OPERATING PROPERTIES OF ANTIFRICTION MATERIALS BASED ON DISPERSION-STRENGTHED COPPER BY USING THEM AS CURRENT COLLECTORS OF TRAMS
Наукові журнали НАУ
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
OPERATING PROPERTIES OF ANTIFRICTION MATERIALS BASED ON DISPERSION-STRENGTHED COPPER BY USING THEM AS CURRENT COLLECTORS OF TRAMS
ЕКСПЛУАТАЦІЙНІ ВЛАСТИВОСТІ АНТИФРИКЦІЙНИХ МАТЕРІАЛІВ НА ОСНОВІ ДИСПЕРСНО-ЗМІЦНЕНОЇ МІДІ ПРИ ВИКОРИСТАННІ ЇХ ЯК СТРУМОЗНІМАЧІВ ТРАМВАЇВ |
|
Creator |
Степанчук, Анатолій Миколайович
Богатов, Олексій Сергійович |
|
Subject |
wear; disperse strengthening; copper; friction; current collector; wear resistance; friction coefficient; powder
— зношування; дисперсне зміцнення; мідь; тертя; струмознімачі; зносостійкість; коефіцієнт тертя; порошки УДК 385.00: 621.791: 620.178 |
|
Description |
The tribotechnical and operational properties of composite materials based on dispersion- strengthened copper were investigated in comparison with the known ones used as current col- lectors in electric public transport. Products made with studied materials were produced in two technological variants. According to the first variant, the initial mixture of dispersion- strengthened copper, iron and graphite powders was pressed at a pressure of 350 MPa, and then they were sintered at a temperature of 980 °C for 60 minutes. According to the second variant, the samples were heated to a temperature of 950 °C after pressing the samples were stamped in a heated state on an arcstator press for energy of 0,160 kJ / cm3. It was discovered that the highest operational properties have the tram tire inserts, which are made of a material based on dispersion-strengthened copper by hot stamping. The last one is due to its low coefficient of friction and a small wear rate of both in material and counterface. This is due to the fact that in the case of disperse strengthening there is an increase in the strength of materials, which leads to a decrease in the coefficient of friction and increase wear resistance.
Досліджені триботехнічні та експлуатаційні властивості композиційних ма- теріалів на основі дисперсно-зміцненої міді у порівнянні з відомими при вико- ристанні їх як струмознімачів рухомого міського транспорту. Вивчено вплив на коефіцієнт тертя та зношування матеріалу методу його компактування – пресування з наступним спіканням та гаряче штампування. Встановлено, що найвищі експлуатаційні властивості мають вставки полозів трамваїв, які ви- готовлені з матеріалу на основі дисперсно-зміцненої міді методом гарячого штампування. Останнє зумовлено його низьким коефіцієнтом тертя та низь- кою інтенсивністю зношування як матеріалу так і контртіла. |
|
Publisher |
Національний Авиаційний Університет
|
|
Contributor |
—
— |
|
Date |
2018-06-01
|
|
Type |
—
|
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/PTZ/article/view/12758
10.18372/0370-2197.1(78).12758 |
|
Source |
Проблеми тертя та зношування; № 1(78) (2018); 50-55
Scientific-Technical Journal "Problems of Friction and Wear"; № 1(78) (2018); 50-55 Проблемы трения и изнашивания; № 1(78) (2018); 50-55 |
|
Language |
uk
|
|