Запис Детальніше

Теоретичні і методичні основи виховання фізичної культури студентів вищих навчальних закладів у процесі позааудиторної спортивно-масової роботи

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/710835/
http://ipv.org.ua/structure/svr/publication.html
 
Title Теоретичні і методичні основи виховання фізичної культури студентів вищих навчальних закладів у процесі позааудиторної спортивно-масової роботи
Theoretical and methodical principles of university students’ physical education during extracurricular sports work
 
Creator Довгань, Н.Ю.
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.09 Organization of instruction
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора педагогічних наук за спеціальностями: 13.00.07 - теорія і методика виховання, 13.00.02 - теорія та методика навчання (фізична культура, основи здоров’я). – Інститут проблем виховання Національної академії педагогічних наук України, Київ, 2018. У дисертації здійснено теоретико-методичне узагальнення і запропоновано новий підхід до розв’язання актуальної проблеми виховання фізичної культури студентів вищих навчальних закладів у процесі позааудиторної спортивно- масової роботи. Визначено концептуальні основи фізичного виховання студентів вищих навчальних закладів у процесі позааудиторної спортивно-масової роботи; здійснено культурно-історичну ретроспективу питання виховання фізичної культури особистості та розкрито наукові підходи (особистісно орієнтований, діяльнісно орієнтований, системний, середовищний) до виховання фізичної культури студентів у вищих навчальних закладах, що дало змогу схарактеризувати сучасні теоретичні засади фізичного виховання студентів у вищих навчальних закладах. Обґрунтовано ідейну наповненість виховання фізичної культури студентів вищих навчальних закладів; уточнено сутність та структуру поняття «фізична культура особистості студента», що розглядається як умотивована потреба та здатність особистості до фізичного самовдосконалення, спрямована на її всебічний і гармонійний розвиток, що охоплює всю сукупність фізичних, психічних, морально-вольових і духовних властивостей, здобутих на заняттях з фізичної культури у вищому навчальному закладі; визначено психолого- педагогічні чинники і закономірності виховання фізичної культури студентів 3 вищих навчальних закладів; схарактеризовано стратегію формування фізичної культури студентів вищих навчальних закладів. Розроблена стратегія виховання фізичної культури студентів вищих навчальних закладів як цілісного психолого-педагогічного феномену ґрунтується на розумінні сутності його компонентів (когнітивного, емоційно-ціннісного, поведінково-діяльнісного), враховує витоки фізичної культури особистості, засновані на різновидах фізичної культури, та мають у своїй сутності матеріальні, духовні й естетичні цінності. Психолого-педагогічні чинники виховання фізичної культури особистості студента розглядаються як особливе поєднання суб’єктивних (сукупність мотиваційних установок, ціннісних орієнтацій, індивідуальної свідомості і світогляду студента) й об’єктивних чинників, характерних для сучасних умов організації навчально-виховного процесу у вищому навчальному закладі. Закономірності виховання фізичної культури студентів вищих навчальних закладів у процесі позааудиторної спортивно-масової роботи, обумовлюють соціальний й особистісний розвиток студентської молоді, враховують особливості формування компонентів фізичної культури людини, а також біологічні закономірності, які забезпечують нормальний взаємозв’язок організму з навколишнім середовищем для формування здатностей до фізкультурної діяльності. Схарактеризовано загальні дидактичні принципи фізичного виховання (природодоцільності та культуровідповідності у навчанні; індивідуально- особистісного підходу; гармонійного (ціннісного) розвитку особистості; оздоровчої спрямованості; зв’язку з життєдіяльністю студента) та специфічні принципи фізичного виховання (легітимності, демократизації навчально- виховного процесу, системності, стратегічної цілісності, багатоаспектності, систематичності, доступності та індивідуальності, динамічності, циклічності, вікової адекватності педагогічного впливу). Змодельовано психолого-педагогічний контекст конструювання змісту фізичного виховання студентів вищих навчальних