Запис Детальніше

Assessment of the manifestation of the value-semantic component of the students’ health-saving competence

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/23934/
 
Title Assessment of the manifestation of the value-semantic component of the students’ health-saving competence
Оцінка прояву цінністно-смилового компоненту компетентності здоров’язбереження у студентів
 
Creator Білецька, Вікторія Вікторівна
Семененко, В'ячеслав Петрович
Трачук, Сергій Васильович
Бербенець, О.С.
 
Subject Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description The article considers the peculiarities of the manifestation of health-saving competence of
future specialists in physical education. Actuality of the study is the peculiarities of the future
teachers of physical culture in preserving and strengthening the health of students. The
requirement of modernity is the possession of knowledge and a certain set of skills and abilities,
awareness of life’s values, life purpose. These are important parts of human competence. After all,
being competent means having the knowledge, skills and abilities, able to use them effectively.
In the course of the research, the level of manifestation of the value-semantic (personal)
component of health is maintained in the competence of students – future teachers of physical
culture. The value-semantic (personal) component of the health-saving competence of the future
teacher includes readiness for the manifestation of personal initiative, value attitude to their own
health, readiness to implement health-saving technologies in their professional activities, value
attitude – to events, to people, to them – the image "I am a teacher-researcher".
Assessment of the competence of healthcare allows identifying the basic components of the
professional training of students, necessary for the further activity of the teacher. Sufficient level
of development of health-saving competencies is noted in case if the student will be detected high
level of manifestation of selected components and criteria. That is, the future teacher is aware of
the nature of the motives of his future pedagogical activity, he has the interest in maintaining a
healthy lifestyle and the need to develop healthcare-saving competence in the process of
professional activity, the completeness of theoretical knowledge and practical skills in physiology,
hygiene and a healthy lifestyle, systematic and awareness of knowledge on healthcare, it is
capable of solving anatomical-physiological and hygienic problems, is able to apply its knowledge
to the educational and methodical activities, see the problem, to put forward ideas related to their
decision; to transfer knowledge about healthy lifestyles into a new situation.
It has been established that in half of the students the interest in manifestation of his own
personality as a professional and researcher, as well as other people and events is unstable, and
only a quarter of the surveyed students are highly qualified to implement health-saving
technologies in their professional activities.
The average level of manifestation of the value-semantic (personal) component of health
preserving competence is characteristic for 57 % of boys and 29 % of girls. A high level of
manifestation of the value-semantic component of health preserving competence was found in
29 % of students and 25 % of students, while the low level is characteristic of 42 % of girls and
18 % of boys.
У статті розглянуто особливості прояву здоров’язбережувальної компетентності
у майбутніх фахівців з фізичного виховання. Визначено рівень прояву ціннісно-смислового
(особистісного) компоненту здоров’язбережувальної компетентності у студентів –
майбутніх вчителів фізичної культури. Встановлено, що у половини студентів інтерес до
прояву власної особистості як професіонала і дослідника, а також до інших людей і подій
носить непостійний характер, і тільки чверть із обстежених студентів мають високий
ступінь готовності до реалізації здоров’язбережувальних технологій у своїй професійній
діяльності.
 
Publisher Чернігівський національний педагогічний університет імені Т. Г. Шевченка
 
Date 2018
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/23934/1/V_Biletska_VCHNPU_FZFVS.pdf
Білецька, Вікторія Вікторівна та Семененко, В'ячеслав Петрович та Трачук, Сергій Васильович та Бербенець, О.С. (2018) Оцінка прояву цінністно-смилового компоненту компетентності здоров’язбереження у студентів Вісник Чернігівського національного педагогічного університету (152). с. 32-35. ISSN 2518-7465