Запис Детальніше

Використання карт пам’яті для структурування інформаційного простору навчальних дисциплін у e-learning

Наукові видання Харківського національного університету Повітряних Сил

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title Використання карт пам’яті для структурування інформаційного простору навчальних дисциплін у e-learning
Использование карт памяти для структурирования информационного пространства учебных дисциплин в e-learning
Mind map usage for e-learning courses information space structuring
 
Creator О.І. Пушкар
О.С. Завгородня
А.И. Пушкарь
О.С. Завгородняя
O. Pushkar
O. Zavgorodnia
 
Subject Інформаційні технології в освіті
УДК 004.9:371.68
карти пам'яті, e-learning, структурування інформаційного простору
карты памяти, электронное обучение, структурирование информационного пространства
mind maps, e-learning, information space structuring
 
Description Поширення використання технологічно насичених середовищ у навчанні дорослих (як студентів, так і персоналу підприємств) зумовлює актуальність проблем залучення уваги здобувачів освіти при навчанні у таких середовищах, що є основою для забезпечення ефективності будь-якого навчання. У статті доведено необхідність використання карт пам'яті у e-learning, а також удосконалено класифікацію навчальних цілей із включенням таких, що притаманні системам електронного навчання.
Расширение использования технологически насыщенных сред в обучении взрослых (как студентов, так и персонала предприятий) обуславливает актуальность проблем привлечения внимания обучающихся в таких средах, что является основой для обеспечения эффективности любого обучения. В статье было доказано необходимость использования карт памяти в системе электронного обучения, а также усовершенствовано классификацию педагогических целей с включением свойственных системам электронного обучения.
The broad usage of technologically saturated environments in adult learning (students and personnel as well) rises actuality of problems of immersing learner's attention in such environments, its resolving is the basis for efficiency of any learning. The article contains the analysis of mind maps usage for information space structuring of learning courses and of the variety of didactic goals of their usage. The necessity of mind map usage in face-to-face learning mode and e-learning systems was proved: their permanent usage leads to statistically significant improvement of performance of learners. The mind map usage in elearning and blind learning systems also improves the feedback of users of those systems. And the classification of learning goals was improved due to including e-learning goals. The proposed theoretical ideas were proved in experiment during delivering of blended-learning course of "Multimedia publishing". It is supported by the e-learning system, which is used in Simon Kuznets Kharkiv National University of Economics learning process for students of "Publishing and printing" specialty. During the long-term experiment the students feedback was accumulated (by the means of questionnaire) and analyzed. The questionnaire contained the questions about usability, design quality, purposes and motivations of it's usage by students, and how it met the expectations of users. Also the feedback about the directions of its improvement was included. The theoretical assumptions were statistically proved.
 
Publisher Харківський національний університет Повітряних Сил ім. І. Кожедуба
Харьковский национальный университет Воздушных Сил им. И. Кожедуба
Kharkiv national Air Force University named after I. Kozhedub
 
Date 2018
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Рецензована стаття
 
Format application/pdf
 
Identifier http://www.hups.mil.gov.ua/periodic-app/article/18786
 
Source Системи обробки інформації. — 2018. — № 2(153). 108-116
Системы обработки информации. — 2018. — № 2(153). 108-116
Information Processing Systems. — 2018. — № 2(153). 108-116
1681-7710
 
Language ukr
 
Relation http://www.hups.mil.gov.ua/periodic-app/article/18786/soi_2018_2_16.pdf