закладів. Позааудиторна 4 спортивно-масова робота зі студентами визначена як система спеціальних заходів з формування особистісних якостей, спрямованих на засвоєння знань, умінь, навичок, формування компетенцій майбутніх спеціалістів, що виступає основою їх особистісного та професійного становлення. Розкрито специфіку та розроблено концептуальну модель позааудиторної спортивно-масової роботи у вищому навчальному закладі, що спрямована на виховання фізичної культури особистості студента. Представлено методологічні принципи (системності, цілісності; ізоморфізму; діяльнісного опосередкування; інваріативності) та програму емпіричного дослідження вихованості фізичної культури студентів вищих навчальних закладів; визначено критерії, показники та рівні вихованості фізичної культури особистості студента; наведено результати констатувального етапу педагогічного експерименту. Відповідно до визначених компонентів обґрунтовано критерії (розумовий, емоційно-ціннісний, рухово-діяльнісний) та показники вихованості фізичної культури студентів; виділено чотири рівні їх вихованості (високий, достатній, середній, низький). Розультати констатувального етапу експерименту засвідчили недостатній рівень вихованості фізичної культури студентів І-ІІ курсу. Виявлений стан вихованості фізичної культури студентів вищих навчальних закладів підтвердив необхідність обґрунтування та проектування педагогічної системи виховання фізичної культури студентів у процесі позааудиторної спортивно-масової роботи у вищому навчальному закладі та визначення психолого-педагогічних умов її ефективної реалізації. Обґрунтовано і спроектовано педагогічну систему виховання фізичної культури студентів у процесі позааудиторної спортивно-масової роботи вищого навчального закладу, основні компоненти якої відображено у цільовому (мета і завдання), концептуальному (методологічні підходи, принципи), прогностичному (компоненти, критерії, показники та рівні), формувальному (етапи організації, методи, форми, засоби та психолого-педагогічні умови) результативному 5 (позитивна динаміка вихованості фізичної культури студентів вищих навчальних закладів) блоках. У межах реалізації спроектованої педагогічної системи розроблено змістово-методичне забезпечення виховання фізичної культури студентів вищих навчальних закладах у процесі позааудиторної спортивно-масової роботи, що відображено в навчально-методичних посібниках: «Рухливі ігри», «Фізичне самовдосконалення студентів», «Фізичне виховання. Фітнес» (у співавторстві); авторських курсах: «Фізичне виховання. Волейбол», «Фізичне виховання. Аеробіка», «Фізичне виховання. Ритмічна гімнастика» (у співавторстві), «Фізичне виховання. Пілатес», «Фізичне виховання. Бодіфітнес»; у мультимедійній програмі Beautiful Body. Розроблено та упроваджено інноваційні фітнес-програми, засновані на руховій активності аеробного характеру, та фітнес-програми на основі оздоровчих видів гімнастики. Запропоновано інноваційну організаційну форму виховання фізичної культури - функціональний тренінг, що є процесом спортивного тренування, спрямований на зміцнення здоров’я, розвиток рухових якостей, підвищення рівня фізичної підготовленості, і визначається компонентами фізичного, психічного, духовного і соціального станів. З’ясовано, що значний потенціал для виховання фізичної культури особистості має активне дозвілля, що стимулює творчу ініціативу студентів, сприяє їх самовихованню. Визначено та обґрунтовано психолого-педагогічні умови ефективної реалізації педагогічної системи виховання фізичної культури студентів у процесі позааудиторної спортивно-масової роботи вищого навчального закладу, а саме: усвідомлення студентами важливості фізичного виховання та здорового способу життя; створення здоров’язбережувального освітнього середовища як простору можливостей індивідуального вибору траєкторії фізичного розвитку та форм позааудиторної спортивно-масової роботи; формування усвідомленої мотивації студентів до залучення у позааудиторну спортивно-масову роботу та стійкої потреби у фізичному самовдосконаленні; удосконалення змісту інтерактивних та мультимедійних здоров’язбережувальних технологій, що застосовуються на 6 позааудиторних заняттях з фізичного виховання студентів; урахування вікових та індивідуальних особливостей студентів, персоніфікація процесу позааудиторної