Запис Детальніше

Основні проблеми функціонування ПАТ “Укрзалізниця” та рекомендовані шляхи їх вирішення

Електронний науковий архів Науково-технічної бібліотеки Національного університету "Львівська політехніка"

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Основні проблеми функціонування ПАТ “Укрзалізниця” та рекомендовані шляхи їх вирішення
Main problems of pjsc “ukrzaliznytsia” functioning and recommended solutions
 
Creator Горбаль, Н. І.
Заремба, М. М.
Романишин, С. Б.
 
Contributor Національний університет “Львівська політехніка”
 
Subject залізниця
залізничний транспорт
монополія
перевезення
інновації
тариф
реформа
модернізація
railway
railway transport
monopoly
transportation
innovation
tariff
reform
modernization
656.2
 
Description Розглянуто сучасний стан, основні ключові засади функціонування ПАТ “Укр-залізниця”, нововведення організації, які вплинули на стан галузі. Визначено головні проблеми функціонування підприємства, які необхідно кардинально вирішувати. Проаналізовано чинну тарифну систему та її основні недоліки. Рекомендовано застосувати нову тарифну систему, що передбачає відхід від трьох класів поділу тарифів і запровадження універсального тарифу. Проаналізовано специфіку залізничних перевезень у різних країнах, зокрема й в Україні. Запропоновано реалізацію проекту з оновлення транспортного складу “Укрзалізниці” на умовах оперативного лізингу та рекомендовано
зміцнювати відносини з європейськими країнами задля залучення інвесторів. Рекомендовано модифікувати законодавчу базу щодо регулювання залізничного транспорту.
Railways nowadays remain the leading mode of transportation in Ukraine, providing more than 80 % of freight and around 50 % of passenger traffic. The monopolist – JSC “Ukrzaliznytsia” – has a huge impact on the economy of the state. Railways production and processing facilities form a complex infrastructure, which is based on the rail network that meets the national needs in transportation. Nowadays “Ukrzaliznytsia” unites five regional branches. Taking to account the scale and importance of the enterprise for the state,
identifying the main problems of the sector and their solutions is extremely important.
The article reviews the current state, basic core principles of “Ukrzaliznytsia” operation
and innovation of the organization which have affected the industry. The basic problems of the
enterprise are to be fundamentally addressed. The current railways tariff system and its main
drawbacks are analyzed. It is recommended to apply the new tariff system, which provides
three classes of tariffs and the introduction of a universal fare. Specificity of rail transport in
different countries, including Ukraine, is analyzed. A project to upgrade the transport of
“Ukrzaliznytsia” in terms of operational leasing is described. Strengthening of relations with
European countries in order to attract investors is recommended. It is recommended to modify
the legal framework for the regulation of rail transport.
Rail transport in Ukraine has several problems, the main of which are the lack of
investments in the renewal of fixed capital, low incentives to reduce operating costs, lack of
competition, demolition of infrastructure, high social costs. Assessing the state of the railways,
the government has stated the need to reform the entire system.The most significant problem is the tariffs increase, which have been changed by the
Ministry each year. Overall, since 2010 tariffs have increased up to 2.3 times and cargo base
fell by 28 %. Growth of rates is a normal situation, but only when it is transparent and
reasonably predictable. An updated tariff system should: be transparent and predictable;
provide insignificant changes in tariffs, in order not to cause the reduction of freight; changes
to the rate should correspond with market conditions.
To solve the problems of the industry active cooperation with the European Railway
Agency (ERA) is highly recommended, in particular in order to find investors.
“Ukrzaliznytsia” needs modernization and renewal, thus replacement of more than 20
thousand of wagons is proposed. To implement this, it would be reasonable to accept the offer
for modernization of the American corporation “General Electric”.
 
Date 2018-05-17T13:09:56Z
2018-05-17T13:09:56Z
2017-06-20
2017-06-20
 
Type Article
 
Identifier Горбаль Н. І. Основні проблеми функціонування ПАТ “Укрзалізниця” та рекомендовані шляхи їх вирішення / Н. І. Горбаль, М. М. Заремба, С. Б. Романишин // Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія: Логістика. — Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2017. — № 863. — С. 34–41.
http://ena.lp.edu.ua:8080/handle/ntb/41245
Horbal N. I. Main problems of pjsc “ukrzaliznytsia” functioning and recommended solutions / N. I. Horbal, M. M. Zaremba, S. B. Romanyshyn // Visnyk Natsionalnoho universytetu "Lvivska politekhnika". Serie: Lohistyka. — Lviv : Vydavnytstvo Lvivskoi politekhniky, 2017. — No 863. — P. 34–41.
 
