Запис Детальніше

Упровадження елементів STEM-освіти на уроках математики з метою реалізації наскрізних ліній навчальної програми

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/710644/
http://ccjournals.eu/ojs/index.php/nocote/article/view/842
 
Title Упровадження елементів STEM-освіти на уроках математики з метою реалізації наскрізних ліній навчальної програми
Implementation of STEM-education elements in mathematics lessons with the aim of realization of cross-cutting curriculum lines
 
Creator Придача, Т.В.
 
Subject 004.9 ІКТ ( Application-oriented computer-based techniques )
373 Kinds of school providing general education
51 Mathematics
 
Description The purpose of the study is to create methodic of implementation of elements of STEM education at mathematics lessons in order to realize cross-cutting curriculum lines. The aims of the study are to analyze existing possibilities and ways of introducing of STEM-education elements at mathematics lessons and their application in order to realize the cross-cutting lines of curriculum. The object of the research is the process of students’ teaching mathematics in secondary school. The subject of the study is the introduction of elements of STEM education at mathematics lessons. The main ways are analyzed in this research and examples of integrated lessons’ themes, tasks of practical content, methodological recommendations for realization of cross-cutting curriculum lines are given. They are “Ecological safety and sustainable development”, “Civic responsibility”, “Health and safety”, “Entrepreneurship and financial literacy”. The results of the study showed that the introduction of STEM-education elements at mathematics classes will help in students’ preparation for real life, will help in competencies’ development that will solve real practical needs and this will meet demands and requirements of modern education.
Метою дослідження є розробка методики впровадження елементів STEM-освіти на уроках математики з метою реалізації наскрізних ліній навчальної програми. Задачами дослідження є аналіз існуючих можливостей та шляхів впровадження елементів STEM-освіти на уроках математики, їх застосування з метою реалізації наскрізних ліній навчальної програми. Об’єктом дослідження є процес навчання математики учнів основної школи. Предметом дослідження є впровадження елементів STEM-освіти на уроках математики. У дослідженні проаналізовано основні шляхи та наведено приклади тем інтегрованих уроків, задач практичного змісту, наведені методичні рекомендації для реалізації наскрізних ліній навчальної програми, а саме: «Екологічна безпека й сталий розвиток», «Громадянська відповідальність», «Здоров’я і безпека», «Підприємливість і фінансова грамотність». Результати дослідження показали, що впровадження елементів STEM-освіти на уроках математики сприятиме підготовці учнів до реального життя, формуванню компетентностей, які дозволять розв’язувати реальні практичні потреби, а це відповідає запитам та вимогам сучасної освіти.
 
Publisher Видавничий центр ДВНЗ «Криворізький національний університет»
 
Date 2018
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/710644/1/226-234_Prydacha.pdf
- Придача, Т.В. (2018) Implementation of STEM-education elements in mathematics lessons with the aim of realization of cross-cutting curriculum lines New computer technology (16). pp. 226-234. ISSN 2309-1460