Запис Детальніше

Стильові особливості архітектурних ансамблів та комплексів монастирів ЧСВВ у XVIII столітті

Електронний науковий архів Науково-технічної бібліотеки Національного університету "Львівська політехніка"

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Стильові особливості архітектурних ансамблів та комплексів монастирів ЧСВВ у XVIII столітті
Style peculiarities of the ensembles and complexes of the OSBM monasteris in the XVIII century
 
Creator Ремешило-Рибчинська, О. І.
Знак, І. Б.
Remeshylo-Rybczynska, O.
Znak, I.
 
Contributor Національний університет “Львівська політехніка”
Lviv Polytechnic National University
 
Subject монастирський архітектурний ансамбль
монастирський комплекс
бароко
ревалоризація
architectural ensemble of the monastery
the monastery complex
Baroque
revalorization
726.71
72.03
 
Description У статті визначено основні стильові особливості архітектурних ансамблів та
комплексів монастирів Чину Святого Василія Великого (ЧСВВ) в епоху бароко у
XVIII столітті та класифіковано основні архітектурно-художні риси.
The article is devoted to processing of little investigated aspects of architectural and artistic
ensembles and complexes of the OSBM monasteries in the XVIII century of the Baroque era that
facilitates the development of certain principles of the revalorization of the city planning
monuments for further development. The purpose of this article is to identify the main stylistic features of the preserved architectural ensembles and complexes of the monasteries of St. Basil the
Great (OSBM) which were the top of the perfection of the Baroque in the XVIII century and classify
the major architectural and artistic trends.
There were almost 200 architectural ensembles and complexes of the monastery of the OSBM
on the territory of modern Eastern Europe (Belarus, Lithuania, Poland, Hungary and Ukraine) in the
eighteenth century. Each monastery was created by the certain stylistic principles, basing on the
dominant at that time Baroque style. The monastic ensembles and complexes of the OSBM received
the special development and reconstructions in the XVIII century. They were harmoniously
combined residential buildings of commercial and sacred purpose with the landscape areas that were
formed on the basis of the Order of OSBM.
During their first period from 1617 to 1743 the monasteries of the OSBM were building of wood.
And since the beginning of the XVIII century the Basilian monastic ensembles and complexes have been
rebuilt. Some new monasteries were built. It was the time of their prosperity. Their development lasted
until 1772 when there was the division of Poland.
In general we can distinguish 3 main spatiotemporal events and factors that influenced the
development of architecture of the monasteries of the OSBM. They are the political factors, the availability
of land owners and patrons who were interested in building monasteries and the need of modernization.
The patrons who financed the building of monasteries played the important role in the development of the
Basilian Order. The famous architects were involved for the construction of the Basilian monasteries of the
OSBM. The authors tried to combine the local architectural traditions with the dominant at the time
Baroque style. The unique kind of Baroque – “Vilna Baroque” is the product of interpretation of architects
of monasteries of the OSBM. It is the scientific name of the late period of Baroque in sacral architecture of
Eastern Europe in the middle of the XVIII century. Vilna baroque harmoniously united the local national
traditions with borrowed forms of the late West European Baroque. Under the influence of romanization of
Eastern liturgy, all these churches inherited spatial compositions of the Roman Catholic churches. The
sacred buildings of Vilna Baroque are deprived of simplicity and severity of early Baroque cathedrals.
They received lightness skillful and masterly of towers, waviness, increased flexibility of the main facades
and tiered towers. Practically, every Vilna Baroque monument was of great urban importance. A striking
example is the monastery of the OSBM in. Buchach of Ternopil region in Ukraine.
The new stylistic direction the Cossack Baroque (Ukrainian Baroque, Mazepa Baroque) appeared in
the XVII–XVIII centuries on the land of the Zaporizhian Cossacks. It was the kind of style interpreting of
the European Baroque and Cossack’s culture. The Ukrainian Baroque influenced the construction of the
monasteries of the OSBM. In particular, the example of this is the Pochayiv Lavra in Pochayiv in Ternopil
region and the Cathedral of St. George's in the city of Lviv. They are characterized by increased
expression, picturesque and decorative expression. The ansembles of monasteries of that period impress by
their unusual asymmetric compositional ordering of buildings, plastic of shapes, rich molding of facade
decor and their organic unity with nature.
The monasteries were build by the Order of OSBM with the style of the sample of the Order of
Jesuits, that the so-called Jesuit Baroque. A striking example of this solution is the Basilian monastery in
the village of Pidhirtsi of Brody district of Lviv region. It is characterized by modesty, simplicity and
following early European Baroque.
 
