Запис Детальніше

ЗАРУБІЖНИЙ ТА ВІТЧИЗНЯНИЙ ДОСВІД ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ СОЦІАЛЬНИХ ПРАЦІВНИКІВ ДО РОБОТИ З ОСОБАМИ, ЩО МАЮТЬ ОСОБЛИВІ ОСВІТНІ ПОТРЕБИ

Освітологічний дискурс

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title ЗАРУБІЖНИЙ ТА ВІТЧИЗНЯНИЙ ДОСВІД ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ СОЦІАЛЬНИХ ПРАЦІВНИКІВ ДО РОБОТИ З ОСОБАМИ, ЩО МАЮТЬ ОСОБЛИВІ ОСВІТНІ ПОТРЕБИ
ЗАРУБЕЖНЫЙ И ОТЕЧЕСТВЕННЫЙ ОПЫТ ПОДГОТОВКИ БУДУЩИХ СОЦИАЛЬНЫХ РАБОТНИКОВ К РАБОТЕ С ЛИЦАМИ, ИМЕЮЩИМИ ОСОБЫЕ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫЕ ПОТРЕБНОСТИ
FOREIGN AND DOMESTIC EXPERIENCE OF PREPARING FUTURE SOCIAL WORKERS TO WORK WITH PERSONS WHO HAVE SPECIAL EDUCATIONAL NEEDS
 
Creator Skachkova, Hanna
 
Subject : вища освіта; інклюзивна освіта; професійна підготовка; особи з особливими освітніми потребам; соціальна робота; соціальний працівник
высшее образование; инклюзивное образование; профессиональная подготовка; лица с особыми образовательными потребностям; социальная работа; социальный работник.
high education, inclusive education, professional prepare, persons with special educational needs, social work, social worker
 
Description У статті проаналізовано системи підготовки соціальних працівників до роботи з особами, що мають особливі освітні потреби в університетах США, Канади, Великої Британії, Франції, Німеччини та України. Характеризуються навчальні плани вищих навчальних закладів зазначених країн, що готують майбутніх кваліфікованих соціальних працівників до роботи з особами з особливим освітніми потребами. Виокремлюються форми і методи навчання, що домінують в системі підготовки фахівців соціальної сфери. Зазначені спільні та відмінні риси процесу навчання студентів спеціальності «соціальна робота» в зарубіжних та вітчизняних ВНЗ.
В статье проанализированы системы подготовки социальных работников к работе с лицами, имеющими особые образовательные потребности в университетах США, Канады, Великобритании, Франции, Германии и Украины. Характеризуются учебные планы высших учебных заведений указанных стран, которые готовят будущих квалифицированных социальных работников к работе с лицами с особыми образовательными потребностями. Выделяются формы и методы обучения, доминирующие в системе подготовки специалистов социальной сферы. Указаны общие и отличительные черты процесса обучения студентов специальности «социальная работа» в зарубежных и отечественных вузах.
In the article analyzes the systems for preparing social workers to work with people who have special educational needs in universities in the US and Canada. There are revealed features of education in schools of social work at Columbia’s, Michigan’s and other universities. There are indicated experience of Great Britain, France and Germany in preparing future social workers for working with people with special educational needs. In the article considered programs that offer foreign universities in the preparation of future social workers who wish to work with persons with special educational needs. There are described curricula of the higher educational institutions of these countries, which prepare future qualified social workers to work with persons with special educational needs. There are analyzed reasons for the insufficient preparing of future specialists in the social sphere to work with persons with special educational needs. The general features of the process of teaching students of the specialty "social work" in foreign and domestic universities are indicated, among them the continuity of education, multidisciplinarity of training and the diversity of forms of education. The article shows the distinctive features of the professional training of future social workers for working with people with special educational needs, among which emphasis on practical training in foreign universities, the possibility of choosing a narrow specialization in foreign educational institutions and more stringent conditions for admission.
 
Publisher Київський університет імені Бориса Грінченка
 
Contributor


 
Date 2018-03-08
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion


 
Format application/pdf
 
Identifier http://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/491
10.28925/2312-5829.2018.1-2.5749
 
Source Освітологічний дискурс; 2018: № 1-2 (20-21); 116-128
Educological discourse; 2018: № 1-2 (20-21); 116-128
Освитологичный дискурс; 2018: № 1-2 (20-21); 116-128
2312-5829
10.28925/2312-5829.2018.1-2
 
Language ukr
 
Relation http://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/491/406
 
Rights ##submission.copyrightStatement##
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0