Особливості уявлень про міжособистісні сімейні стосунки у дітей старшого дошкільного віку з тяжкими порушеннями мовлення
Институционный репозиторий Киевского университета имени Бориса Гринченко
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://elibrary.kubg.edu.ua/23981/
|
|
Title |
Особливості уявлень про міжособистісні сімейні стосунки у дітей старшого дошкільного віку з тяжкими порушеннями мовлення
Особенности представлений о межличностных семейных отношениях у детей старшего дошкольного возраста с тяжелыми нарушениями речи Features of the concepts on the inter-family family relations in children of an early preschool age with serious loss violations |
|
Creator |
Тичина, Катерина Олександрівна
|
|
Subject |
Erih Plus
Index Copernicus Фахові (входять до переліку фахових, затверджений МОН) |
|
Description |
Автором проаналізовано наукову психолого-педагогічну літературу з питання сім’ї та міжособистісних сімейних стосунків: дитячо-батьківських та сіблінгових: розглянуто проблеми сім'ї, що виховує дитину із особливими освітніми потребами. Розкрито основні підходи до здійснення експериментального дослідження міжособистісних стосунків у сім’ях, що виховують дітей старшого дошкільного віку із тяжкими порушеннями мовлення. Представлено комплекс дослідження уявлень дітей старшого дошкільного віку із тяжкими порушеннями мовлення про міжособистісні сімейні стосунки, зокрема дитячо-батьківські та сіблінгові, який охоплює методики: «Сходинки» (В. Ткачова), «Пошта» (за ред. А. Лідерса та І. Анісімової), «Кінетичний малюнок сім'ї» (R. Burns, S. Kaufman). Також запропоновано модифіковану та структуровану автором процедуру оцінювання результатів методики «Сходинки», що враховує характеристики ступенів близькості дитини з рідними, а також шкали та рівні для їх визначення. Аналіз результатів проведеного дослідження міжособистісних стосунків у сім’ях, що виховують дітей зазначеної категорії, дозволив констатувати у більшості дітей із тяжкими порушеннями мовлення труднощі у спілкуванні та взаємодії з батьками, потребу залучення старшого покоління для компенсації незадоволенності в емоційній взаємодії та спілкуванні з батьками. Особенности представлений о межличностных семейных отношениях у детей старшего дошкольного возраста с тяжелыми нарушениями речи Автором проанализировано психолого-педагогическую литературу по вопросу семьи и межличностных семейных отношений: детско-родительских и сиблинговых, рассмотрены проблемы семьи, воспитывающей ребенка с особенностями развития. Раскрыты основные подходы к проведению экспериментального исследования межличностных отношений в семьях, воспитывающих детей старшего дошкольного возраста с тяжелыми нарушениями речи. Предложено методику экспериментального исследования представлений детей старшего дошкольного возраста с тяжелыми нарушениями речи о межличностных семейных отношениях, в частности детско-родительских и сиблинговых. В ее структуру входят методики исследования представлений про межличностные отношения в семье удетей дошкольного возраста, такие как «Ступеньки» (В. Ткачева), «Почта» (за ред. А. Лидерса и И. Анисимовой), «Кинетический рисунок семьи» (R. Burns, S. Kaufman). Также предложено модифицированную и структурированную автором процедуру оценки результатов методики «Ступеньки» (В. Ткачева), которая учитывает характеристики степеней близости ребенка с родными, а также шкалы и уровни для их определения. Анализ результатов констатирующего экспериментального исследования межличностных отношений в семьях, воспитывающих детей выбранной категории, позволяет констатировать у большинства детей с тяжелыми нарушениями речи трудности в общении и взаимодействии с родителями, необходимость привлечения старшего поколения для компенсации неудовлетворенности в эмоциональном взаимодействии и общении с родителями. The author analyzes the psychological and pedagogical literature on the family and interpersonal family relationships: child-parenting and sibling: the problems of the family that educates the child with special educational needs are considered. The basic approaches to conducting experimental research of interpersonal relations in the families raising children of the senior preschool age with serious speech impairments are revealed. The method of research of representations of children of the senior preschool age with serious violations of speech about interpersonal family relations, in particular children's and fathers' and siblings, is suggested. Its structure includes research methods for preschool children, such as "Stairs" (V. Tkacheva), "Post" (edited by A. Leaders and I. Anisimova), "Kinetic family drawing" (R. Burns, C. Kaufman) Also, a modified and structured procedure for evaluating the results of the "Stairs" method, which takes into account the characteristics of the degree of proximity of the child to relatives, as well as the scale and level for their determination, was proposed. An analysis of the results of a study of interpersonal relationships in families educating children of this category allowed to state: in the majority of children with severe speech disorders there are difficulties in communicating and interacting with parents: secrecy between siblings; The need to engage the older generation to compensate for dissatisfaction in emotional interaction and communication. |
|
Publisher |
Державне інформаційно-підприємство видавництво "Педагогічна преса" Інститут спеціальної педагогіки Національної академії педагогічних наук України
|
|
Date |
2017
|
|
Type |
Стаття
PeerReviewed |
|
Format |
text
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://elibrary.kubg.edu.ua/23981/1/K.Tychyna_OD_IL.pdf
Тичина, Катерина Олександрівна (2017) Особливості уявлень про міжособистісні сімейні стосунки у дітей старшого дошкільного віку з тяжкими порушеннями мовлення Особлива дитина: навчання і виховання (4(84)). с. 86-96. ISSN 2312-2781 |
|