Суть філософії, або чому ненавидять філософію
Електронний науковий архів Науково-технічної бібліотеки Національного університету "Львівська політехніка"
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
Суть філософії, або чому ненавидять філософію
The essence of philosophy orwhy they hate philosophy |
|
Creator |
Ігор, Карівець
Karivets’, Ihor |
|
Contributor |
Національний університет “Львівська політехніка”
|
|
Subject |
загальне знання
конкретне знання першопочаток свідомість-буття теорія general knowledge concrete knowledge beginning consciousness-being theory 1 001.89 |
|
Description |
Запропоновано метафілософські роздуми про долю філософії, її призначення та роль у формуванні основ спеціальних та прикладних наук. Обґрунтовано необхідність філософії як теоретичної науки для формування у науковця усвідомлення сутності та підстав існування предмета дослідження. The author proposes metaphilosophical reflections on the destiny of philosophy in the contemporary world and its role in the formation of foundations of special and applied sciences. The author stresses that a human being can perceive things in two ways. The first one is rational based on conceptual thinking. The second is intuitive one. In this article the author considers only the first type of perception. Conceptual thinking helps to cognize the essence of things in the forms of notions or ideas. They are not simply subjective, but they have some ontological sense. Also the author justifies the necessity of philosophy as theoretical science that forms essential awareness of things by a scientist. Philosophical thinking as conceptual thinking is awareness of unity of the being and consciousness. We can even speak about the pair “consciousness-being” because they are inseparable from each other. Such conceptual thinking can be found in the Ancient Greek philosophy, especially in the philosophy of Socrates, Plato and Aristotle. Conceptual thinking also searches the beginning of all things because the beginning helps to generalize knowledge about things and to discover their source. It is true that philosophy as conceptual thinking proposes some strange image of the world. For example, the movement is relative or even doesn’t exist as this was proved by pre-Socratic Zeno of Elea or that our world is a copy of a higher world of ideas as this was argumented by Plato, etc. Such conceptual sentences are not clear for common sense. Obscurity of these sentences for common sense seems absurd. Therefore, for many people philosophy is a set of such absurd sentences. The author argues that in order to understand conceptual philosophy, some experience of conceptual thinking and the skills of generalization are needed. A specialist narrow niche or a scientist who is occupied by an applied science needs such thinking in order to form understanding of general concepts of his/her specialty or the applied science. |
|
Date |
2018-03-27T08:42:13Z
2018-03-27T08:42:13Z 2017-03-11 2017-03-11 2017-04-18 |
|
Type |
Article
|
|
Identifier |
Ігор К. Суть філософії, або чому ненавидять філософію / Карівець Ігор // Humanitarian Vision. — Lviv : Lviv Politechnic Publishing House, 2017. — Vol 3. — No 1. — P. 81–86.
2411-8060 http://ena.lp.edu.ua:8080/handle/ntb/39950 Karivets’ I. The essence of philosophy orwhy they hate philosophy / Ihor Karivets’ // Humanitarian Vision. — Lviv : Lviv Politechnic Publishing House, 2017. — Vol 3. — No 1. — P. 81–86. |
|
Language |
uk
|
|
Relation |
Humanitarian Vision, 1 (3), 2017
Humanitarian Vision, 1 (3), 2017 http://m.day.kyiv.ua/uk/article/cuspilstvo/pro-ryzyky-prostyhrishen http://m.day.kyiv.ua/uk/article/cuspilstvo/ 1. Гардашук Т. Філософія в університетах: пережиток минулого чи прорив у майбутнє? // “День” [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://m.day.kyiv.ua/uk/article/cuspilstvo/pro-ryzyky-prostyhrishen. 2. Генрих Д. Свідоме життя. Дослідження співвідношення суб’єктивності та метафізики // Пер. з нім. В. М. Терлецький. – К. : КУРС, 2006. – 188 с. 3. Карівець І. Філософія і філософська освіта. – Філософська думка. – № 6, 2014. – С. 77–81. 4. Платон. Апологія Сократа // Платон. Діалоги / Пер. з давньогр. – К. : Основи, 1999. – С. 20–41. 5. Сучасна модель філософської освіти. Круглий стіл Українського філософського фонду і кафедри філософії філософського факультету КНУ ім. Тараса Шевченка (Людмила Шашкова, Сергій Секундант, Микола Симчич, Володимир Бугров, Віктор Козловський). – Філософська думка. – № 4, 2014. – С. 5–23. 6. Фестюжьер А.-Ж. Созерцание и созерцательная жизнь по Платону / Пер. с франц. А. С. Гагонина. – СПб. : Наука, 2009. – 497 с. – (Сер. “Слово о сущем”). 1. Hardashuk T. Filosofia v universytetakh: perezhytok mynyloho chy proryv u majbytnie? // “Den’” [Elektronnyj resurs]. – Rezhym dostypu: http://m.day.kyiv.ua/uk/article/cuspilstvo/ proryzyky- prostyh-rishen. 2. Henrich D. Svidome zhyttia. Doslidzhennia spivvidnoshennia sub’jektyvnosti ta metafizyky // Per. z nim. V. M. Terlets’kyj. – K. : Kurs, 2006. – 188 s. 3. Karivets’ I. Filosopfia i filosofs’ka osvita. – Filosofs’ka dumka. – No. 6, 2014. – S. 77–81. 4. Platon. Apolohija Sokrata // Platon. Dialohy / Per. z davnohrets. – K: Osnovy, 1999. – S. 20–41. 5. Sychasna model’ filosofs’koji osvity. Kryhlyj stil Ukrajins’koho filosofs’koho fondu i kafedry filosophii filosofs’koho fakultetu KNU im. Tarasa Shevchenka (Ludmyla Shashkova, Serhij Sekundant, Mykola Symchych, Volodymyr Buhrov, Viktor Kozlovs’kyj). – Filosofs’ka dumka. – No. 4, 2014. – S. 5–23. 6. Festugière A.-J. Sozertsanije i sozertsatelnaja zhyzn’ po Platonu / Per. s frants. A. S. Hahonina. – SPb. : Nauka, 2009. – 497 s. – (Ser. “Slovo o syshchem”). |
|
Rights |
© Національний університет "Львівська політехніка", 2017
© Карівець І., 2017 |
|
Format |
81-86
6 application/pdf image/png |
|
Coverage |
Lviv
Lviv |
|
Publisher |
Lviv Politechnic Publishing House
Lviv Politechnic Publishing House |
|