Date 2018-05-02T14:26:43Z
2018-05-02T14:26:43Z
2017-03-28
2017-03-28
 
Type Article
 
Identifier Ремешило-Рибчинська О. І. Стильові особливості архітектурних ансамблів та комплексів монастирів ЧСВВ у XVIII столітті / О. І. Ремешило-Рибчинська, І. Б. Знак // Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія: Архітектура. — Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2017. — № 878. — С. 131–140.
http://ena.lp.edu.ua:8080/handle/ntb/40941
Remeshylo-Rybczynska O. Style peculiarities of the ensembles and complexes of the OSBM monasteris in the XVIII century / O. Remeshylo-Rybczynska, I. Znak // Visnyk Natsionalnoho universytetu "Lvivska politekhnika". Serie: Arkhitektura. — Lviv : Vydavnytstvo Lvivskoi politekhniky, 2017. — No 878. — P. 131–140.
 
Language uk
 
Relation Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія: Архітектура, 878, 2017
https://uk.wikipedia.org/wiki/Віленське_бароко
http://euimedia.com/menu/teoryia-i-gistoryia/monastyr-oo-bazilian-i-tsierkov-ss-pietra-ipavla-v-briestie-fundatsiia-stroitiel-stvo-arkhitiektura
https://uk.wikipedia.org/wiki/Собор_святого_Юра
http://www.castles.com.ua/pl.html
1. Kowalczyk J. Świątynie i klasztory późnobarokowe w archidiecezji lwowskiej / J. Kowalczyk. // Rocznik Historii Sztuki. – 2003. – No. XXVIII. – S. 287.
2. Kowalczyk J. Latynizacja i okcydentalizacja architektury grekokatolickiej w XVIII wieku, Buleten Historii Sztuki (дальше-BHS), 1980, nr. 3–4. – S. 347–363.
3. Naris istorii vasiliânskogo cinu... – T. 48, vol. – Rim 1992. — S. 190.
4. Wojciech Boberski. Póznobarokowa cerkiew katedralna w Witebsku i jejrzymski pierwowzór, [w:] BHS 1 – 2, 2000. – S. 146.
5. Wojciech Boberski: Póznobarokowa cerkiew katedralna w Witebsku i jej pierwowzór. – BHS, 1–2. 2000. – S. 146.
6. Ваврик М. Нарис розвитку і стану василіянського чина XVII-XX ст. Топографічно- статистична розвідка. / Михайло М. Ваврик ЧСВВ / Записки ЧСВВ. – Серія ІІ. – Т. XL. – Рим : PP Basiliani – Via S. Giosafat 8 (Aventino), 1979. – 217 с.
7. Памятники градостроительства и архитектуры Украинской ССР: 3 том. Львовская область… (Київ: Будівельник, 1985).
8. Соколов А. Н. Теория стиля. М., 1968.
9. Чень Л. Я. Архітектура монастирів Святого Василія Великого в Україні та їх місце в розвитку української архітектури ХVІІ–ХХ ст. // Автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня кандидата архітектури. – Львів, 2007. – С. 5.
10. Електронний ресурс “Wikipedia”: https://uk.wikipedia.org/wiki/Віленське_бароко.
