Запис Детальніше

Емануель Левінас та його Інший

eKMAIR

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Емануель Левінас та його Інший
Emmanuel Levinas and his Other
 
Creator Речич, Людмила
 
Subject Левінас
Інший
Обличчя
нескінченне
Дерріда
Face
етика
Levinas
Other
infinity
(post)anthropology
(пост)антропологія
Derrida
 
Description The author claims that Emmanuel Levinas’s (1906–1995) philosophy of the Other provides the grounds for
responding to the critique of the subject in ethics. Solving this problem allows the ethical thought to resist the
reduction to the political one. When interpreting the oeuvre of Levinas, it is crucial not only to reconsider the
background of his thought and its indebtedness to phenomenological tradition but also to take into account its
reception and further impact, particularly on Jacques Derrida’s thinking. First, it allows for putting into question
the prevalent account of deconstruction, and post-structuralism altogether, as principally unethical. Second,
this approach, which, in a sense, deviates from the original position of Levinas and gives it a new perspective,
enables the reading which transcends mere reconstruction and rearticulation. In this respect, it becomes evident
that Levinas, with his project of ethics as responsibility, shifts the basis for ethics from “I” as the very origin of
ethical action to the Other, whose appeal “Thou shalt not kill” initiates ethical relationship. It secures Levinas’s
project from the dire consequences of the critique of the subject by hermeneutics of suspicion. Additionally,
despite the constant criticism of Levinas’s reductionist accounts of Husserl’s egology and Heidegger’s ontology,
he has a point asserting that one cannot have any preconception of the absolute Other. Furthermore, according
to contemporary feminist theory, the very consciousness is gendered, and this fact puts limits on “analogical
appresentation” of the Other. Given the question of ethics is an acute one, especially nowadays when the
liability
towards different and unexpected others continues to grow, Levinas’s philosophy is and will be of great
importance.
Авторка статті обстоює тезу, що оригінальна філософія Іншого Емануеля Левінаса (1906–1995)
дає змогу переглянути проблему критики суб’єкта в етиці. Подолання чи обхід цієї проблеми допоможе
етичній думці протистояти політичній редукції. В інтерпретації левінасівської спадщини варто
зважити не лише на витоки цієї думки з феноменологічної традиції, а й звернути увагу на її рецепцію
та подальший вплив, зокрема на Жака Дерріда. По-перше, це дозволяє переглянути популярну тезу, що
деконструкція, ширше поструктуралізм, є несумірною з будь-якою етикою. По-друге, пропонований
підхід, який задає певний кут і відхилення від оригінальної позиції Левінаса, уможливлює читання, яке
не є лише реконструкцією чи інтонуванням. Обрана перспектива виявляє, що Левінас у своєму проекті етики відповідальності переносить акцент з «я» як джерела будь-якого етичного вчинку на Іншого, заклик котрого «Не вбий!» задає етичне відношення. Це убезпечує Левінаса від нищівних наслідків
критики суб’єкта «філософією підозри».
 
Date 2016-08-23T09:19:08Z
2016-08-23T09:19:08Z
2016
 
Type Article
 
Identifier Речич Людмила Леонідівна. Емануель Левінас та його Інший / Речич Л. Л. // Наукові записки НаУКМА. - 2016. - Т. 180 : Філософія та релігієзнавство. - С. 50-55.
http://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/9308
 
Language ua
 
Relation Наукові записки НаУКМА. - 2016. - Т. 180 : Філософія та релігієзнавство. - С. 50-55.