Language uk
 
Relation Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія: Логістика, 863, 2017
http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpdnuzt_pet_2014_7_13
http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/1682
http://mtu.gov.ua/content/-
http://voxukraine.org/2015/10/19/nova
http://biz.censor.net.ua/columns/3019606/
http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/1390
http://en.cfts.org.ua/statistics
http://mtu.gov.ua/content/mizhnarodna–tehnichna–dopomoga–es–u–sferi–
http://glavcom.ua/news/347378–amerikanskaja–korporatsija–general–electric–gotova–predlozhit–%C2%
http://mtu.gov.ua/content/statistichni
http://voxukraine.org/2015/10/19/nova–taryfna–polityka–ukrzaliznytsi–ua/#imageclose–16386
http://biz.censor.net.ua/columns/3019606/vantajn_perevezennya_yak_rozvyazati
http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/1390–2009–%D0
http://mtu.gov.ua/content/mizhnarodna–tehnichna–dopomoga–es–u–sferi–transportu.html
http://glavcom.ua/news/347378–amerikanskaja–korporatsija–general–electric–gotova–predlozhit–
1. Головкова Л. С. Забезпечення конкурентоспроможності залізничного транспорту України в умовах євроінтеграції / Л. С. Головкова, Г. В. Омельчак // Проблеми економіки транспорту: зб. наук. праць ДНУ залізн. трансп. ім. акад. В. Лазаряна.– 2014. – Вип. 7. – С. 80–87. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpdnuzt_pet_2014_7_13.
2. Дикань В. Л. Особливості реформування Національної транспортної системи [Текст] / В. Л. Дикань, О. М. Єлагіна // Зб. наук. пр. Укр. держ. акад. залізнич. трансп. – Х., 2002. – № 1. – С. 17–21.
3. Данько Н. И. Концепция похода к реформированию железнодорожного транспорта [Текст] / Н. И. Данько, Е. И. Балака, Е. В. Семенцова // Залізничний транспорт України: наук.-практ. журнал. – К., 2011. – № 5. – С. 45–50.
4. Макаренко М. В. Проблеми та основні напрямки реформування залізничного транспорту України [Текст]: навч. посіб. / М. В. Макаренко, Ю. М. Цветов та ін. – К.: КУЕТТ, 2007. – 222 с.
5. Мукмінова Т. А. Реформування залізничної галузі: ключові аспекти [Текст] / Т. А. Мукмінова // Залізничний транспорт України. – 2006. – № 3. – С. 10–13.
6. Позднякова Л. О. Теоретичне обґрунтування доцільності реструктуризації структури управління залізничним транспортом України [Текст] / Л. О. Позднякова, Н. В. Гриценко // Вісник економіки транспорту і промисловості. – 2008. – № 24.– С. 34–36.
7. Закон України “Про природні монополії” // Відомості Верховної Ради від 20.04.2000. – № 1682 – III [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/1682 – 14.
8. Меморандум про відмову від авторських прав, передачу державі та подальші кроки створення пілотної версії автоматизованої інформаційної системи електронних державних закупівель в Україні [Електронний ресурс]. – Режим доступу: ti –ukraine.org.
9. Статистичні дані про Українські залізниці. Офіційний сайт Міністерства інфраструктури України [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://mtu.gov.ua/content/- statistichni – dani – pro – ukrainski – zaliznici.html.
10. Нова Тарифна Політика Укрзалізниці: Як Знайти Баланс з Національною Економікою [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://voxukraine.org/2015/10/19/nova – taryfna – polityka – ukrzaliznytsi – ua/#imageclose – 16386.
11. Вантажні перевезення: як розв’язати тарифний вузол [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://biz.censor.net.ua/columns/3019606/ vantajn_perevezennya_ yak_rozvyazati_tarifniyi _vuzol.
12. Постанова Кабінету Міністрів “Про реформування залізничного транспорту” на 2010 – 2019 рр. від 16 грудня 2009 року. – № 1390 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/1390 – 2009 – %D0 %BF.
13. Statistics On Railway Freight In Ukraine. Center for transport strategies [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://en.cfts.org.ua/statistics.
14. Міжнародна технічна допомога ЄС у сфері транспорту [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://mtu.gov.ua/content/mizhnarodna–tehnichna–dopomoga–es–u–sferi– transportu.html.
15. Американская корпорация General Electric готова предложить “Укрзализныци” новый подвижной состав [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://glavcom.ua/news/347378–amerikanskaja–korporatsija–general–electric–gotova–predlozhit–%C2% ABukrzaliznytsi%C2 %BB – novyj – podvizhnoj – sostav.html.
