Проблема Ісихії у візантійській естетиці аскетизму
Електронний науковий архів Науково-технічної бібліотеки Національного університету "Львівська політехніка"
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
Проблема Ісихії у візантійській естетиці аскетизму
The problem of Esychia in the asceticism’s byzantine aesthetics |
|
Creator |
Царенок, Андрій
Tsarenok, Andrii |
|
Contributor |
Чернігівський національний педагогічний університет імені ТарасаШевченка
|
|
Subject |
естетика аскетизму
візантійська естетична думка чуттєва активність ісихія ісихазм aesthetics of asceticism Byzantine aesthetical thought sensual activity the esychia the hesychasm 111.852 27-585 |
|
Description |
Досліджено вчення про ісихію в його сутнісних зв’язках із візантійською естетикою аскетизму. Автор аналізує теоестетичні смисли ісихастської доктрини, згідно з якою досягнення стану безмовності постає суттєвим чинником преображення чуттів людини та сприяє спогляданню нею Абсолютної Краси. У статті використано методи узагальнення, систематизації та герменевтичного аналізу культури ісихазму. Автор стверджує перспективу для подальшого вивчення аскетико-естетичної традиції християнського Сходу. The aim of the article is to analyse the doctrine of esychia in the context of exploration of the Byzantine aesthetics of the asceticism. Using the scientific methods of generalization, systematization and hermeneutical analysis of cultural traditions, the author tries to point out important theological and aesthetical senses of hesychasm. Conventionally pointing out some dimensions of the Byzantine aesthetics of the asceticism, the author proposes to take into consideration existence of the gnoseological dimension, which is connencted with understanding of human sensual activity. According to Christian ascetic aesthetics, cognition of the sensual (material) world must be realized with great caution: numerous sin-provoking impressions represent a real danger for people, who want to improve their soul being. That is why a well-known ascetic practice of severe aesthetic isolation, when a person tries to control his or her sensual activity and avoid to percept bad impressions, helps to improve person’s good qualities. Such a useful practice assists in achieving hesychia, the particular state of one’s soul, which helps believers in their search of God. The Byzantine ascetics’ mystical experience proves that esychia is a substantial factor of improving one’s sensual activity: a true ascetichesychast receives ability to percept sensual reality righteously and even becomes able to enjoy the Absolute Beauty. Corresponding statements of the Byzantine theologians obviously have strong aesthetical senses (we cannot agree with opinions according to which the asceticism turns Christianity into a principally antiaesthetical religion). Mentioned theological statements should be regarded as an important source for aesthetical discourse. |
|
Date |
2018-03-27T08:42:13Z
2018-03-27T08:42:13Z 2017-03-11 2017-03-11 2017-03-10 |
|
Type |
Article
|
|
Identifier |
Царенок А. Проблема Ісихії у візантійській естетиці аскетизму / Андрій Царенок // Humanitarian Vision. — Lviv : Lviv Politechnic Publishing House, 2017. — Vol 3. — No 1. — P. 73–80.
2411-8060 http://ena.lp.edu.ua:8080/handle/ntb/39949 Tsarenok A. The problem of Esychia in the asceticism’s byzantine aesthetics / Andrii Tsarenok // Humanitarian Vision. — Lviv : Lviv Politechnic Publishing House, 2017. — Vol 3. — No 1. — P. 73–80. |
|
Language |
uk
|
|
Relation |
Humanitarian Vision, 1 (3), 2017
Humanitarian Vision, 1 (3), 2017 1. Алпатов М. В. Искусство Феофана Грека и учение исихастов / М. В. Алпатов // Византийский временник. – 1972. – Т. 33. – С. 190–202. 2. Бычков В. В. Образ как категория византийской эстетики / В. В. Бычков // Византийский временник. – 1973. – Т. 34. – С. 151–168. 3. Василий Великий, св. Письма / Святитель Василий Великий. – М. : Издательство Московского Подворья Свято Троицкой Сергиевой Лавры, 2007. – 560 с. 4. Григорий Нисский, св. Творения : в 8 т. / Святитель Григорий Нисский. – М. : Типография Т. Готье, 1861 – .– Т. 7. – 1865. – 536 с. 5. Григорий Нисский, св. Творения : в 8 т. / Святитель Григорий Нисский. – М. : Типография Т. Готье, 1861.