Запис Детальніше

MODEL OF THE METHODICAL CENTER OF OPEN EDUCATION IN COMPUTER SCIENCE FOR THE TEACHING OF GIFTED STUDENTS

Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Title MODEL OF THE METHODICAL CENTER OF OPEN EDUCATION IN COMPUTER SCIENCE FOR THE TEACHING OF GIFTED STUDENTS
МОДЕЛЬ МЕТОДИЧНОГО ЦЕНТРУ ВІДКРИТОЇ ОСВІТИ З ІНФОРМАТИКИ ДЛЯ НАВЧАННЯ ОБДАРОВАНИХ УЧНІВ
 
Creator Vorotnykova, Iryna; Київський університет імені Бориса Грінченка
Agafonova, Svitlana; РНМЦ Деснянського району міста Києва
 
Subject open education; gifted students; mixed learning; methodical center; computer science
відкрита освіта; обдаровані учні; змішане навчання; методичний центр; інформатика
 
Description The article defines and substantiates the advantages of introducing a mixed form of computer science education for gifted students. For the implementation of mixed student learning, a model of a methodological center for open education in computer science at school is offered. The model of the methodical center of open education offers to combine the efforts of teachers of informatics of various educational institutions to create open electronic educational resources for gifted students and to organize their training in inter-school groups. The experience of introducing mixed learning in the field of computer science of gifted students in the model of the methodical center of open education is considered on the example of a regional experiment, which was attended by 6 educational institutions and methodological center. In the model of the methodical center of open education in computer science for gifted students, the purpose and the main tasks, methods and forms of activity of teachers and students in the open informational and educational environment were reflected. The basis of open education in the proposed model is the purposeful, controlled, intensive independent work of students who can study according to an individual schedule in a convenient place, having access to electronic educational resources and an agreed opportunity of contact with the teacher using: e-mail, chat, webinar, video conferencing as well as personal contact. The results of the survey of students and their parents illustrate their interest in obtaining IT education and readiness to participate in teaching computer science in a mixed form of study. The development of the informational and educational environment of open education is provided by cloud services for the preservation and execution of tasks, on-line teacher consultations, constant updating of video tutorials on html-programming, computer graphics and algorithmization. Most students point out the importance of working with a teacher, but at the level of interaction and consultation, and not control. Results of studying students in the methodical center of open education are confirmed by an increase in the number of prizewinners of computer science competitions and students' satisfaction from on-line learning. DOI: https://doi.org/10.28925/2414-0325.2018.4.96107
В статті визначено та обґрунтовано переваги запровадження змішаної форми навчання інформатиці обдарованих учнів. Для реалізації змішаного навчання учнів пропонується модель методичного центру відкритої освіти з інформатики в школі. Модель методичного центру відкритої освіти пропонує об’єднати зусилля вчителів інформатики різних навчальних закладів для створення відкритих електронних освітніх ресурсів для обдарованих учнів та організації їх навчання у міжшкільних групах. Досвід запровадження змішаного навчання інформатиці обдарованих учнів в моделі методичного центру відкритої освіти розглянуто на прикладі регіонального експерименту, в якому взяли участь 6 навчальних закладів та методичний центр. У моделі методичного центру відкритої освіти з інформатики для обдарованих учнів знайшли відображення мета і основні задачі, методи і форми та діяльність вчителів і учнів у відкритому інформаційно-освітньому середовищі. Основою відкритої освіти за запропонованою моделлю є цілеспрямована, контрольована, інтенсивна самостійна робота учнів, які можуть навчитись за індивідуальним розкладом в зручному для себе місці, маючи доступ до електронних освітніх ресурсів й погоджену можливість контакту з викладачем з використанням: електронною пошти, чату, вебінару, відеоконференції а також особистого контакту. Результати анкетування учнів і їх батьків ілюструють їх зацікавленість в отриманні ІТ-освіти та готовності до участі у навчанні інформатики за змішаною формою навчання. Розвиток інформаційно-освітнього середовища відкритої освіти забезпечується хмарними сервісами для збереження і виконання завдань, он-лайн консультаціями вчителів, постійним оновленням відеоуроків з html - програмування, комп’ютерної графіки та алгоритмізації. Більшість учнів вказують на важливість співпраці з вчителем, але на рівні взаємодії і консультацій а не контролю. Результати навчання учнів в методичному центрі відкритої освіти підтверджуються збільшенням кількості призерів олімпіад з інформатики та задоволеності учнів від он-лайн навчання. DOI: https://doi.org/10.28925/2414-0325.2018.4.96107
 
Publisher Electronic scientific journal “OPEN EDUCATIONAL E-ENVIRONMENT OF MODERN UNIVERSITY”
Електронне наукове видання “ВІДКРИТЕ ОСВІТНЄ Е-СЕРЕДОВИЩЕ СУЧАСНОГО УНІВЕРСИТЕТУ”
 
Contributor

 
Date 2018-05-31
 
Type info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion

 
Format application/pdf
 
Identifier http://openedu.kubg.edu.ua/journal/index.php/openedu/article/view/113
 
Source Electronic scientific journal “OPEN EDUCATIONAL E-ENVIRONMENT OF MODERN UNIVERSITY”; № 4 (2018); 96-107
Електронне наукове видання “ВІДКРИТЕ ОСВІТНЄ Е-СЕРЕДОВИЩЕ СУЧАСНОГО УНІВЕРСИТЕТУ”; № 4 (2018); 96-107
2414-0325
 
Language ukr
 
Relation http://openedu.kubg.edu.ua/journal/index.php/openedu/article/view/113/177
 
Rights ##submission.copyrightStatement##
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0