Запис Детальніше

Право бути почутим - складова верховенства права в діяльності органів місцевого самоврядування

eKMAIR

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Право бути почутим - складова верховенства права в діяльності органів місцевого самоврядування
The Right to Be Heard as the component of the Rule of Law in the Activity of Local Governments
 
Creator Цельєв, Олексій
 
Subject право бути почутим
верховенство права
місцеве самоврядування
рішення Європейського суду з прав людини
the right to be heard
the rule of law
local government
decree of the European Court of Human Rights
 
Description The article analyzes some aspects of the right to be heard as the component of the rule of law in the
activities of local governments. The paper focuses on the differences in the activities of the local government
and the state government, and on the ways the local government may become closer to the needs of citizens.
The emphasis is put on the relation between the right to be heard with other components of the rule of
law, such as legality, legal certainty, equality, proportionality, transparency (openness), availability, the
right to appeal, accountability. It is stated that using a single component of the rule of law without taking
into account the requirements of the other components is unacceptable.
The right to be heard is viewed through separate components that reveal its practical meaning. The
author illustrates the requirements to the local governments regarding the implementation of the right of
citizens and communities to be heard, based on the practice of the Council of Europe, namely on
Resolution (77) 31 “On the Protection of the Individual in Relation to the Acts of Administrative Authorities”
and Recommendation No. R (87) 16 of the Committee of Ministers to Member States “On Administrative
Procedures Affecting a Large Number of Persons.” Specifically, those requirements include the right to
access information, the right to have assistance and representation services, the duty of the authority to
inform on the reasons of its decision. The requirements also include the ability of members of a community
to access all existing procedures that are associated with the adoption of the act, to conduct closed or open
hearings, to ensure the participation of major groups in the preparation of decisions through their
representatives, namely through participation into the advisory body of the competent authority. During this
procedure, the authority has to take into account facts, arguments, and evidences that are submitted by all
interested parties. The participants of the discussion should be given access to relevant information, the
reasons that are in the basis of an administrative act, etc.
The analysis of failing to implement the right to be heard and its consequences are outlined in the
decision “Dzemyuk v. Ukraine” of the European Court of Human Rights.
Статтю присвячено деяким аспектам теоретичної розробки та практичної реалізації однієї
зі складових верховенства права, а саме: права бути почутим у діяльності органів місцевого
самоврядування. Наведено приклади використання цього права для досягнення позитивного ефекту
в діяльності органів місцевої влади. Проаналізовано наслідки порушення вказаного права на прикладі
рішення Європейського суду з прав людини.
 
Date 2016-11-23T10:42:43Z
2016-11-23T10:42:43Z
2016
 
Type Article
 
Identifier Цельєв Олексій Вікторович. Право бути почутим - складова верховенства права в діяльності органів місцевого самоврядування / Цельєв О. В. // Наукові записки НаУКМА : Юридичні науки. - 2016. - Т. 181. - С. 43-46.
http://ekmair.ukma.edu.ua/handle/123456789/9886
 
Language ua
 
Relation Наукові записки НаУКМА: Юридичні науки