Запис Детальніше

Теоретико-методичні засади системи оцінювання результатів навчальної діяльності студентів економічних спеціальностей

Dspace iRKNEU

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Теоретико-методичні засади системи оцінювання результатів навчальної діяльності студентів економічних спеціальностей
Theoretical and methodical basis of the evaluation system of results of educational activity of students of economic specialties
Теоретико-методические основы системы оценивания результатов учебной деятельности студентов экономических специальностей
 
Creator Дибкова, Людмила Миколаївна
Dybkova, Liudmyla
Дыбкова, Людмила Николаевна
 
Subject активна навчальна діяльність
інтерактивність
навчальні завдання
організаційно-дидактичні умови
оцінювання навчальних результатів
самоосвітня діяльність
самоефективність
самооцінювання
didactic and organizational conditions
evaluation of educational results
fast feedback
interactivity
learning task
self-education
students’ educational activity systematic approach
активная учебная деятельность
быстрая обратная связь
интерактивность
организационно-дидактические условия
самообразование
самоэффективность
системный подход
учебное задание
378.4.091.26/.3.147:33(043.3)(477)
 
Description У дисертації здійснено теоретичний аналіз й запропоновано вирішення актуальної наукової проблеми проведення оцінювання результатів навчальної діяльності студентів економічних спеціальностей. Представлену систему оцінювання розроблено у контексті концепції неперервної професійної освіти, зреалізовано на основі системного, компетентнісного, діяльнісного та особистісно-орієнтованого підходів. Обґрунтовано організаційно-дидактичні умови для проведення об’єктивного оцінювання: наявність чіткої концепції всіх запланованих навчальних результатів та розроблення критеріїв їх об’єктивного оцінювання; організаційного та методичного забезпечення; самооцінювальна та самоосвітня діяльність студентів та викладачів, високий рівень професійної компетентності викладачів. Розроблено системно-функціональну модель оцінювання навчальних результатів студентів економічних спеціальностей, що представлена як структурована множина взаємопов’язаних та взаємозумовлених компонентів процесу оцінювання (теоретико-методологічного, структурно-функціонального, результативно-аналітичного), поєднаних спільними цілями і завданнями, спрямованими на забезпечення якісної професійної підготовки майбутніх економістів. Розроблено, експериментально апробовано та упроваджено у навчальний процес авторську методику створення інтерактивних навчальних завдань як ядра навчально-методичного комплексу та авторську методику створення інтерактивних мультимедійних презентацій лекційного матеріалу і допоміжних матеріалів до них. Представлені матеріали активізують навчальну діяльність студентів, вміщують швидкий зворотній зв’язок, сприяють особистісному розвитку майбутніх економістів та досягненню ними високих навчальних результатів.
The thesis is devoted to the issue of evaluation of the learning outcomes of the students of economic specialties. The theoretical and the methodological aspects of the considered problem are represented; their current state is analyzed. The necessity of analysis of the factors that influence on the final results of students’ education, and interdependence and interrelation of those factors are proved. The author stresses that the goals of educational system are not only the acquisition by students of professional knowledge and skills, but also the formation of abilities to their constant updates and upgrades in future professional activity. Under condition that the professionally-oriented array of information is constantly update the formed skills of students to self-education will allow a professionals to improve their knowledge, skills and competence as a whole. With the greater availability of online resources this has became easier than even before.
The requirements of recruitment agencies to specialists who can qualify for this or that position embrace the broad spectrum of the competencies. Therefore it is necessary to focus on the development of the students’ ability to self-analysis, personal independence, to form socially significant values, and to enrich their interaction experience. At the same time an integral component of the educational process is an active self-dependent work of students especially in the process of evaluation and analysis of the results. The necessity of evaluation criteria to ensure the reliability and minimize the subjectivity of a teacher is proved.
A criterion is a description of the parameters under which a student can determine the level of achievement of educational aims. A criterion stimulates the students to focus their attention on those elements that should be contained into the final result, involves standards for students’ self-assessment and encourages the students to take part in evaluation and improve their chances of achieving the desired results. The research confirms that the lack of the developed criteria often causes students’ disagreement with the mark or indifference and lack of interest to mistakes and shortcomings in the performed work. Therefore the elaboration of the educational evaluation tools (criteria, indicators, scales, units, etc.) is a significant factor. Activation of students’ evaluation is also promoted by their maximum awareness at an early stage of learning about the current and final system of evaluation each discipline as well as the availability of educational outcomes for students using electronic register which are accessed from Internet.
