Запис Детальніше

Підвищення ефективності оптимально розподіленої структури пілотажно-навігаційного комплексу літального апарату в умовах дестабілізуючих впливів

Наукові видання Харківського національного університету Повітряних Сил

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Підвищення ефективності оптимально розподіленої структури пілотажно-навігаційного комплексу літального апарату в умовах дестабілізуючих впливів
Повышение эффективности оптимально распределенной структуры пилотажно-навигационного комплекса летательного аппарата в условиях дестабилизирующих влияний
Improving the effectiveness of optimally distributed structure of aircraft flight and navigation complex in conditions of destabilizing impacts
 
Creator М.А. Калашник-Рибалко
М.А. Калашник-Рыбалко
M. Kalashnyk-Rybalko
 
Subject Літальні апарати: аеродинаміка, силові установки, обладнання, озброєння та застосування
УДК 621.7396:621.396.933(082):551.388
пілотажно-навігаційний комплекс, дестабілізуючі фактори, функціональна стійкість, синтез оптимально розподіленої структури
пилотажно-навигационный комплекс, дестабилизирующие факторы, функциональная устойчивость, синтез оптимально распределенной структуры
flight and navigation complex, destabilizing impacts, functional stability, synthesis of optimally distributed structure
 
Description У статті наведено обґрунтування комплексу критеріїв, прийнятних до оцінки різних варіантів побудови системи (показників якості) пілотажно-навігаційного комплексу (ПНК) літального апарату (ЛА) з визначенням критерію переваги. Обґрунтовано метод оптимізації. Наведено результати математичного моделювання обраного для дослідження пілотажно-навігаційного комплексу ЛА. Обрано оптимальні варіанти ПНК ЛА за сукупністю критеріїв з визначенням найбільш раціонального варіанту шляхом застосування пріоритетного критерію переваги з додатковим визначенням запасу функціональної стійкості. Наукова новизна отриманих результатів полягає у наступному: удосконалено методику підвищення ефективності функціонування ПНК ЛА в умовах дестабілізуючих впливів за допомогою реалізації синтезу його оптимально розподіленої структури шляхом застосування методів оптимізації за критерієм максимуму показника функціональної стійкості з обмеженням на вартість побудови системи. На відміну від існуючих запропонована методика дозволяє з множини допустимих варіантів обрати компромісний і водночас найбільш раціональний з урахуванням можливих позаштатних ситуацій в умовах дестабілізуючих впливів шляхом врахування ймовірнісного характера інтенсивності обміну інформацією як множини зв’язків між елементами системи ПНК.
В статье представлено обоснование комплекса критериев, приемлемых для оценки различных вариантов построения системы (показателей качества) пилотажно-навигационного комплекса (ПНК) летательного аппарата (ЛА) с определением приоритетного критерия. Обоснован метод оптимизации. Представлены результаты математического моделирования синтезированных структур выбранного для исследования пилотажно-навигационного комплекса ЛА. Выбраны оптимальные варианты ПНК ЛА по совокупности критериев с определением наиболее рационального варианта путем применения приоритетного критерия с дополнительным определением запаса функциональной устойчивости. Научная новизна полученных результатов состоит в следующем: усовершенствована методика повышения эффективности функционирования ПНК ЛА в условиях дестабилизирующих воздействий посредством реализации синтеза его оптимально распределенной структуры путем применения методов оптимизации по критерию максимума показателя функциональной устойчивости с ограничением по стоимости построения системы. В отличие от существующих, предложенная методика позволяет из множества допустимых вариантов выбрать компромиссный и одновременно наиболее рациональный с учетом возможных нештатных ситуаций в условиях дестабилизирующих воздействий путем учета вероятностного характера интенсивности обмена информацией как множества связей между элементами системы ПНК.
The subject matter of the article is the processes of synthesis of the optimally distributed structure of aircraft flight and navigation complex for solved applied problems of improving the effectiveness of functioning in conditions of destabilizing impacts. The goal is to develop a method for improving the effectiveness of optimally distributed structure of aircraft flight and navigation complex in conditions of unpredictable destabilizing impacts. The tasks to be solved are: 1) to develop a method of optimal distribution of structure of aircraft flight and navigation complex on the indicators of functional stability in order to limitation the cost; 2) to select an effective algorithm for optimization it; 3) mathematical modeling of optimal structures selected for the study of aircraft flight and navigation complex. The methods used are: mathematical optimization models, method of synthesis of aircraft flight and navigation complex using the mathematical methods of the structure optimization by the maximum criterion of the functional stability parameter with a limitation of the system construction cost. The following results were obtained: 1) there were substantiated set of criteria acceptable to the estimation of various variants of the system construction (quality indicators) of aircraft flight and navigation complex with determination of the advantage criterion; 2) choice of optimization method; 3) definition of the area of effective options based on consideration of the whole set of criteria, reflecting the requirements for the flight and navigation complex system; 4) the choice of optimal options regarding to a set of criteria with the definition of a rational variant by applying a priority advantage criterion with an additional definition of the stability reserve, as well as the area of stability in the phase space of aircraft flight and navigation complex system parameters. The scientific novelty of the results obtained is as follows: it was improved the method for increasing the effectiveness of aircraft flight and navigation complex in conditions of destabilizing impacts thorough realization of the synthesis of its optimally distributed structure by applying methods of optimization by the maximum criterion of the functional stability parameter with a limitation of cost. Unlike the existing ones, this proposed method allows to choose from a variety of acceptable options a compromised and at the same time the most rational one considering possible extraordinary situations under conditions of destabilizing impacts by taking into account the probabilistic nature of the power as a plurality of connections between elements of flight and navigation complex system.
 
Publisher Харківський національний університет Повітряних Сил ім. І. Кожедуба
Харьковский национальный университет Воздушных Сил им. И. Кожедуба
Kharkiv national Air Force University named after I. Kozhedub
 
Date 2018
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Рецензована стаття
 
Format application/pdf
 
Identifier http://www.hups.mil.gov.ua/periodic-app/article/18712
 
Source Збірник наукових праць Харківського національного університету Повітряних Сил. — 2018. — № 2(56). 48-58
Сборник научных трудов Харьковского национального университета Воздушных Сил. — 2018. — № 2(56). 48-58
Scientific Works of Kharkiv National Air Force University. — 2018. — № 2(56). 48-58
2073-7378
 
Language ukr
 
Relation http://www.hups.mil.gov.ua/periodic-app/article/18712/zhups_2018_2_8.pdf