Запис Детальніше

Суть філософії, або чому ненавидять філософію

Електронний науковий архів Науково-технічної бібліотеки Національного університету "Львівська політехніка"

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Суть філософії, або чому ненавидять філософію
The essence of philosophy orwhy they hate philosophy
 
Creator Ігор, Карівець
Karivets’, Ihor
 
Contributor Національний університет “Львівська політехніка”
 
Subject загальне знання
конкретне знання
першопочаток
свідомість-буття
теорія
general knowledge
concrete knowledge
beginning
consciousness-being
theory
1
001.89
 
Description Запропоновано метафілософські роздуми про долю філософії, її призначення та роль у формуванні
основ спеціальних та прикладних наук. Обґрунтовано необхідність філософії як теоретичної науки для
формування у науковця усвідомлення сутності та підстав існування предмета дослідження.
The author proposes metaphilosophical reflections on the destiny of philosophy in the contemporary
world and its role in the formation of foundations of special and applied sciences. The author stresses that a
human being can perceive things in two ways. The first one is rational based on conceptual thinking. The
second is intuitive one. In this article the author considers only the first type of perception. Conceptual thinking
helps to cognize the essence of things in the forms of notions or ideas. They are not simply subjective, but they
have some ontological sense. Also the author justifies the necessity of philosophy as theoretical science that
forms essential awareness of things by a scientist. Philosophical thinking as conceptual thinking is awareness of
unity of the being and consciousness. We can even speak about the pair “consciousness-being” because they are
inseparable from each other. Such conceptual thinking can be found in the Ancient Greek philosophy,
especially in the philosophy of Socrates, Plato and Aristotle. Conceptual thinking also searches the beginning of
all things because the beginning helps to generalize knowledge about things and to discover their source. It is
true that philosophy as conceptual thinking proposes some strange image of the world. For example, the
movement is relative or even doesn’t exist as this was proved by pre-Socratic Zeno of Elea or that our world is
a copy of a higher world of ideas as this was argumented by Plato, etc. Such conceptual sentences are not clear
for common sense. Obscurity of these sentences for common sense seems absurd. Therefore, for many people
philosophy is a set of such absurd sentences. The author argues that in order to understand conceptual
philosophy, some experience of conceptual thinking and the skills of generalization are needed. A specialist
narrow niche or a scientist who is occupied by an applied science needs such thinking in order to form
understanding of general concepts of his/her specialty or the applied science.
 
Date 2018-03-27T08:42:13Z
2018-03-27T08:42:13Z
2017-03-11
2017-03-11
2017-04-18
 
Type Article
 
Identifier Ігор К. Суть філософії, або чому ненавидять філософію / Карівець Ігор // Humanitarian Vision. — Lviv : Lviv Politechnic Publishing House, 2017. — Vol 3. — No 1. — P. 81–86.
2411-8060
http://ena.lp.edu.ua:8080/handle/ntb/39950
Karivets’ I. The essence of philosophy orwhy they hate philosophy / Ihor Karivets’ // Humanitarian Vision. — Lviv : Lviv Politechnic Publishing House, 2017. — Vol 3. — No 1. — P. 81–86.
 
Language uk
 
Relation Humanitarian Vision, 1 (3), 2017
Humanitarian Vision, 1 (3), 2017
http://m.day.kyiv.ua/uk/article/cuspilstvo/pro-ryzyky-prostyhrishen
http://m.day.kyiv.ua/uk/article/cuspilstvo/
1. Гардашук Т. Філософія в університетах: пережиток минулого чи прорив у майбутнє? // “День” [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://m.day.kyiv.ua/uk/article/cuspilstvo/pro-ryzyky-prostyhrishen.
2. Генрих Д. Свідоме життя. Дослідження співвідношення суб’єктивності та метафізики // Пер. з нім. В. М. Терлецький. – К. : КУРС, 2006. – 188 с.
3. Карівець І. Філософія і філософська освіта. – Філософська думка. – № 6, 2014. – С. 77–81.
4. Платон. Апологія Сократа // Платон. Діалоги / Пер. з давньогр. – К. : Основи, 1999. – С. 20–41.
5. Сучасна модель філософської освіти. Круглий стіл Українського філософського фонду і кафедри філософії філософського факультету КНУ ім. Тараса Шевченка (Людмила Шашкова, Сергій Секундант, Микола Симчич, Володимир Бугров, Віктор Козловський). – Філософська думка. – № 4, 2014. – С. 5–23.
6. Фестюжьер А.-Ж. Созерцание и созерцательная жизнь по Платону / Пер. с франц. А. С. Гагонина. – СПб. : Наука, 2009. – 497 с. – (Сер. “Слово о сущем”).
1. Hardashuk T. Filosofia v universytetakh: perezhytok mynyloho chy proryv u majbytnie? // “Den’” [Elektronnyj resurs]. – Rezhym dostypu: http://m.day.kyiv.ua/uk/article/cuspilstvo/ proryzyky- prostyh-rishen.
2. Henrich D. Svidome zhyttia. Doslidzhennia spivvidnoshennia sub’jektyvnosti ta metafizyky // Per. z nim. V. M. Terlets’kyj. – K. : Kurs, 2006. – 188 s.
3. Karivets’ I. Filosopfia i filosofs’ka osvita. – Filosofs’ka dumka. – No. 6, 2014. – S. 77–81.
4. Platon. Apolohija Sokrata // Platon. Dialohy / Per. z davnohrets. – K: Osnovy, 1999. – S. 20–41.
5. Sychasna model’ filosofs’koji osvity. Kryhlyj stil Ukrajins’koho filosofs’koho fondu i kafedry filosophii filosofs’koho fakultetu KNU im. Tarasa Shevchenka (Ludmyla Shashkova, Serhij Sekundant, Mykola Symchych, Volodymyr Buhrov, Viktor Kozlovs’kyj). – Filosofs’ka dumka. – No. 4, 2014. – S. 5–23.
6. Festugière A.-J. Sozertsanije i sozertsatelnaja zhyzn’ po Platonu / Per. s frants. A. S. Hahonina. – SPb. : Nauka, 2009. – 497 s. – (Ser. “Slovo o syshchem”).
 
Rights © Національний університет "Львівська політехніка", 2017
© Карівець І., 2017
 
Format 81-86
6
application/pdf
image/png
 
Coverage Lviv
Lviv
 
Publisher Lviv Politechnic Publishing House
Lviv Politechnic Publishing House