Обґрунтування доцільності удосконалення посадкового радіолокатора системи РСП-10МА для забезпечення посадки повітряних суден при мінімумі погоди I категорії
Наукові видання Харківського національного університету Повітряних Сил
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Title |
Обґрунтування доцільності удосконалення посадкового радіолокатора системи РСП-10МА для забезпечення посадки повітряних суден при мінімумі погоди I категорії
Обоснование целесообразности усовершенствования посадочного радиолокатора системы РСП-10МА для обеспечения посадки воздушных судов при минимуме погоды I категории Ground of expedience of improvement landing radio-locator of system RSL-10МА for providing of landing of air courts on norms І categories of meteominimum |
|
Creator |
М.Д. Рисаков
О.П. Кулик І.В. Тітов С.М. Рот О.В. Білоус Н.Д. Рысаков А.П. Кулик И.В. Титов С.Н. Рот О.В. Билоус M. Rysakov O. Kulik I. Titov S. Rot O. Bilous |
|
Subject |
Обробка інформації в складних технічних системах
УДК 621.396.61 посадковий радіолокатор, цифрова обробка сигналів, керівник зони посадки, повітряне судно, місцеві предмети, селекція рухомих цілей посадочный радиолокатор, цифровая обработка сигналов, руководитель зоны посадки, воздушное судно, местные предметы, селекция движущихся целей landing radio-locator, digital treatment of signals, leader of landing area, air ship, local objects, selection of moving-targets |
|
Description |
У роботі проаналізовані особливості побудови і тактико-тактичні характеристики (ТТХ) посадкового радіолокатора системи РСП-10МА виробництва НВО “Аеротехніка” по відношенню до локаторів систем застарілого парку РСП-10МН1 та РСП-6М2. Визначені переваги і недоліки посадкового радіолокатора системи РСП-10МА, як засобу забезпечення посадки повітряних суден (ПвС) у складних метеорологічних умовах (СМУ). Обґрунтовуються можливість, доцільність та шляхи удосконалення посадкового радіолокатора для забезпечення посадки повітряних суден у складних метеорологічних умовах –- при мінімумі погоди І категорії.
В статье проанализированы особенности построения и ТТХ посадочного радиолокатора системы РСП-10МА производства НПО “Аэротехника” по отношению к локаторам систем устаревшего парка РСП-10МН1 и РСП-6М2. На основе сравнительного анализа РСП выделены достоинства и недостатки посадочного радиолокатора системы РСП-10МА как средства обеспечения посадки воздушных судов на аэродром в сложных метеорологических условиях. Обосновывается возможность, целесообразность и предложены возможные пути модернизации посадочного радиолокатора для обеспечения посадки в сложных погодных условиях при минимуме погоды I категории. Features are in-process analyzed to the construction and TTD of landing radio-locator of the system of out-of-date park RLS -10МА productions of NPO of “Aerotechnika” in relation to radars of the systems RLS -10МН1 and RLS -6М2. On the basis of comparative analysis of the RLS dignities and failings are selected landing the radio-locator of the system RLS -10МА as backer-ups landing of air courts on the air field in difficult weather terms. Possibility is grounded, expedience and the possible ways of modernization of landing radio-locator are offered for providing of landing of air courts in difficult meteorological conditions on the I category norms. Two-channel principle of processing the digital signals of the amplitude and phase channels of the receiver is proposed in the article. The necessity of using two coordinate meters - a high-precision for an aircraft, taken for autosupport and a conventional digital meter for the other vessels is justified. With the improvement of PRL-10MA, it is advisable to provide for the possibility of locator operation in a passive mode in the far zone and in the mode of selecting moving targets in the near-field of the locator. The mode of auto-tracking must be included in difficult weather conditions or at the request of the operator. The paper substantiates the possibility of eliminating the manifestation of blind speed in two channels of selection of moving targets by measuring the speed of the lethal apparatus and discreplying the corresponding values of the repetition periods in the wobbling mode of Doppler filter cycles over 12 periods. To achieve high accuracy, measurements of the angular coordinates of lethal vehicles, which in turn come to landing, it is proposed to implement special algorithms for reading and processing accumulation pulses in the Doppler filters of the adaptive coherent drive, which is part of the auto-tracking channel. In addition, to store on the indicators familiar to the operator marks local subjects are invited to display them in the form of contours of labels of these items. The paper justifies the need to automatically measure the coordinates of aircraft according to the radar indicator, to recalculate them into linear deviations from the specified reduction path in two planes and to remove the aircraft from the landing point and present this information to the operator in the form of a coordinate form near the aircraft mark. |
|
Publisher |
Харківський національний університет Повітряних Сил ім. І. Кожедуба
Харьковский национальный университет Воздушных Сил им. И. Кожедуба Kharkiv national Air Force University named after I. Kozhedub |
|
Date |
2018
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion Рецензована стаття |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://www.hups.mil.gov.ua/periodic-app/article/18777
|
|
Source |
Системи обробки інформації. — 2018. — № 2(153). 43-51
Системы обработки информации. — 2018. — № 2(153). 43-51 Information Processing Systems. — 2018. — № 2(153). 43-51 1681-7710 |
|
Language |
ukr
|
|
Relation |
http://www.hups.mil.gov.ua/periodic-app/article/18777/soi_2018_2_7.pdf
|
|