The presented system of evaluation is developed in the context of a lifelong education principle and is realized on the basis of competence-, activities- and student-oriented approaches. The most essential components of the proposed evaluation system are: management of the evaluation (the presence of a clear concept about planned learning outcomes, criteria for their evaluation, projection of feedback methods, organizational aspects and methodical support of students’ training); evaluation of the results of all the components of the educational process (lectures, practical and laboratory classes, individual work of students). The integrity of the assessment caused by integrative nature of the interaction of all components on the basis of consistency of goals subjects of educational process.
Providing high-quality education carried out through the development and evaluation of the list of professional competencies. It is located in training program of specialists. It is essential to include the experts from the business environment in the process of determining competencies of future economists. The level of development of these competencies must be analyzed during audits at various stages of the learning process. The important role of effective communication between participants of the educational process (organizers, teachers, administrative staff, students, employers) is substantiated. It provides coordination and joint efforts in the process of evaluation in order to achieve high learning outcomes. An important aspect of implementation of the system is the high level of the professional competence of the teachers during the evaluation of the results of students' educational activity, their readiness for professional self-development and self-improvement.
The author’s technique of the creation interactive educational tasks as the core of the educational complex and the author's technique of the creation interactive multimedia presentations and supporting materials for the lectures are developed, experimentally tested and implemented into the learning process. Such approach demonstrates fast feedback, activates the students' learning, and contributes to the personal development of the future economists and the increase of the learning outcomes. Quantitative and qualitative indicators of experimental work have shown the effectiveness of the implementation of the proposed evaluation system into the learning process.
В диссертации осуществлен теоретический анализ и предложено решение актуальной научной проблемы проведения оценивания результатов учебной деятельности студентов экономических специальностей. Представленная система оценивания разработана в контексте концепции непрерывного профессионального образования, реализована на основе системного, компетентностного, деятельного и личностно-ориентированного подходов. Обоснованы организационно-дидактические условия для проведения объективного оценивания: наличие четкой концепции всех запланированных учебных результатов и разработка критериев их объективной оценки; организационного и методического обеспечения учебного процесса; самооценочная и самообразовательная деятельность студентов и преподавателей, высокий уровень профессиональной компетентности преподавателей. Разработана системно-функциональная модель оценивания результатов учебной деятельности студентов экономических специальностей, представленная как структурированное множество взаимосвязанных и взаимообусловленных компонентов процесса оценивания (теоретико-методологического, структурно-функционального, результативно-аналитического), объединенных общими целями и задачами, направленными на обеспечение качественной профессиональной подготовки будущих экономистов. Разработаны, экспериментально апробированы и внедрены в учебный процесс: авторская методика создания интерактивных учебных задач как ядро учебно-методического комплекса, авторская методика создания интерактивных мультимедийных презентаций лекционного материала и вспомогательных материалов к ним. Представленные материалы активизируют учебную деятельность студентов, содержат быструю обратную связь, способствуют личностному развитию будущих экономистов и достижению ними высоких учебных результатов.
 
Publisher Інститут педагогіки НАПН України
 
Contributor Євтух, Микола Борисович
 
Date 2018-05-24T07:07:56Z
2018-05-24T07:07:56Z
2016-09
 
Type Other
 
Identifier Дибкова Л. М. Теоретико-методичні засади системи оцінювання результатів навчальної діяльності студентів економічних спеціальностей : автореф. дис. ... д-р пед. наук : 13.00.09 / Дибкова Людмила Миколаївна ; Нац. акад. пед. наук України, Ін-т педагогіки. – Київ, 2016. – 43 с.
http://ir.kneu.edu.ua/handle/2010/24579
 
Language uk