Запис Детальніше

Формування ланцюга поставок на основі ідентифікації споживчих потреб

Електронний науковий архів Науково-технічної бібліотеки Національного університету "Львівська політехніка"

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Формування ланцюга поставок на основі ідентифікації споживчих потреб
Formation of supply chain on the basis of consumer needs identification
 
Creator Якимишин, Лілія Ярославівна
 
Contributor Тернопільський національний технічний університет імені Івана Пулюя
 
Subject ланцюг поставок
товари повсякденного попиту
потреби споживачів
ринок товарів повсякденного попиту
supply chain
everyday goods
consumer needs
every day goods market
658.7
001.895
 
Description Ідентифіковано найбільш суттєві потреби споживачів товарів повсякденного
попиту, які має задовольняти конкретний ланцюг. Проаналізовано особливості товарів
повсякденного попиту, що дало змогу ідентифікувати їх типовий перелік з погляду
вітчизняного споживача. Виокремлено дві великі групи товарів повсякденного попиту,
які покладено в основу досліджуваного ланцюга поставок: продукти харчування і напої;
нехарчові продукти. Виявлено найбільш суттєві характеристики товарів повсякденного
попиту з позиції виробника, ринку та інших його учасників. Встановлено наявність
серйозних бар’єрів в Україні розвитку ланцюгів поставок, що є стимулом для перегляду
підприємствами своїх бізнес-процесів і пошуку шляхів підвищення їх ефективності.
The most essential consumer needs of every day goods meeting the demands of specific
chain are identified. It is determined that from the point of view on supply chains control
goods classification according to the character of their final use is of great importance. It gives
us an opportunity to identify the needs of end-consumers, their preferences and customs,
which in its turn specify approaches to the promotion, production and supply of such products
in the chains and developing effective relationship between participants as well.
Carried our investigation of every day goods peculiarities made it possible to identify
their typical list from the point of view of domestic consumer. Two large groups of every day
goods which form the basis of the investigated supply chain: food products and drinks, nonfood
products are distinguished. The most essential characteristics of every day goods from the
points of view of producer, market and their participants are defined.
The main distinctive features of the market selling every day goods are identified. They
are: seasonality, high competition, dynamics, constant struggle for leadership. It was
determined that the shift of consumer needs to cheaper every day goods produced in Ukraine
as the result of the decrease of the population purchase power is the main tendency. Every day
goods peculiarities from the points of view of manufactures and distributors are defined. As
the result the reasons for the concepts of such products promotion, production and supply in
supply chains as well as logistic aspects of these processes control were given.
Comparison of these criteria according to the perspective of manufactures and
distributors led to the following conclusions: financial results of both manufactures and
distributors activity to a large extend is rather stable and high; two main sales peculiarities are the speed of assortment renewal which is high for distributors taking into account their
dependence on consumer needs changes and low for manufacturers who tend first and
foremost to implement scale effect for cost saving; the role of marketing in products
realization which is insignificant for manufacturers but significant for distribution; from the
point of view of logistics it is important competence for both market players, the main
difference is in supply volume – for manufacturers they are large products lots while
distributors tend to order small ones.
Summarized market characteristics of every day goods and its participants depicts
comparison of peculiarities in the whole market of the investigated products group with
characteristic features of manufacturing companies and distributors which is the useful tool in
the guideline selection for actual strategic and operative decisions choice for every day goods
supply chains.
The existence of serious barriers in Ukraine concerning supply chains development is
determined. It motivates revision of business-processes by enterprises and search of the ways
of the increase of their effectiveness.
 
Date 2018-05-17T13:09:50Z
2018-05-17T13:09:50Z
2017-06-20
2017-06-20
 
Type Article
 
Identifier Якимишин Л. Я. Формування ланцюга поставок на основі ідентифікації споживчих потреб / Л. Я. Якимишин // Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія: Логістика. — Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2017. — № 863. — С. 245–258.
http://ena.lp.edu.ua:8080/handle/ntb/41235
Iakimishin L. Ia. Formation of supply chain on the basis of consumer needs identification / L. Ia. Iakimishin // Visnyk Natsionalnoho universytetu "Lvivska politekhnika". Serie: Lohistyka. — Lviv : Vydavnytstvo Lvivskoi politekhniky, 2017. — No 863. — P. 245–258.
 
