Запис Детальніше

ФОРМУВАННЯ КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ МАТЕМАТИКИ ЗАСОБАМИ ГЕОМЕТРІЇ

Освітологічний дискурс

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title ФОРМУВАННЯ КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ МАТЕМАТИКИ ЗАСОБАМИ ГЕОМЕТРІЇ
FORMATION OF CRITICAL THINKING OF FUTURE MATHEMATICS TEACHERS BY MEANS OF GEOMETRY
 
Creator Proshkin, Vladimir
Astafieva, Maria
Radchenko, Svetlana
 
Subject Ключові слова: засоби; геометрія; конструктивна та проективна геометрія; критичне мислення; майбутній учитель; математика; формування.
: means; geometry; constructive and projective geometry; critical thinking; future teacher; math; formation.
 
Description У статті розкрито сутність поняття критичного мислення як сучасного педагогічного феномену. З’ясовано,  що серед найважливіших компетентностей, актуальних у роботі сучасного вчителя, педагоги найчастіше називають критичне мислення.  Виділено теоретичні засади процесу формування критичного мислення майбутніх учителів у процесі професійної підготовки на рівні принципів, властивостей, прийомів, етапів. Здійснено аналіз проекту «Стандарту вищої освіти України» в галузі знань 01 «Освіта» для спеціальності 014 «Середня освіта», предметної спеціалізації 014.04 «Середня освіта (Математика)», який передбачає формування у студентів низки компетентностей, установлено, що основою перелічених компетентностей і результатів навчання є критичне мислення. Доведено, що геометрія (зокрема, конструктивна й проективна), її методи й задачі мають невичерпні можливості і засоби, які можна використовувати в якості ефективного інструментарію для формування критичного мислення у процесі професійної підготовки майбутніх учителів математики. Ключові слова: засоби; геометрія; конструктивна та проективна геометрія; критичне мислення; майбутній учитель; математика; формування. 
The essence of the concept of critical thinking as a modern pedagogical phenomenon is disclosed in the article. It is revealed that among the most important competencies, which are relevant to the work of a modern teacher, teachers often refer to critical thinking as the ability to critically process various information, the ability to produce ideas, identify strategic issues and solve them, find convincing arguments, take responsibility, defend your position and correct it under the reasonable influence of the opponents. The theoretical foundations of the process of formation of critical thinking of future teachers in the process of professional training at the level of principles, properties, methods, stages are identified.The analysis of the project "The Higher Education Standard of Ukraine" in the field of knowledge 01 "Education" for specialty 014 "Secondary Education", subject specialization 014.04 "Secondary Education (Mathematics)", which provides for the formation of a number of competencies among students is carried out. It is found that the basis of the above listed competencies and learning outcomes is critical thinking. It is proved that geometry (in particular, constructive and projective), its methods and tasks have inexhaustible possibilities and means that can be used as an effective tool for critical thinking formation in the process of professional training of future mathematics teachers. For an example, we solve two problems of Euclidean geometry (a construction task and a proof) with the use of the Desargues theorem- one of the key statements of projective geometry.
 
Publisher Київський університет імені Бориса Грінченка
 
Contributor

 
Date 2018-03-08
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion


 
Format application/pdf
 
Identifier http://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/493
10.28925/2312-5829.2018.1-2.1416
 
Source Освітологічний дискурс; 2018: № 1-2 (20-21); 100-115
Educological discourse; 2018: № 1-2 (20-21); 100-115
Освитологичный дискурс; 2018: № 1-2 (20-21); 100-115
2312-5829
10.28925/2312-5829.2018.1-2
 
Language ukr
 
Relation http://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/493/405
 
Rights ##submission.copyrightStatement##
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0