спортивно-масової роботи; становлення суб’єктності та підвищення педагогічної майстерності викладачів фізичного виховання як чинника досягнення якості здоров’язбережувальної освітньої діяльності. Аналіз результатів формувального етапу експерименту показав, що позитивна динаміка рівнів вихованості за когнітивним, емоційно-ціннісним, поведінково-діяльнісним компонентами фізичної культури студентської молоді вищих навчальних закладів в експериментальній групі свідчить про ефективність упровадженої педагогічної системи виховання фізичної культури студентів у процесі позааудиторної спортивно-масової роботи вищого навчального закладу. Розроблено науково-методичні рекомендації на основі виховних інваріантів розвитку особистості (за І. Бехом). Наукова новизна отриманих результатів полягає в тому, що визначено та обґрунтовано теоретичні і методичні основи виховання фізичної культури студентів вищих навчальних закладів у процесі позааудиторної спортивно- масової роботи, а саме: уперше здійснено цілісний теоретичний аналіз проблеми виховання фізичної культури студентів вищих навчальних закладів у процесі позааудиторної спортивно-масової роботи та обґрунтовано концептуальні основи цього процесу; теоретично обґрунтовано та спроектовано педагогічну систему виховання фізичної культури студентів у процесі позааудиторної спортивно- масової роботи вищого навчального закладу та психолого-педагогічні умови її ефективної реалізації; схарактеризовано специфіку та дидактичні основи фізичного виховання студентської молоді у позааудиторній спортивно-масовій роботі вищого навчального закладу; визначено критерії (розумовий, емоційно- ціннісний, рухово-діяльнісний) з відповідними показниками (знання у сфері фізичної культури, інформаційна потреба щодо обізнаності з фізичної культури та спорту, розвиток рухового інтелекту (здібності до тонких моторних рухів); позитивне емоційно-забарвлене ставлення до занять з фізичного виховання, потреба у фізичному самовдосконаленні, цілеспрямованість у спортивно-масовій 7 діяльності; рухова активність протягом тижня, змагальна діяльність та активне дозвілля) та рівні (високий, достатній, середній, низький) вихованості фізичної культури студентів. Уточнено сутність поняття «фізична культура особистості студента», що розглядається як умотивована потреба та здатність особистості до фізичного самовдосконалення, спрямована на її різнобічний і гармонійний розвиток, що охоплює всю сукупність фізичних, психічних, морально-вольових і духовних властивостей, які вона одержує на заняттях з фізичної культури у вищому навчальному закладі; уточнено структуру «фізичної культури особистості студента» (когнітивний, емоційно-ціннісний, поведінково-діяльнісний компоненти); Подальшого розвитку дістали: положення про сутність виховання фізичної культури студентської молоді, закономірності та психолого-педагогічні чинники цього процесу; зміст, форми і методи організації і здійснення позааудиторної спортивно-масової роботи у вищому навчальному закладі, що має на меті виховання фізичної культури студентів. Практичне значення одержаних результатів дослідження полягає у впровадженні: педагогічної системи виховання фізичної культури студентів у процесі позааудиторної спортивно-масової роботи вищого навчального закладу; діагностичного інструментарію з визначення рівнів вихованості фізичної культури особистості студентів; змістово-методичного забезпечення виховання фізичної культури студентів вищих навчальних закладах у процесі позааудиторної спортивно-масової роботи, що відображено в навчально- методичних посібниках: «Рухливі ігри», «Фізичне самовдосконалення студентів», «Фізичне виховання. Фітнес» (у співавторстві); авторських курсах: «Фізичне виховання. Волейбол», «Фізичне виховання. Аеробіка», «Фізичне виховання. Ритмічна гімнастика» (у співавторстві), «Фізичне виховання. Пілатес», «Фізичне виховання. Бодіфітнес»; у мультимедійній програмі Beautiful Body. Теоретичні, технологічні та методичні результати дисертаційного дослідження можуть бути використані у процесі фізичного виховання студентів 8 вищих навчальних закладів, для створення навчальних програм, курсів, спецкурсів для студентів, навчально-методичних посібників, методичних рекомендацій, а також можуть застосовуватися у системі підвищення кваліфікації педагогічних кадрів.