11. Електронний ресурс фонду European Urban Institute: http://euimedia.com/menu/teoryia-i-gistoryia/monastyr-oo-bazilian-i-tsierkov-ss-pietra-ipavla-v-briestie-fundatsiia-stroitiel-stvo-arkhitiektura.
12. ЦДІА України, м. Львів. – Ф. 564.– Оп. 1. – Спр. 153.
13. Памятники градостроительства и архитектуры Украинской ССР: 3 том. Львовская область… (Київ: Будівельник, 1985).
14. ЦДІА України, м. Львів. – Ф. 439.– Оп. 1. – Спр. 140.
15. Електронний ресурс “Wikipedia”:https://uk.wikipedia.org/wiki/Собор_святого_Юра.
16. http://www.castles.com.ua/pl.html
1. Kowalczyk J. Świątynie i klasztory późnobarokowe w archidiecezji lwowskiej, J. Kowalczyk., Rocznik Historii Sztuki, 2003, No. XXVIII, S. 287.
2. Kowalczyk J. Latynizacja i okcydentalizacja architektury grekokatolickiej w XVIII wieku, Buleten Historii Sztuki (dalshe-BHS), 1980, nr. 3–4, S. 347–363.
3. Naris istorii vasiliânskogo cinu.., T. 48, vol, Rim 1992, S. 190.
4. Wojciech Boberski. Póznobarokowa cerkiew katedralna w Witebsku i jejrzymski pierwowzór, [w:] BHS 1 – 2, 2000, S. 146.
5. Wojciech Boberski: Póznobarokowa cerkiew katedralna w Witebsku i jej pierwowzór, BHS, 1–2. 2000, S. 146.
6. Vavryk M. Narys rozvytku i stanu vasyliianskoho chyna XVII-XX st. Topohrafichno- statystychna rozvidka., Mykhailo M. Vavryk ChSVV, Zapysky ChSVV, Seriia II, T. XL, Rym : PP Basiliani – Via S. Giosafat 8 (Aventino), 1979, 217 p.
7. Pamiatnyky hradostroytelstva y arkhytektury Ukraynskoi SSR: 3 tom. Lvovskaia oblast… (Kyiv: Budivelnyk, 1985).
8. Sokolov A. N. Teoriia stilia. M., 1968.
9. Chen L. Ya. Arkhitektura monastyriv Sviatoho Vasyliia Velykoho v Ukraini ta yikh mistse v rozvytku ukrainskoi arkhitektury KhVII–KhKh st., Avtoreferat dysertatsii na zdobuttia naukovoho stupenia kandydata arkhitektury, Lviv, 2007, P. 5.
10. Elektronnyi resurs "Wikipedia": https://uk.wikipedia.org/wiki/Vilenske_baroko.
11. Elektronnii resurs fondu European Urban Institute: http://euimedia.com/menu/teoryia-i-gistoryia/monastyr-oo-bazilian-i-tsierkov-ss-pietra-ipavla-v-briestie-fundatsiia-stroitiel-stvo-arkhitiektura.
12. TsDIA Ukrainy, m. Lviv, F. 564, Op. 1, Spr. 153.
13. Pamiatnyky hradostroytelstva y arkhytektury Ukraynskoi SSR: 3 tom. Lvovskaia oblast… (Kyiv: Budivelnyk, 1985).
14. TsDIA Ukrainy, m. Lviv, F. 439, Op. 1, Spr. 140.
15. Elektronnii resurs "Wikipedia":https://uk.wikipedia.org/wiki/Sobor_sviatoho_Iura.
16. http://www.castles.com.ua/pl.html
 
Rights © Національний університет “Львівська політехніка”, 2017
© Ремешило-Рибчинська О. І., Знак І. Б., 2017
 
Format 131-140
10
application/pdf
image/png
 
Coverage Львів
 
Publisher Видавництво Львівської політехніки