study of Ukrainian vocal music, the ability to give a verbal description of the musical images of the vocal composition, the activity of emotional reaction during listening and performing of music, in particular vocal heritage of Ukrainian composers, the expression of an adequate reaction to the content of a musical composition, an integral reproduction of the artisticimage in the unity of content and expressive means of vocal composition, the possession of the basics of elementary vocal technique, the ability to use it accurately for the disclosure of musical and poetic images, the expression of a sense of measure in the stage interpretation of vocal music) the level (high, medium, low) of formation of artistic tastes among high school students was distinguished in the process of studying Ukrainian vocal music of the past. Experimental testing of the effectiveness of the method of forming artistic tastes of high school students in the process of studying vocal heritage of Ukrainian composers (late XIX -early XX century) was held at the school No5 (Pershotravnevsk), school No 25 (Melitopol), school No 292 named after Ivan Mazepa (Kyiv), Horoshkivskoyi school of Tetiiv district during extracurricular activities in the system of secondary school education. The author revealed the stages of forming the specified quality (organizational, motivational, informational and evaluational, creative and effective) and analyzed the results of statistical counting.The analysis of the results of the forming experiment was carried out using a control–comparative method, which was implemented by comparing the results obtained in the experimental and control groups. The levels of formation were determined using methods identical to the program of the experiment: the method of determining the type of general emotional orientation of students and their creative orientation (the task of determining the artistic appeal of a musical composition, the method of "musical and imaginative graphics" and the method of analyzing the performing interpretation of students).
 
Publisher Accent graphics communications (Canada)
 
Date 2018-05
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/23886/1/Y_Merezhko_S_%20FARP_KAEV.pdf.pdf
Мережко, Юлія Валеріївна (2018) Експериментальна методика формування художніх смаків старшокласників у процесі вивчення української вокальної спадщини (кінця XIX –початку XX століття) Fundamental and applied researches in practice of leading scientific schools, 26 (2). с. 103-112. ISSN 2313-7525