Dissertation for a scientific degree of Doctor of Educational Sciences in speciality 13.00.07. – Theory and Methods of Education, 13.00.02. - Theory and Methods of Teaching (Physical Education, Bases of Health). – Institute of Problems on Education of the National Academy of Educational Sciences of Ukraine. – Kyiv, 2018. The dissertation is devoted to theoretical, methodical generalization. It offered a new approach to solving the actual problem of university students’ physical education in the process of extracurricular sports-mass work. The conceptual foundations of university students’ physical education in the process of extracurricular sports-mass work are determined; the cultural-historical retrospective of the issue of the person's physical culture education was made and the scientific approaches (personally oriented, activity oriented, systemic, environmental) to the university students’ physical education were suggested, which enabled to characterize the modern theoretical principles of university students’ physical education. The conceptual completeness of university students’ physical culture education is substantiated; the essence and structure of the concept "physical culture of a student's 9 personality" is determined, which is considered as the reasoned need and ability of the individual for physical self-perfection, aimed at his/her comprehensive and harmonious development, covering the whole set of physical, mental, moral-volitional and spiritual qualities acquired in physical culture classes at higher educational institutions; psychological and pedagogical factors and regularities of university students’ physical culture education are established; the strategy of students’ physical culture formation is described. The strategy of university students’ physical culture education as a holistic psychological and pedagogical phenomenon is based on the understanding of the essence of its components (cognitive, emotional, value, behavioral and activity), it takes into account the origins of the physical culture of an individual, based on varieties of physical culture, and has in their essence material, spiritual and aesthetic values. Psychological and pedagogical factors of physical culture upbringing of student's personality are considered as a special combination of subjective (the totality of motivational settings, values orientations, individual consciousness and student's outlook) and objective factors which are characterized by modern conditions of educational process’ organization in higher educational institutions. The regularities of university students’ physical culture education in the process of extracurricular sports-mass work, determine the social and personal development of student youth, take into account the peculiarities of the formation of human physical culture’ components, as well as biological laws which ensure the normal interconnection of the organism with the environment for the formation of abilities to physical education activity. The general didactic principles of physical education (nature and culture correspondence in teaching, individual-personal approach, harmonious (value) personality development, health orientation, connection with student's life activity) and specific principles of physical education (legitimacy, democratization of educational process, systemic, strategic integrity, multidimensionality, systematic, accessibility and individuality, dynamism, pedagogical age adequacy influence) are described. 10 The psychological and pedagogical context of constructing the content of university students’ physical education is constructed. Extracurricular sports and mass work with students is defined as a system of special activities for the formation of personal qualities aimed at the acquisition of knowledge and skills, the formation of future specialists’ competences, which serve as the basis for their personal and professional development. The specifics and the conceptual model of extracurricular sports-mass work in a higher educational institution, aimed at upbringing the physical culture of a student's personality, are revealed. The methodological principles (systemic, integrity, isomorphism, activity mediation, invariance) and the program of empirical research of education of university students’ physical culture education are presented; the criteria, indicators and educational levels of the physical culture of the student's personality are determined; the results of the confirmatory stage of the pedagogical experiment are presented. According to determined components, the criteria (mental, emotional, value, motor activity) and the indices of parenting of physical education of students are substantiated; there were defined four levels of their education (high, sufficient, average, low). The results of the confirmatory phase of the experiment showed an insufficient level of physical education of I-II course students. The revealed state of university students’ physical education confirmed the necessity of substantiation and designing of the pedagogical system for the education of students' physical culture in the process of extracurricular sports-mass work at higher educational establishments and the definition of psychological and pedagogical conditions for its effective implementation. The pedagogical system of university students' physical culture education is grounded and designed in the process of extracurricular sports-mass work at higher educational institutions, the main components of which are reflected in the target (goal and tasks), conceptual (methodological approaches, principles), prognostic (components, criteria, indicators and levels), forming (stages of organization, methods, forms, means and psychological and pedagogical conditions) effective (positive 11 dynamics of education of physical culture of students of higher educational institutions) blocks. Within the framework of the implementation of the designed pedagogical system, the content-methodological provision of the physical education of students in higher educational institutions in the process of extracurricular sports-mass work is developed, which is reflected in the teaching aids: "Moving Games", "Physical Self-Improvement of Students", "Physical Education. Fitness " (co-authored); author's courses: "Physical education. Volleyball", "Physical education. Aerobics", "Physical education. Rhythmic gymnastics" (co-authored), "Physical Education. Pilates", "Physical education. Bodifitunes"; in the multimedia program “Beautiful Body”. Innovative fitness programs based on motor activity