Запис Детальніше

Проблема філософської національності в дискурсі Жака Дерріда

eKMAIR

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Проблема філософської національності в дискурсі Жака Дерріда
The problem of the philosophical nationality in J. Derrida’s discourse
 
Creator Лисий, Іван
 
Subject філософська національність
ідентифікація
ідіома
мова
philosophical nationality
idiom
identification
universal, singular, J. Derrida
 
Description The author investigates how a French philosopher J. Derrida (1930–2004) interprets the problem of philosophical
nationality. This problem is connected with the central theme of his creative work, the relationship
of similar and different, and is formulated by him rather traditionally: as proportion of universal and idiomatic
in philosophy, or as plurality of languages and universal pretensions of philosophical thinking. Derrida
puts the problem of “idiomatic differentiation in philosophy” in plane of language identification too, because
the national identity in philosophy is not constituted beyond the elements of natural (not artificial, specially
constructed) language. He insists on the idiomatic solution of the problem, because every time it occurs in a
concrete singular situation. For Derrida German, French, American philosophy is not just a habitual markers
with incomprehensible denotations, but substantially differentiable philosophy idioms.
Acknowledging presence of alternate variants of the problem interpretation, Derrida distances himself
from universalists, shifting the focus of attention from universal to idiomatic. National identification of philosophy
is a philosophema for him. He believes that national in philosophy is not something accidental or,
moreover, external, and a chance for it is the only opportunity to express itself, take place and “go by way of
idioms” that are not locking in themselves, but give a possibility to transfer from one to another. The philosopher
outlines the possibilities of transition from the national singularity to the universal horizon.
The national philosophy idiom occurs as one of the plurality of philosophical use of natural languages,
and the universality of philosophy is interpreted as a product of negotiations between diverse thinking traditions,
a result of comparison of individual experiences, every time gained in limits of one or another culture.
Derrida tries to find ways of connection of idiomatic and universal, both in philosophy language and in philosophy
in general, discovers universal, “something that needs translation”, in idiom itself.
Автор статті досліджує трактування французьким мислителем Ж. Дерріда (1930–2004) проблеми філософської національності. Ця проблема пов’язана з центральною темою його творчості – відношенням тотожного та іншого – і формулюється ним доволі традиційно – як співвідношення універсального та ідіоматичного в філософії або як множинність мов та універсалістські претензії
філософського міркування. Адже Дерріда ставить проблему і у площині мовної ідентифікації, відшукуючи універсальне у самій ідіомі. Національна філософська ідіома постає як одна із множини філософського використання природних мов, а універсальність філософії трактується як продукт пере-
говорів між розмаїтими мислительними традиціями, результат зіставлення індивідуальних досвідів,
щоразу здобутих у межах тієї чи тієї культури. Дерріда шукає способи поєднання ідіоматичного
та універсального як у філософській мові, так і у філософії загалом.
 
Date 2016-08-23T08:58:32Z
2016-08-23T08:58:32Z
2016
 
Type Article
 
Identifier Лисий Іван Якович, Проблема філософської національності в дискурсі Жака Дерріда / Лисий І. Я. // Наукові записки НаУКМА. - 2016. - Т. 180 : Філософія та релігієзнавство. - С. 55-61.
http://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/9306
 
Language ua
 
Relation Наукові записки НаУКМА. - 2016. - Т. 180 : Філософія та релігієзнавство. - С. 55-61.