Запис Детальніше

Методика оптимизации связей в холархических моделях оценивания средств разработки e-learning

Наукові видання Харківського національного університету Повітряних Сил

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Методика оптимизации связей в холархических моделях оценивания средств разработки e-learning
Методика оптимізаціі зв'язків у холархічних моделях оцінювання засобів розробки e-learning
Methodology of broadcasting of relations in cholarchic models of estimation of development facilities e-learning
 
Creator В.В. Браткевич
В.В. Браткевич
V. Bratkevych
 
Subject Інформаційні технології в освіті
УДК 378.18.3
ранжированная модель, многосвязный граф, оценка, связь, e-learning, инструментальные средства, критерии
рангова модель, багатозв'язний граф, оцінка, зв'язок, e-learning, інструментальні засоби, критерії
ranked model, multiply connected graph, evaluation, communication, e- learning, tools, criteria
 
Description Рассматривается модель в виде многосвязного графа оценивания важности критериев выбора альтернативных вариантов систем разработки e-learning. Предлагается методика, позволяющая удалять наименее существенные связи между критериями в исходном графе. Методика основана на переборе и последующем анализе всех (или выборочных) связей, при этом в качестве индикатора важности связи служит изменение вектора конфигурации ранжированного графа. Методика сопровождается пошаговой процедурой ее реализации, которая состоит из двух этапов. На первом этапе на основании диалога с экспертом формируется многосвязный (холархический) граф и осуществляется его формализованное представление в виде соответствующих матриц смежности и достижимости. Далее последовательно анализируются строки и столбцы матрицы достижимости и строится многоуровневый (ранжированный) граф, конфигурация которого представляется в виде соответствующего вектора. На втором этапе методики последовательно разрываются (а затем, вновь восстанавливаются) связи между критериями и анализируются изменения исходного вектора конфигурации, который рассматривается как индикатор важности анализируемой связи. Исходные данные могут формироваться как в интерактивном режиме, путем организации диалога с экспертом, так и непосредственным заполнением матрицы смежности. Полученные результаты могут быть использованы в смежных областях, где возникают задачи поиска максимального пути (обратная задача коммивояжера) в многосвязном весомозначном графе.
Розглядається модель у вигляді багатозв'язного графа оцінювання важливості критеріїв вибору альтернативних варіантів систем розробки e- learning. Пропонується методика, що дозволяє видаляти найменш суттєві зв'язки між критеріями в вихідному графі. На першому етапі методики на базі вихідного багатозв'язного графа будується багаторівневий (ранжируваний) граф, а на другому - здійснюється оцінювання впливу конкретних зв'язків між вершинамикритеріями на можливі зміни рівня (рангу) цих вершин. Розглядаючи конфігурацію отриманої моделі як індикатор важливості зв'язку, послідовно розриваючи (а потім, знову відновлюючи) зв'язки між критеріями, оцінюється ступінь зміни вихідного вектора конфігурації. При цьому вихідні дані можуть формуватися як в інтерактивному режимі, шляхом організації діалогу з експертом, так і безпосереднім заповненням матриці суміжності. Результат обробки формується у вигляді вектора конфігурації. Методика заснована на переборі і подальшому аналізі всіх (або вибіркових) зв'язків, при цьому у якості індикатора важливості зв'язку служить зміна вектору конфігурації ранжируваного графа. Методика супроводжується покроковою процедурою її реалізації Отримані результати можуть бути використані в суміжних областях, де виникають завдання пошуку максимального шляху (зворотна задача комівояжера) в багатозв'язному вагомозначному графі.
A model is considered in the form of a multiply connected graph evaluating the importance of the criteria for selecting alternatives for e-learning development systems. A technique is proposed that allows removing the least significant links between the criteria in the original graph. The method is based on the search and subsequent analysis of all (or selective) relationships, while the change in the configuration vector of the ranked graph serves as an indicator of the importance of communication. The methodology is accompanied by a step-by-step procedure for its implementation, which consists of two stages. At the first stage, on the basis of a dialogue with the expert, a multiply connected (holarchic) graph is formed and its formalized representation is realized in the form of corresponding matrices of contiguity and attainability. Next, the rows and columns of the reachability matrix are analyzed in sequence, and a multilevel (ranked) graph is constructed whose configuration is represented as the corresponding vector. At the second stage of the methodology, the links between the criteria are successively broken (and then restored) and the changes in the initial configuration vector are analyzed, which is considered as an indicator of the importance of the link being analyzed. The initial data can be formed both in an interactive mode, by organizing a dialogue with the expert, and by directly filling the adjacency matrix. The obtained results can be used in related fields, where the problems of finding the maximum path (the inverse traveling salesman problem) arise in a multiply connected weight-valued graph.
 
Publisher Харківський національний університет Повітряних Сил ім. І. Кожедуба
Харьковский национальный университет Воздушных Сил им. И. Кожедуба
Kharkiv national Air Force University named after I. Kozhedub
 
Date 2018
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Рецензована стаття
 
Format application/pdf
 
Identifier http://www.hups.mil.gov.ua/periodic-app/article/18784
 
Source Системи обробки інформації. — 2018. — № 2(153). 94-99
Системы обработки информации. — 2018. — № 2(153). 94-99
Information Processing Systems. — 2018. — № 2(153). 94-99
1681-7710
 
Language rus
 
Relation http://www.hups.mil.gov.ua/periodic-app/article/18784/soi_2018_2_14.pdf