1. Holovkova L. S. & Omelchak H. V. (2014) Zabezpechennia konkurentospromozhnosti zaliznychnoho transportu Ukrainy v umovah evroitehracii [Ensuring the competitiveness of rail transport in terms of European integration of Ukraine]. Zbirnyk haukovyh prac’ DNU zaliznychnoho transportu im. akad. V. Lazariana. Problemy ekonomiky transportu – Scientific papers of Dnipropetrovsk National University of Railway Transport named. After acad. V. Lazaryan. The problems of transport economics, 7, 80-87 [in Ukrainian].
2. Dykan V. L. & Elagina O. M. (2002) Osoblyvosti reformuvannia Nacionalnoyi transpotnoyi systemy [Features of the National Transport System reforming]. Zbirnyk haukovyh prac’ Ukr. derz. akad. zaliznych. transportu - Scientific papers of Ukr. state academy of railway transport, 1, 17-21 [in Ukrainian].
3. Dan’ko, N.I., Balaka, E.I., & Semencova, E.V. (2011) Koncepciya podhoda k reformirovaniyu zheleznodoroznogo transporta [The concept of the railway transport reformation].Zaliznychnyy transport Ukrainy – Railway trasport of Ukraine, 5, 45-50 [in Russian].
4. Makarenko M. V., Tsvetov Yu.M. et al. (2007) Problemy ta osnovni napriamky reformuvannia zaliznychnoho transportu [Problems and main directions of reformation of railway transport of Ukraine]. Kyiv: KUETT.
5. Mukminova T.A. (2006) Reformuvannia zaliznychnoyi haluzi: kliuchovi aspekty [Reformation of the railway industry: key aspects]. Zaliznychnyy transport Ukrainy – Railway trasport of Ukraine, 3, 10–13 [in Ukrainian].
6. Pozdniakova L.O., & Hrytsenko N.V. (2008) Teoretychne obhruntuvannia dotsilnosti restrukturyzatsii struktury upravlinnia zaliznychnym transportom Ukrainy [The theoretical rationale for restructuring of the management structure of the rail transport of Ukraine]. Visnyk ekonomiky transportu i promyslovosti - Journal of transport economics and industry, 24, 34-36 [in Ukrainian].
7. Zakon Ukrainy “Pro pryrodni monopolii” № 168 –III 20.04.2000 [Law of Ukraine “On natural monopoly”] Retrieved from http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/1682 – 14 [in Ukrainian].
8. Memorandum pro vidmovu vid avtorskyh prav, peredachi derzhavi ta podalshi kroky stvorennia pilotnoyi versiyi avtomatyzovanoyi informaciynoyi systemy elektronnyh derzhavnyh zakupivel’ v Ukraini [Memorandum of rejection of copyrights, transfer to state and further steps of creation of a pilot version of the automated information system of electronic public procurement in Ukraine]. Retrieved from ti – ukraine.org [in Ukrainian].
9. Statystychni dani pro Ukrainski zaliznyci. Oficiyniy sait Ministerstva infrastruktury Ukrainy [Statistics on Ukrainian railways. The official website of the Ministry of Infrastructure of Ukraine]. Retrieved from http://mtu.gov.ua/content/statistichni – dani – pro – ukrainski – zaliznici.html [in Ukrainian].
10. Nova Taryfna Polityka Ukrzaliznytsi: Yak Znaity Balans z Natsionalnoyu Ekonomikoyu [The new tariff policy of Ukrzaliznytsia: How to find the balance with the national economy]. Retrieved from http://voxukraine.org/2015/10/19/nova–taryfna–polityka–ukrzaliznytsi–ua/#imageclose–16386 [in Ukrainian].
11. Vantazhni perevezennia: yak rozvyazaty taryfniy vuzol [Freight: how to solve the tariff node]. Retrieved from http://biz.censor.net.ua/columns/3019606/vantajn_perevezennya_yak_rozvyazati _ tarifniyi_vuzol [in Ukrainian].
12. Postanova Kabinetu Ministriv “Pro reformuvannia zaliznychnoho transportu” na 2010-2019 rr. №1390 16.12.2009 [Resolution of the Cabinet of Ministers “On Railway Transport Reformation” in 2010-2019] Retrieved from http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/1390–2009–%D0 %BF [in Ukrainian].
13. Statistics On Railway Freight In Ukraine. Center for transport strategies. Retrieved from http://en.cfts.org.ua/statistics [in English].
14. Mizhnarodna technichna dopomoha ES u sferi transportu [The EU international technical assistance in a transport sphere] Retrieved from http://mtu.gov.ua/content/mizhnarodna–tehnichna–dopomoga–es–u–sferi–transportu.html [in Ukrainian].
15. Amerikanskaya korporatsiya gotova predlozhit’ “Ukrzaliznytsi” noviy podvizhniy sostav [American Corporation General Electric is ready to offer “Ukrzaliznytsia” new wagons] Retrieved from http://glavcom.ua/news/347378–amerikanskaja–korporatsija–general–electric–gotova–predlozhit– %C2 % ABukrzaliznytsi%C2 %BB – novyj – podvizhnoj – sostav.html [in Russian].
 
Rights ©Національний університет “Львівська політехніка”, 2017
© Горбаль Н. І., Заремба М. М., Романишин C. Б., 2017
 
Format 34-41
8
application/pdf
image/png
 
Coverage Львів
 
Publisher Видавництво Львівської політехніки