– Т. 8. – 1866. – 542 с. 6. Достопамятные сказания о подвижничестве святых и блаженных Отцев. – СПб. : Типография Королева и Комп., 1855. – 375 с. 7. Древние иноческие уставы / Собр., коммент. Еп. Феофана. – М.: Типо-литография И. Ефимова, 1892. – 653 с. 8. Заздравнов А. Апологія ісихазму, або Витоки нової духовності / А. П. Заздравнов, Л. Ю. Климова // Філософська думка. – 2005. – №2. – С. 121–129. 9. Зарин С. М. Аскетизм по православно-христианскому учению : этико- богословское исследование / С. М. Зарин. – М. : Паломник,1996. – 693 с.; 10. Исаак Сирин, преп. Слова подвижнические / Преподобный Исаак Сирин. – М. : Лепта Книга; Симферополь : Родное Слово, 2012. – 800 с. – (Путь святости. Вып. 8). 11. Кирилл Иерусалимский, св. Из Огласительных слов / Святитель Кирилл Иерусалимский // Журнал Московской Патриархии. – 1986. – № 2. – С. 33–37. 12. Личковах В. А. Греко-слов’янський діалог культур : Статті. Есеї. Акровірші / В. А. Личковах. – Чернігів : Видавець Лозовий В. М., 2014. – 112 с. 13. Личковах В. А. Філософія етнокультури. Теоретико-методологічні та естетичні аспекти історії української культури / В. А. Личковах. – К. : ПАРАПАН, 2011. – 196 с. 14. Мейендорф И., прот. История Церкви и восточно- христианская мистика : Сб. трудов / протоиерей И. Мейендорф ; [сост. и общ. ред. И. В. Мамаладзе]. – М. : Институт ДИ-ДИК ; Православный Свято-Тихоновский богословский институт, 2000. – 576 с. – (Серия “Древо”). 15. Хоружий С. С. К феноменологии аскезы / С. С. Хоружий. – М. : Издательство гуманитарной литературы, 1998. – 352 с. 16. Шелюто В. М. Сакральне як естетичний феномен в мовному просторі духовної культури / В. М. Шелюто // Історія філософії у вітчизняній духовній культурі / Відп. ред. Г. Аляєв, Т. Суходуб. – Полтава : ТОВ “АСМІ”, 2014. – С. 464–474. 1. Alpatov M. V. Iskusstvo Feofana Greka i uchenije isihastov / M. V. Alpatov // Vizantijskiy vremennik. – 1972. T. 33. – S. 190–202. 2. Bychkov V. V. Obraz kak kategorija vizantijskoj estetiki / V. V. Bychkov // Vizantijskiy vremennik. – 1973. – T. 34. – S. 151–168. 3. Vasiliy Velikiy, sv. Pis’ma / Sviatitel’ Vasiliy Velikiy. – Moskva : Izd-vo Moskovskogo Podvorja Sviato Troitskoj Sergijevoj Lavry, 2007. – 560 s. 4. Grigoriy Nisskiy, sv. Tvorenija: v 8 t. / Sviatit’el’ Grigoriy Nisskiy. – Moskva : Tipografija T. Got’e, 1861. – T. 7. – 1865. – 536 s. 5. Grigoriy Nisskiy, sv. Tvorenija: v 8 t. / Sviatit’el’ Grigoriy Nisskiy. – Moskva : Tipografija T. Got’e, 1861. – T. 8. – 1866. – 542 s. 6. Dostopamiatnye skazanija o podvizhnichestve sviatyh i blazhennyh Otsev. – St. Petersburg : Tipografija Koroleva i Komp., 1855. – 375 s. 7. Drevnije inocheskije ustavy / Sobr., komment. Ep. Feofana. – Moskva : Tipo-litografija I. Jefimova, 1892. – 653 s. 8. Zazdravnov A. Apologija isyhazmu, abo Vytoky novoji duhovnosti / A. P. Zazdravnov, L. Y. Klymova // Filosofs’ka dumka. – 2005. – No. 2. – S. 121–129. 9. Zarin S. M. Asketizm po pravoslavno-hristianskomy ucheniju: etiko-bogoslovskoje issledovanije / S. M. Zarin. – Moskva : Palomnik, 1996. – 693 s. 10. Isaak Sirin, prep. Slova podvizhnicheskije / Prepodobnyj Isaak Sirin. – Moskva : Lepta Kniga; Simferopol’ : Rodnoje Slovo, 2012. – 800 s. – (Put’ sviatosti. Vyp. 8); 11. Kirill Ierusalimskiy, sv. Iz Oglasitel’nyh slov / Sviatitel’ Kirill Ierusalimskiy // Zhurnal Moskovskoj Patriarhii. – 1986. – No. 2. – S. 33–37. 12. Lychkovah V. A. Greko-slovians’kyj dialog kultur ; Statti. Eseji. Akrovirshi / V. A. Lychkovah. – Chernihiv : Vydavets’ Lozovyj V. M., 2014. – 112 s. 13. Lychkovah V. A. Filosofija etnokul’tury. Teoretykometodologichni ta estetychni aspekty istoriji ukrajins’koji kul’tury / V. A. Lychkovah. – Kyjiv : PARAPAN, 2011. – 196 s. 14. Mejendorf I., prot. Istorija Tserkvi i vostochnohristianskaja mistika : Sb. trudov / protoierej I. Mejendorf ; [sost. i obsch. red. I. V. Mamaladze]. – Moskva : Institut DIDIK : Pravoslavnyi Sviato-Tihonovskiy bogoslovskiy institut, 2000. – 576 s. – (Serija “Drevo”). 15. Horuzhiy S. S. K fenomenologii askezy / S. S. Horuzhiy. – Moskva : Izd-vo gumanitarnoj literatury, 1998. – 352 s. 16. Sheliuto V. M. Sakral’ne jak estetychnyj fenomen v movnomy prostori duhovnoji kul’tury / V. M. Sheliuto // Istorija filosofii u vitchiznianiy duhovniy kul’turi / Vidp. red. G. Aliajev, T. Suhodyb. – Poltava : TOV “ASMI”, 2014. – S. 464–474. |
|
Rights |
© Національний університет "Львівська політехніка", 2017
© Царенок А., 2017 |
|
Format |
73-80
8 application/pdf image/png |
|
Coverage |
Lviv
Lviv |
|
Publisher |
Lviv Politechnic Publishing House
Lviv Politechnic Publishing House |
|