Запис Детальніше

Дитинство за часів перемін: як не боятися залучати концепції дитинства в програми підвищення кваліфікації педагогів

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/710730/
 
Title Дитинство за часів перемін: як не боятися залучати концепції дитинства в програми підвищення кваліфікації педагогів
Childhood in times of change: how not to be afraid to engage the concept of childhood in the programs of professional development of teachers
 
Creator Скрипник, М.І.
 
Subject 37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance
374 Education and training out of school. Further education
 
Description Запропонована стаття є продовженням розвідок автора з проблеми реалізації принципів і настанов Концепції Нової української школи в контексті суб’єктності. Поняття «дитинство» аналізовано через відповіді на базові запитання теоретиків і практиків освіти: що досліджено в науково-педагогічному вимірі з проблеми дитинства; що знають сучасні педагоги про дитинство; як не боятися залучати концепції дитинства в програми підвищення кваліфікації педагогів? Ці запитання спонукали до з’ясування основних концептуально обґрунтованих характеристик дитинства, на основі яких запропоновано напрями модернізації змісту підвищення кваліфікації педагогічних працівників. Розглядаючи евристичний потенціал концепцій дитинства для професійного розвитку педагогів, розкрито авторський задум та гіпотезу щодо включення в зміст і технології професійного розвитку вчителів інтегрованого підходу до вивчення системи «дитинство і⁄в культура (і)» та залучення педагогів до проектної діяльності з означеної системи. Представлено авторські відеоматеріали (Е-дошка, відеопрезентації, електронний журнал, ментальна карта) та практичні завдання розробленого спецкурсу «Педагогіка дитинства».
The proposed article is a continuation of the author's inquiries into the problem of implementing the principles and guidelines of the Concept of the New Ukrainian School in the context of subjectivity. The concept of "childhood" is analyzed through answers to the basic questions of theorists and practitioners of education: that is researched in the scientific and pedagogical dimension on the problem of childhood; what modern pedagogues know about childhood; how not to be afraid to involve the concept of childhood in the programs of professional development of teachers? These questions led to the elucidation of the basic conceptually grounded characteristics of the childhood, on the basis of which the directions of modernization of the contents of the professional development of teaching staff were proposed. Considering the heuristic potential of the concepts of childhood for the professional development of teachers, the author's idea and hypothesis concerning the inclusion in the content and technology of professional development of teachers of the integrated approach to the study of the system "childhood and / or culture (s)" and the involvement of teachers in the project activity from the specified system is disclosed. The author's videos (E-board, video presentations, electronic journal, mental map) and practical tasks of the special course "Pedagogy of childhood" are presented.
 
Publisher Шкільний світ
 
Date 2018
 
Type Article
NonPeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/710730/1/%D0%A1%D0%BA%D1%80%D0%B8%D0%BF%D0%BD%D0%B8%D0%BA_%20%D0%94%D0%B8%D1%82%D0%B8%D0%BD%D1%81%D1%82%D0%B2%D0%BE%20%D0%9C%D0%B5%D1%82%D0%BE%D0%B4%D0%B8%D1%81%D1%82%20%28%D1%82%D1%80%D0%B0%D0%B2%D0%B5%D0%BD%D1%8C%29.pdf
- Скрипник, М.І. (2018) Childhood in times of change: how not to be afraid to engage the concept of childhood in the programs of professional development of teachers Методист, 6. (In Press)