Запис Детальніше

Фундаменталізація шкільної біологічної освіти – основа формування предметної компетентності учня

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/710618/
 
Title Фундаменталізація шкільної біологічної освіти – основа формування предметної компетентності учня
Fundamentalization of school biological education - the basis for forming the subject competence of a pupil
Фундаментализация школьного биологического образования – основа формирования предметной компетентности учащегося
 
Creator Матяш, Н.Ю.
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
57 Biological sciences in general
 
Description У статті, з урахуванням аналізу ретроспективи й останніх досліджень, обґрунтовано можливості збереження фундаменталізації змісту біологічної освіти у процесі впровадження компетентнісного підходу до навчання біології. Запропоновано збереження балансу між знаннєвим і компетентнісно-орієнтованим підходами. Розкрито компетентнісний підхід до конструювання змісту біологічної освіти в основній школі з урахуванням поєднання когнітивного, діяльнісного та ціннісно-орієнтованого компонентів предметної (біологічної) компетентності учнів.
Закцентивано увагу на тому, що результатом навчання учнів має бути розуміння природничо-наукової картини світу в культурі технологічної цивілізації, розуміння цілісності й цінності живої природи, яке є необхідним для соціалізації особистості, визначення її поведінки в природі та суспільстві, виховання активної громадянської позиції, спрямованої на збереження живої природи.
The article substantiates, taking into account the analysis of the retrospective and recent research, the possibility of maintaining the fundamentalization of the content of biological education in conditions of the implementation of the competence approach to the teaching of biology. The balance between cognitive and competence-based approaches is suggested. The competence approach to the construction of biological content in secondary school is developed, taking into account the correlation of cognitive, activity and value-oriented components of subject (biological) competence of pupils. Subject competence is closely connected with the socialization of an individual, determination of individual’s behavior in nature and society.
The attention is focused on the fact that the result of studying of pupils should be their understanding the natural scientific picture of the world in the culture of technogenic civilization, understanding the integrity and value of living nature that is necessary for the socialization of an individual, determination of individual’s behavior in nature and society, aimed at preserving nature in general and wildlife in particular.
В статье, с учетом анализа ретроспективы и последних исследований, обоснованы возможности сохранения фундаментализации содержания биологического образования при внедрении компетентностного подхода к обучению биологии. Предложено сохранение баланса между когнитивным и компетентносно-ориентированным подходами. Раскрыт компетентностный подход к конструированию биологического содержания в основной школе с учетом соотношения когнитивного, деятельностного и ценностно-ориентированного компонентов предметной (биологической) компетентности учащихся.
Акцентировано внимание на том, что результатом обучения учащихся должно быть понимание естественно-научной картины мира в культуре техногенной цивилизации, понимание целостности и ценности живой природы, которое является необходимым для социализации личности, определением ее поведения в природе и обществе, воспитания активной гражданской позиции, направленной на сохранение природы в целом и живой природы в частности.
 
Publisher Інститут педагогіки НАПН України
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/710618/1/Matyash_%D0%A3%D0%9F%D0%96.pdf
- Матяш, Н.Ю. (2018) Fundamentalization of school biological education - the basis for forming the subject competence of a pupil Український педагогічний журнал, 1 (19). pp. 54-60. ISSN 2411-1317