Запис Детальніше

Психолінгвістичні особливості продукування опису в дітей 5–6 річного віку

Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://elibrary.kubg.edu.ua/23976/
2309-1797 (print) 2415-3397 (online)
 
Title Психолінгвістичні особливості продукування опису в дітей 5–6 річного віку
Психолингвистические особенности продуцирования описания у детей 5–6-летнего возраста
Psychological Features of Production the Description by 5–6-Years Old Children
 
Creator Порядченко, Леся Анатоліївна
 
Subject Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН)
 
Description У статті представлено психолінгвістичні особливості опису як одного з видів монологу. Визначено, що опис - це функціонально-смисловий тип мовлення, який є його типізованим різновидом як зразок, модель монологічного повідомлення у вигляді перерахування одночасних або постійних ознак предмета в широкому розумінні й таких, що мають для цього визначену мовну структуру. Синхронні (одночасні) зв’язки, які виражаються в цьому типі мовлення, – явні,безпосередньо підлягають спостереженню та потребують логічного осмислення. Встановлено базові ознаки описового типу висловлювання відповідно до його видів: портрет, пейзаж, характеристика, інтер’єр, натюрморт, опис дії, предмета, стану природи чи людини. Частково охарактеризовано структурні та синтаксичні властивості цього монологічного типу мовлення. Відповідно до психолінгвістичних даних встановлено,що дитина в процесі мислення може фіксувати об’єктивно існуючі зв’язки та виражати їх у мові у вигляді опису. Виокремлено показники комунікативного критерію: різновиди описів, які створюють діти; кількість мікротем та ступінь їх розгорнутості; композиційні особливості описів; синтаксис зв’язного цілого (граматичні способи міжфразового зв’язку).Основну увагу в статті акцентовано на психолінгвістичному аналізі описових висловлювань дітей 5–6-річного віку завизначеними показниками критеріїв. Відповідно до отриманих результатів аналізу мовленнєвих висловлювань-описів реципієнтів зроблено висновок про те, що врахування особливостей цього функціонально смислового типу мовлення в процесі побудови описових висловлювань дає можливість усвідомлено використовувати різноманітність лексико-синтаксичного змісту мовного матеріалу, притаманного цьому типу монологічного мовлення, враховувати його композиційні особливості та граматичні способи міжфразового зв’язку.
Встатье представлены лингвистические особенности описания как одного из видов монологической речи. Определено, что описание – это функционально-смысловой тип речи, который является ее типизированной разновидностью как образец, модель монологического сообщения в виде перечисления одновременных или постоянных признаков предмета в широком смысле и имеющих для этого определенную языковую структуру. Синхронные (одновременные) связи, выражающиеся в этом типе речи,–явные, видимые, непосредственно подлежат наблюдению и требуют логического осмысления. Установлены лингвистические признаки описательного типа высказывания в соответствии с его видами: портрет, пейзаж, характеристика, интерьер, натюрморт, описание действия, предмета, состояния природы или человека. Охарактеризованы
структурные и синтаксические свойства этого монологического типа речи. Согласно психолингвистических данных установлено, что ребенок в процессе мышления
может фиксировать объективно существующие связи и выражать их в речи в виде описания. Выделены показатели коммуникативного критерия: разновидности описаний, которые создают дети; количество микротем и степень их развернутости; композиционные особенности описаний; синтаксис связного целого(грамматические способы межфразовой связи); адекватность лексико-грамматических средств выражения ребенка языковым нормативам описания. Основное внимание в работе акцентировано на психолингвистическом анализе описательных высказываний детей 5–6-летнего возраста по определенным показателям критериев. Согласно полученным результатам анализа речевых высказываний-описаний реципиентов выдвинуто предположение о том, что учет лингвистических особенностей этого функционально-смыслового типа речи в процессе построения описательных высказываний даст возможность осознанно использовать разнообразие синтаксического содержания языкового материала, присущего этому типу монологической речи, учитывать его композиционные особенности и грамматические способы межфразовой связи.
The article presents the linguistic features of the description as one of the
types of monologue. It is determined that the description is a functionalsemantic
type of speech, which is its typified variety as a sample, a model of a
monologue message in the form of recalculation of simultaneous or permanent
features of an object in the broad sense and those having a definite linguistic
structure for this purpose. Synchronous (simultaneous) connections, which
are expressed in this type of speech, are explicit, visible, directly observable
and require a logical comprehension. Linguistic features of the descriptive
type of utterance are established according to its types: portrait, landscape,
characteristic, interior, still life, description of action, object, state of nature or
person. Structural and syntactic properties of this monologue type of speech
are characterized. According to psycholinguistic data, it is established that a
child in the process of thinking can record objectively existing relationships and express them in a language in the form of a description. The indicators
of the communicative criterion were distinguished: the variety of descriptions
that children create; the number of micro themes and the degree of their
deployment; the informativeness of children’s descriptions; the compositional
features of descriptions; the syntax of a coherent whole (grammatical
methods of inter phrasal communication); syntactic peculiarities of children’s
descriptions (word-combinations and sentences) and their grammatical system;
the adequacy of lexical and grammatical means of child’s expression to the
language standards of discreption. The particular attention in the work is paid
to the psycholinguistic analysis of descriptive statements of the 5–6 years
old children according to the certain indicators of communicative criteria.
According to the obtained results of the analysis of speech utterances – the
descriptions of recipients, the assumption is made that the consideration of the
linguistic features of this functional-semantic type of speech in the process of
descriptive statements constructing will make it possible to use consciously the
diversity of the syntactic content of the linguistic material inherent in this type
of a monologue speech, to take into account its compositional peculiarities
and grammatical methods of inter phrasal communication.
 
Publisher Переяслав-Хмельницький: Домбровська
 
Date 2018
 
Type Стаття
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Identifier http://elibrary.kubg.edu.ua/23976/1/L_Poriadchenko_PFOPTDBC_23_2018.pdf
Порядченко, Леся Анатоліївна (2018) Психолінгвістичні особливості продукування опису в дітей 5–6 річного віку Psycholinguistics Психолінгвістика. Психолингвистика (23(1)). с. 274-291. ISSN 2309-1797 (print) 2415-3397 (online)