Language uk
 
Relation Вісник Національного університету «Львівська політехніка». Серія: Логістика, 863, 2017
http://www.ey.com/UA/uk/Industries/Consumer-Products/EY-report-fmsgtrends-2014-rus
https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0
http://westudents.com.ua/glavy/41169-11-klasifkatsya-tovarv-ta-h-viznachennya.html
https://www.pwc.ru/en/performance-management/assets/global-supply-_chain-survey-2013-rus.pdf
http://www.niss.gov.ua/articles/1233/
http://www.kmu.gov.ua/control/uk/publish/article?
http://www.cpsc.gov/businfo/cpsa.pdf
http://www.mbaskool.com/business-concepts/marketing-and-strategy-terms/13071-convenience-goods.html
https://consultingmusings.wordpress.com/tag/fmcg/
https://www.zideate.com/definition/35/house-of-brands
http://www.mbaskool.com/business-concepts/marketing-and-strategy-terms/13071-conveniencegoods
http://www.ey.com/UA/uk/Industries/Consumer-Products/EY-report-fmsg-trends-2014-rus
http://westudents.com.ua/glavy/41169-11-
https://www.pwc.ru/en/performance-management/assets/global-supply-_chainsurvey-2013-rus.pdf
http://www.kmu.gov.ua/control/uk/publish/article?art_id=244999673
http://www.mbaskool.com/business-concepts/marketing-and-strategy-terms/13071-convenience-goods
1. Крикавський Є. В. Інтеграція маркетингу і логістики в системі менеджменту / Є. В. Крикавський. Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. – Львів, 2001. – № 424. – С.52 – 61.
2. Рынок товаров широкого потребления (FMCG) Украины [Електронний ресурс] / Режим доступу: http://www.ey.com/UA/uk/Industries/Consumer-Products/EY-report-fmsgtrends-2014-rus.
3. Споживчий кошик [Електронний ресурс] / Режим доступу: https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0 %A1 %D0 %BF%D0 %BE%D0 %B6 %D0 %B8 %D0 %B2 %D1 %87 %D0 %B8 %D0 %B9_%D0 %BA%D0 %BE%D1 %88 %D0 %B8 %D0 %BA.
4. Споживчі товари [Електронний ресурс] / Режим доступу: – https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0 %A1 %D0 % BF%D0 %BE% D0 %B6 %D0 %B8 % D0 %B2 %D1 %87 %D1 %96_%D1 %82 %D0 %BE%D0 %B2 % D0 %B0 % D1 %80 %D0 %B8.
5. Сумець О. М. Товарна інноваційна політика [Електронний ресурс] / Режим доступу: http://westudents.com.ua/glavy/41169-11-klasifkatsya-tovarv-ta-h-viznachennya.html 70.
6. Филип Котлер. Основы маркетинга / Пер. с англ. В. Б. Боброва. – М.: Изд-во “Прогресс”. – 1991. – С. 260–261.
7. Цепочки поставок нового поколения: эффективные, быстрые и соответствующие индивидуальным потребностям клиентов // Глобальный обзор деятельности в сфере управления цепочками поставок за 2013 год. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.pwc.ru/en/performance-management/assets/global-supply-_chain-survey-2013-rus.pdf.
8. Щодо удосконалення методики визначення споживчого кошику. Аналітична записка [Електронний ресурс] / Режим доступу: http://www.niss.gov.ua/articles/1233/ .
9. Якість розрахунків індексу споживчих цін в Україні цілком відповідає міжнародним стандартам [Електронний ресурс] / Режим доступу: http://www.kmu.gov.ua/control/uk/publish/article? art_id=244999673.
10. Consumer product safety act [Електронний ресурс] / Режим доступу: http://www.cpsc.gov/businfo/cpsa.pdf.
11. Definition: Convenience Goods [Електронний ресурс] / Режим доступу: http://www.mbaskool.com/business-concepts/marketing-and-strategy-terms/13071-convenience-goods.html.
12. Entering the FMCG Market [Електронний ресурс] / Режим доступу: https://consultingmusings.wordpress.com/tag/fmcg/.
13. House of brands [Електронний ресурс] / Режим доступу: https://www.zideate.com/definition/35/house-of-brands.