of aerobic character, and fitness programs on the basis of recreational types of gymnastics are developed and introduced. The innovative organizational form of education of physical culture is offered functional training, which is the process of sports training, aimed at health promotion, development of motor qualities, increase of level of physical preparedness, and determined by components of physical, mental, spiritual and social conditions. It is revealed that considerable potential for the education of the person's physical culture has an active leisure, which stimulates the creative initiative of the students, promotes their self-education. The psychological and pedagogical conditions of the effective realization of the pedagogical system of education of students 'physical culture in the process of extracurricular sports-mass work at higher educational institutions are determined and substantiated, namely: students' awareness of the importance of physical education and healthy lifestyles; creation of a health-preserving educational environment as a space of possibilities of individual choice of the trajectory of physical development and forms of non-audition sports-mass work; formation of conscious motivation of students to engage in extracurricular sports-mass work and sustainable need for physical selfimprovement; improvement of the content of interactive and multimedia health-saving technologies used in extracurricular lessons on physical education of students; taking into account age and individual characteristics of students, personalization of the 12 process of extracurricular sports-mass work; the formation of subjectivity and the improvement of pedagogical skills of teachers of physical education as a factor in achieving the quality of healthcare-saving educational activities. The analysis of the results of the molding stage of the experiment showed that the positive dynamics of education levels for cognitive, emotional and value, behavioral and activity components of university students’ physical culture education in the experimental group testifies to the effectiveness of the introduced pedagogical system of students’ physical culture education in the process of extracurricular sports-mass work at higher educational establishments. Scientific and methodological recommendations on the basis of educational invariants of personality development (according to I. Bekh) have been developed. The scientific novelty of the obtained results is that the theoretical and methodical foundations of the university students’ physical culture education in the process of extracurricular sports-mass work have been determined and substantiated, namely: for the first time a holistic theoretical analysis of the problem of university students’ physical culture education in the process of extracurricular sports work and substantiates the conceptual foundations of this process; the pedagogical system of university students’ physical culture education in the process of extracurricular sportsmass work, psychological and pedagogical conditions of its effective implementation is theoretically grounded and designed; specificity and didactic basis of student youth’ physical education in extracurricular sports-mass work of higher educational institutions are characterized; there were defined criteria (mental, emotional, value, motor activity) with relevant indicators (knowledge in the field of physical culture, information need for awareness of physical culture and sports, development of motor intelligence (ability to fine motor movements); positive emotional-colored attitude towards physical education, need for physical self-improvement, focus in sports and mass activities, motor activity during the week, competitive activity and active leisure) and levels (high, sufficient, moderate and low) education of physical training of students. The essence of the concept "physical culture of the student's personality" is clarified, which is considered as the motivated need and ability of the individual for 13 physical self-improvement, aimed at his/her versatile and harmonious development, covering the whole set of physical, mental, moral-volitional and spiritual qualities that it receives in classes from physical culture at higher educational institutions; the structure of "physical culture of the student's personality" (cognitive, emotional-value, behavioral-activity components) is specified. Further development was achieved: the position on the essence of student youth’ physical culture education, the patterns and psychological and pedagogical factors of this process, content, forms and methods of organization and implementation of extracurricular sports-mass work in higher educational institutions, aimed at raising the physical culture of students. The practical significance of the study’s results is to introduce: a pedagogical system for the education of students' physical culture in the process of extracurricular sports-mass work of higher educational institutions; diagnostic tools for determining the levels of upbringing of the physical culture of a student's personality; content and methodological provision of university students’ of physical culture education in the process of extracurricular sports-mass work, as reflected in the teaching aids: "Moving Games", "Physical Self-Improvement of Students", "Physical Education. Fitness "(coauthored); author's courses: "Physical education. Volleyball", "Physical education. Aerobics", "Physical education. Rhythmic gymnastics " (co-authored), "Physical Education. Pilates", "Physical education. Bodyfitness", in the multimedia program “Beautiful Body”. The theoretical, technological and methodological results of the research can be used in the process of university students’ physical education for creation of educational programs, special courses for students, teaching aids, methodical recommendations, and also can be applied into the system of professional development of pedagogical stuff.
 
Date 2018
 
Type Thesis
NonPeerReviewed
 
Format text
text
text
text
 
Language uk
uk
uk
uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/710835/1/Dovhan_dis.pdf
http://lib.iitta.gov.ua/710835/2/%D0%92%D1%96%D0%B4%D0%B3%D1%83%D0%BA%20Nosko.pdf
http://lib.iitta.gov.ua/710835/3/%D0%92%D1%96%D0%B4%D0%B3%D1%83%D0%BA%20Sychov.pdf
http://lib.iitta.gov.ua/710835/4/%D0%92%D1%96%D0%B4%D0%B3%D1%83%D0%BA%20Tymoshenko.pdf
- Довгань, Н.Ю. (2018) Theoretical and methodical principles of university students’ physical education during extracurricular sports work Masters thesis, Інститут проблем виховання.