14. Marketing Dictionary |MBA http://www.mbaskool.com/business-concepts/marketing-and-strategy-terms/13071-conveniencegoods. html.
15. Ramanuj Majumdar (2004). Product Management in India. PHI Learning. pp. 26–27. ISBN 978-81-203-1252-4. Retrieved 2010-06-19.
16. Schenker management [Електронний ресурс] / Режим доступу: www.schenker.com.ua.
17. Sean Brierley (2002). The advertising handbook By Sean Brierley (2, illustrated ed.). Routledge. p. 14. ISBN 978-0-415-24391-9.
1. Krykavskyi Ye.V. Intehratsiia marketynhu i lohistyky v systemi menedzhmentu / Ye.V. Krykavskyi // Visnyk Natsionalnoho universytetu “Lvivska politekhnika” “Lohistyka”. – Lviv, 2001.– # 424. – S.52 – 61.
2. Rыnok tovarov shyrokoho potreblenyia (FMCG) Ukraynы [Elektronnyi resurs] / Rezhym dostupu: http://www.ey.com/UA/uk/Industries/Consumer-Products/EY-report-fmsg-trends-2014-rus.
3. Spozhyvchyi koshyk [Elektronnyi resurs] / Rezhym dostupu: https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0 %A1 % D0 %BF%D0 %BE%D0 %B6 %D0 %B8 %D0 %B2 %D1 %87 %D0 %B8 %D0 %B9_%D0 %BA%D0 % BE%D1 %88 %D0 %B8 %D0 %BA.
4. Spozhyvchi tovary [Elektronnyi resurs] / Rezhym dostupu: https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0 %A1 %D0 %BF%D0 %BE%D0 %B6 %D0 %B8 %D0 %B2 %D1 %87 %D1 %96_%D1 %82 %D0 %BE%D0 %B2 %D0 %B0 %D1 %80 %D0 %B8 .
5. Sumets O. M. Tovarna innovatsiina polityka [Elektronnyi resurs] / Rezhym dostupu: http://westudents.com.ua/glavy/41169-11- klasifkatsya-tovarv-ta-h-viznachennya.html 70.
6. Fylyp Kotler. Osnovы marketynha / Per. s anhl.V. B. Bobrova. – Moskva: Yzd-vo “Prohress”. – 1991. – s.260–261.
7. Tsepochky postavok novoho pokolenyia: эffektyvnыe, bыstrыe y sootvetstvuiushchye yndyvydualnыm potrebnostiam klyentov // Hlobalnыi obzor deiatelnosty v sfere upravlenyia tsepochkamy postavok za 2013 hod. [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu: https://www.pwc.ru/en/performance-management/assets/global-supply-_chainsurvey-2013-rus.pdf .
8. Shchodo udoskonalennia metodyky vyznachennia spozhyvchoho koshyku. Analitychna zapyska [Elektronnyi resurs] / Rezhym dostupu: http://www.niss.gov.ua/articles/1233/.
9. Yakist rozrakhunkiv indeksu spozhyvchykh tsin v Ukraini tsilkom vidpovidaie mizhnarodnym standartam [Elektronnyi resurs] / Rezhym dostupu: http://www.kmu.gov.ua/control/uk/publish/article?art_id=244999673.
10. Consumer product safety act [Elektronnyi resurs] / Rezhym dostupu: http://www.cpsc.gov/businfo/cpsa.pdf.
11. Definition: Convenience Goods [Elektronnyi resurs] / Rezhym dostupu: http://www.mbaskool.com/business-concepts/marketing-and-strategy-terms/13071-conveniencegoods. html.
12. Entering the FMCG Market [Elektronnyi resurs] / Rezhym dostupu: https://consultingmusings.wordpress.com/tag/fmcg/.
13. House of brands [Elektronnyi resurs] / Rezhym dostupu: https://www.zideate.com/definition/35/house-of-brands.
14. Marketing Dictionary | MBA http://www.mbaskool.com/business-concepts/marketing-and-strategy-terms/13071-convenience-goods. html.
15. Ramanuj Majumdar (2004). Product Management in India. PHI Learning. pp. 26–27. ISBN 978-81-203-1252-4. Retrieved 2010-06-19.
16. Schenker management [Elektronnyi resurs] / Rezhym dostupu: www.schenker.com.ua.
17. Sean Brierley (2002). The advertising handbook By Sean Brierley (2, illustrated ed.). Routledge. p. 14. ISBN 978-0-415-24391-9.
 
Rights ©Національний університет “Львівська політехніка”, 2017
© Якимишин Л. Я., 2017
 
Format 245-258
14
application/pdf
image/png
 
Coverage Львів
 
Publisher Видавництво Львівської політехніки